Advertenties


De exacte functie/werking van stappenmotor/nullastregelklep aan het gasklephuis

Gestart door Oude nickname, 21 juli 2013, 14:10:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oude nickname

Even geleden heb ik een probleem met mijn stappenmotor ontdekt, en daarna werd ik nieuwsgierig over de exacte functie. Een vaker gehoorde 'klacht' bij een minder goed functionerende stappenmotor is dat de auto afslaat nadat je een scherpe bocht hebt gemaakt. Ik probeerde dit te verklaren maar mijn kennis schiet te kort, en Google is tot nu toe ook weinig helpful.

Daarom de vraag:
Wat is de exacte/volledige functie van de stappenmotor/nullastregelklep in het gasklephuis?

Dit is wat ik tot nu toe heb ontdekt:

- Het gasklephuis is een compartiment dat buitenlucht ontvangt vanaf de luchtfilter
- In het gasklephuis zitten twee sensoren:
1. een MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure, luchtdruk)
2. een TPS (Throttle Position Sensor)
In het kort: deze sensoren meten de hoeveelheid lucht/O2 voor die naar het verbrandingscompartiment gaat.

- De signalen van beide sensoren gaan naar Motor Management, die aan de hand van de waardes van de sensoren kan bepalen hoeveel benzine er in het verbrandingscompartiment moet, om tot een goede verbranding te komen.

Klopt dit? Dan nu hoe ik denk dat de nullastregelklep hierbij hoort:

- Als je auto voor het stoplicht stilstaat dan heb je normaliter je gaspedaal niet ingedrukt, dus is de gasklep gesloten: er wordt geen zuurstof binnengelaten. Maar om stationair te draaien is wel verbranding, en dus zuurstof, nodig in het verbrandingscompartiment.
- De nullastregelklep/stappenmotor zorgt daarom voor een lucht-bypass van de gasklep: ook als je geen gas geeft en de gasklep dus dicht is, kan de stappenmotor een gaatje in het gasklephuis openen, waardoor er toch zuurstof naar het verbrandingscompartiment kan.

Check?

Als dit allemaal klopt, dan is mijn vraag: hoe kan een -rijdende- auto waarbij het gaspedaal wel is ingetrapt, toch last hebben van een defecte stappenmotor?
En: hoe komt het dat dit vaak optreed na een scherpe bocht?

Speculatie:
Komt dit misschien omdat de stappenmotor tijdens het rijden de bypass dicht zou moeten houden maar de krachten in de scherpe bocht ervoor zorgen dat hij toch een beetje open gaat, waardoor er meer zuurstof dan verwacht in de verbrandingskamer komt, of de gewenste druk in het gasklephuis afneemt?
I'm changing lanes, cover me!

RobScénic

Een slecht functionerende stappenmotor beweegt niet goed. Het kan dus goed zijn dat in dit geval inderdaad de stappenmotor open blijft staan, waardoor er teveel lucht t.o.v. de TPS- waarde naar binnen komt.

Maar voor de rest, je hebt de werking van de stappenmotor goed begrepen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Oude nickname

I'm changing lanes, cover me!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev