Advertenties


[Mégane Coupé 1.6 16v 2002] Airco aluminium buisje gebroken

Gestart door musje83, 18 juli 2013, 12:03:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musje83

Hello again,

Mijn airco is stuk, en het is vrij duidelijk hoe dit komt. Er is een buisje afgebroken, wie kan mij vertellen of ik deze los kan vervangen, hoe dit heet en hoe het blokje heet waar de breuk zit? het buisje is +/- 30cm lang, gebogen en loopt naar een rubberen slang die iets dieper in de motorruimte zit.


Roy16v

Als t dat pijpje is met het zwarte dopje er op,dan moet je hem los draaien vlak achter het pijpje,voor tegen de koeler bij dat soort reservoair van aluminium en de bovenste aansluiting op de airco pomp.
Reparatie van het pijpje raad ik je af vanwege de druk in t airco systeem.

musje83

Thanks Roy. Is inderdaad die met dat zwarte dopje, zoals je kunt zien is die compleet afgebroken. Maar wat bedoel je met losdraaien, moet ik dat 'blokje' losdraaien waar de breuk op is te zien? Ik zie daar onder wel een stelschroef (in het midden, onder het breukpunt) maar wat haal ik daar precies mee los? En dat buisje daar onder, wat de motorruimte in loopt, wordt die mee vervangen?

En kan ik deze dingen los kopen? Ik kan ze op carpartsonline.nl niet vinden (kenteken 37-JP-KP)

Roy16v

Onder dat pijpje,daar zit een aansluiting met een boutje 10.
Deze moet los.

Nu volg je de dunne leiding zonder rubber richting de radiateur.

Daar kom je weer een punt tegen waar weer een boutje 10 inzit.
Ook deze los.

Vervolgens volg je de dikke leiding na de airco pomp,deze zal of met een 10 of een 13 vastzitten.

Nu heb de het hele te vervangen gedeelte los.
Bete is te kijken bij een sloper,ze zijn allen gelijk en gaan eigelijk nooit stuk.
Ook goed kijken na de o ringen die tussen de aansluitingen ziten.

Ik ben er van uit gegaan dat je systeem al leeg is !!!

Xanquezer (Frank)

Dat wordt n werk wat je opzadelt...

Vanaf de Compressor (vsnaar/multieriem gedreven) t/m dat koppel stuk moet je de slang vervangen.

LETOP wel nieuwe rubbers gebruiken anders gaat hij lekken op hogere drukken!
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Roy16v

Frank ik weet niet of jij airco hebt maar zo ja trek dan eerst je motorkap eens ope en dan wil ik graag je nieuwe antwoord horen.succes

Xanquezer (Frank)

#6
Sorry roy,

Maar ik heb mijn Airco geheel zelf aangelegd.




En die slang die op eerste foto gebroken is, loopt direct naar de compressor toe omdat dat de koude kant is en zou belachelijk zijn als eerst het reservoir er zou zitten
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Roy16v

dat systeem van jou is anders dan dat van de bovenstaande fase 2.
systeem van bovenstaande fase 2 kun je niet zo even 1 slang van loskoppelen.
het gedeelte dat afgebroken is, is 1 geheel met de leiding die na de compressor gaat en de leiding die langs het linker kreukelzone balkje loopt na de radiateur.
en waarom dram ik hier zo overdoor?
omdat ik bij mijn eigen de zelfde leiding vervangen heb ivm schade.


Xanquezer (Frank)

kijk, die slang waar hij boven bevestigt zit:






loopt naar



en zit bij de compressor:



ongeacht merk type of auto,   dit is de standaard opstelling.
Dat is de koude kant (hoge druk ivm vloeistof)

die gehele slang zou musje83 moeten vervangen wil de airco weer werken.
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

musje83

Thanks Frank!  !-!

Betekent dit nu dat ik alles moet vervangen wat jij op de foto hebt gezet? En kan ik dat hele traject (aluminium - rubber - aluminium) op de sloop halen?

Xanquezer (Frank)

musje,  ja kan,  rubbertjes (aan beide zeiden) moet echt MOET ook mee vervangen worden naar nieuwe.

let even op,  ik heb een andere slang/buis als jij, maar komt op het zelfde neer.

succes met zoeken! :)
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Roy16v

Komt op het zelfde neer wat ik zeg.
Wat ik zij zijn 3 boutje.is de boel zo los.
Als je een deel van de sloop hebt zit ie er in een kwartier tussen.
Zie ik de moeite en de discussie niet van in maar goed....

Xanquezer (Frank)

ja klopt :P

Mis read... :$

goed,  als musje er maar goed uitkomt en koud kan gaan zitten over n poosje :)

gr
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev