Advertenties


Distributieriem

Gestart door quintmeijer, 19 november 2013, 10:54:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

quintmeijer

Hallo,

Ik ben trotse bezitter van een Renault Megane.
De auto heeft 293000km gelopen en doet het nog perfect.
Ik ben nu bezig de distributieriem te vervangen maar hoe zet ik de nokkenas en de krukas vast?

Met vriendelijke groet

adinsx

Misschien handig om te vermelden welk type Mégane en met welke motor.

Renault hanteert in principe twee methodes van de 'ouderwetse' motoren. (waar ik vanuit ga met 293.000 op de klok).

De nokkenas blokkeer je door een strip die je aan de bakzijde monteert. Hiervoor moet je de twee doppen in de cilinderkop eruit tikken. Er is maar één manier waarop de strip past.
Tegelijkertijd plaats je een specifieke pen (ik meen m8 draad) in de voorkant van het blok. Afhankelijk van de motor (2.0 of 1.6 bijvoorbeeld) valt die pen in een gaatje in de krukas, of hij valt tegen een platte kant aan.

De riem vervangen zonder deze hulpmiddelen gaat een hele klus worden want de krukaspoelie is vaak spieloos. Ook dat is afhankelijk van welke motor je hebt, dus het lijkt me handig om die in ieder geval te vermelden... ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

quintmeijer

sorry dat was inderdaad wel slim geweest het gaat om het type megane berline I met een 1.4 motorblok.
Waar kan ik die hulpmiddelen kopen en hoeveel kosten ze ongeveer?
Of kan je ze ergens huren? want ik heb ze maar een keertje nodig.
Bedankt voor je snelle reactie.

adinsx

Wellicht dat een dealer je wil helpen (maar dat denk ik niet). Hebben ze dat niet in bruikleen bij de automaterialenhandel waar je de onderdelen vandaan hebt?

Maar als ik in wat technische documentatie zoek dan zie ik de 1.4 8v die merktekens heeft op de poelie.
Daar praten ze over het gelijkzetten van het merkteken waarmee de eerste cilinder op BDP staat.



Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

adinsx

In het geval van de 1.4-16v (K4J motor) heb je wel het blokkeergereedschap nodig overigens.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Dirk Kuipers

Je kunt ook gewoon een boortje in het blok steken (ipv een speciale pen).. Zo hebben wij dat al meerdere keren gedaan.

adinsx

Als ie in het gat valt wel Dirk, maar als ie op de platte kant valt (ik weet niet of dat alleen bij de F4R's was, of ook de K4M of K4J) van kun je het boortje niet borgen. Dan krijg je de boel nooit fatsoenlijk vast zonder dat de krukas zich iets verzet.

Boortje 8 heb je nodig in het geval van een krukas met pasgat.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

quintmeijer

Waar moet dat boortje in dan? naast me oliefilter zit wel een gaatje met een soort zilver kogeltje moet tie daar in dan?

Jacques

#8
koop een werkplaatshandboek of vraag een pdf aan een van de meganeclub leden.
(Je kan het boek kopen bij ASN books (via internet) of gebruikt via MP. Nieuw ca. 30 euro.
NL-talige vraagbaak Renault Megane benzine en dieselmodellen 1995-1997 ISDN 90-201-2973-2: )  Bijgaand het gereedschap wat je nodig hebt http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/a1003790503-timingset-distributie-tijdafstelset-renault-afstelset-nieuw.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW-locC-WdmburFRI0CTzXlmKHf1HxgxKORm9qhlyNFR8w0LZqHqg_enyY1NmsQscHBw-xM9ZymKREK0D5a1i-Ffwc2pqDb7joD4_X7vqdXJvfdmKOnok72a

jorritmg

Stuur me maar pm ald je de handleiding nodig hebt dan stuur ik ze ff door  !-!

Remko

Blokkeergereedschap van gates is te huur bij een Brezan Verkooppunt bij jou in de buurt.
Daar heeft u elke dag gemak van!!

http://www.mijnrenaultspecialist.nl/

quintmeijer

Het is gelukt bedankt voor alle informatie.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev