Advertenties


RMC 1998 1.6e versnellingsbakproblemen

Gestart door Diederik, 10 april 2014, 20:04:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Diederik

 Hallo,

Mijn naam is Diederik en ik ben nu een week in het trotse bezit van een Renault Megane Cabrio fase 1 uit 98. ik heb hier echter wel een aantal probleempjes mee en ik hoopte op dit forum wat hulp te krijgen :)

de auto rijd heerlijk. echter schakelt de auto moeilijk terug en naar zijn 2e versnelling. het probleem doet zich eigenlijk op alle versnellingen voor maar vooral de 2e. nu ben ik er al mee teruggegaan naar de garage waar ik hem kocht en daar raadde ze mij een versnellingsbakveertje aan die wellicht versleten was. zo gezegd zo gedaan. bij de Renault dealer een veertje besteld en erop laten zetten. dit gaf toch niet het gewenste resultaat. eigenlijk geen resultaat.
nu ga ik hem volgende week weer terugbrengen en dan gaan ze de schakelstang draaien.

zoals gezegd is dit pas volgende week. maar ik heb wel de auto nodig. op internet las ik dat je er een additief bij de versnellingsbak kan doen om zo het schakelen soepeler te maken. heeft iemand hier ervaring mee? of misschien wel belangrijker. heeft iemand hetzelfde probleem als ik en wat is daar aan gedaan?

alle suggesties zijn welkom :) budankt. !-!


mark

Schiet de pook ook af en toe uit de versnelling?

Het schijnt bij de Jb bakken dat de bout/moer waarmee de tandwiel van de 5e versnelling vast zit, los kan lopen.

Laat ze dan ook ff kijken naar de bout/moer van de 5e versnelling, hoef je de bak niet voor uit elkaar te halen of onder de auto vandaan te halen.
Deze 5e versnelling hebben ze er "vanuit de fabriek bij opgebouwt".

Als je bij het linker wiel naar de versnellingsbak kijkt, dan zie je een zwarte deksel aan de bak zitten.
Daar achter zit de 5e versnelling, is een paar boutjes los draaien en dan ligt dat kapje er af.  ;)
En kun je bij de 5e versnelling komen.  !-!


mark29

De schakelpook is ook af te stellen!
Nu bijvoorbeeld bij de nieuwe model twingos, gaan veel bakken olie lekken, er is een serie geweest met problemen.
Is de jb1 bak, is in principe hetzelfde als de jb3, kwa bediening, moeten we geregeld de bakken vervangen.
En dan ook de schakelpook afstellen, dus de stang onder de bak! Als we dit niet doen, schakeld hij zwaar.

Bij de oudere meganes dus, die we hier veel hebben, verloopt na tijd ook de afstelling natuurlijk, of de stang is iets krom, iets geraakt, spelingen enz enz.
Dus dan is even afstellen wel de moeite waard.
Dan moet je auto in zijn 1 gezet worden, schakelgaffel blokkeren met gereedschap die hier speciaal voor is, een ijzeren beugeltje, dan hitte schild onder de schakelpook verwijderen, dan zie je dat de pook vaak tegen de carrosserie aangedrukt zit, de bout van de stang onder de bak draai je dan los. Dan verstel je die, tot je onder de pook en tussen de carrosserie 5 mm speling hebt. Dan draai je de bout weer vast.

Als je dan toch bezig bent, vervang dan meteen dat plastic busje, kost 1 a 2 euro, als hier speling opzit, gaat de schakelpook wat zwiepen.


Owja die toevoeging werkt ook goed, maar merk je pas na een paar duizend kilometer natuurlijk, samen met wat verse bakolie.
Staat de olie wel op peil?

BadEend

Controleer eerst het oliepeil van de versnellingsbak.
Kijk ook of de binnenste aandrijfashoes linksvoor nog goed is, als dat niet zo is lekt er versnellingsbakolie uit de versnellingsbak.

Roadkill (Michiel)

Zo wie zo zou het eerste zijn bij een auto van die leeftijd de bakolie verversen, vaak word er gedacht dat dat niet hoeft maar ook bakolie moet om de zoveel tijd ververst worden
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev