Advertenties


Luie motor Renault Megane 1.6 16v Phase 2 Coupe uit 1999

Gestart door meijk, 11 juni 2013, 23:17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meijk

Hallo,

Ik heb een jaar lang een Renault Megane 1.6 16v Phase 2 Coupe gereden op LPG, en die heb ik wegens zeer hoge reparatiekosten weggedaan. Nu heb ik precies dezelfde Megane gekocht (op benzine) maar nu heb ik sterk het idee dat de motor lui is of inhoud. Hij is namelijk een stuk minder fel, in de lage toeren (tot 2000rpm) trekt hij veel minder snel op dan mijn vorige Megane. Aangezien ik wel van een sportieve auto houd wil ik natuurlijk weer de snelle Megane die ik gewend was.

Ik heb al geprobeerd om de auto af en toe stevig in de toeren te jagen om hem schoon te branden, maar dat heeft niet geholpen. Ook het monteren van een open luchtfilter (merk Green) heeft niks opgeleverd. De auto is vorige week ge chiptuned, maar ook deze investering bleek een regelrechte flop; ik merkte geen tot nauwelijks verschil met de situatie ervoor. Ik heb zelfs al Shell V-Power getankt in de hoop dat de motor hiervan van binnen schoner zou worden. Ik heb toevallig vandaag een flesje injectorreiniger gekocht, maar weet niet of dit uberhaubt zin heeft (nog niet gebruikt, moet er voor het tanken ingegooid worden).

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Is dit te verhelpen of is hier niks meer aan te doen?
Mocht er iets aan te doen zijn ontvang ik graag tips!

Alvast erg bedankt! !-!

BadEend

Je kan proberen om een tijdje wat injectorreiniger bij de benzine te doen.

matthew

Dit is lastig te bepalen zo, misschien een monteur na laten kijken?

Kan zijn dat uitlaatlijn een blokkade heeft wat resulteerd in minder vermogen.

Als je auto goed getuned is had je zeker verschil moeten merken.

Als een auto al heel wat jaren "lui' is bereden, dan heb je dat er zomaar nog niet uit.

BadEend

#3
Goed tunen met alleen een andere chip bij een motor zonder turbo is niet mogelijk.
Injectoren zijn een gevoelig onderdeel bij deze motor, daar kan dat inhouden vandaan komen.
Denk dat het handig is als je de auto eerst laat uitlezen op waardes en foutcodes.

En iemand ermee laat rijden die er verstand van heeft zodat die het euvel kan constateren.

meijk

Ik heb er inderdaad al 2 monteurs (waren alleen niet van Renault) naar laten kijken, maar die vonden niet dat de motor rare eigenschappen vertoonde, ze vonden dat er niet echt iets mis mee was. Over dat chiptunen: dit is gebeurd bij datatechnic in Goor. Het enige wat ze gedaan hebben is een soort powerbox tussen wat draden bij de motor gezet (tussen de luchtmeter geloof ik, een grijs stekkertje) ze vertelden me dat ik de auto eerst 300 km moest laten wennen aan de chiptuning, maar dat begint steeds meer op een broodje aap verhaal te lijken aangezien ik nog altijd niks merk sinds vorige week.

Even uit laten lezen bij Renault is misschien wel een goed idee inderdaad, binnenkort even langswippen nadat ik de injectorreiniger heb geprobeerd!

In ieder geval alvast bedankt voor de tips tot nu toe!

meijk

Zijn er nog mensen met meer tips toevallig? De injectorreiniger heeft niet geholpen en er is ook niks uit het uitlezen bij de Renault garage gekomen helaas :/

BadEend

Zijn je huidige coupe en je vorige van hetzelfde bouwjaar?
Als je vorige van 2001 of jonger was kan het liggen aan de verschillende milieunorm waaraan ze voldoen.
Is dat vergelijk gebaseerd op het rijden op LPG met je oude coupe?

meijk

Het is inderdaag precies hetzelfde bauwjaar, maar dit is wel een versie met ''chrome'' grills, dus het lijkt alsof het het nieuwere type al is. De andere auto had diezelfde grills, alleen dan helemaal van zwart plastic.

Dat vergelijk is inderdaad gebaseerd op het rijden op LPG met mn oude coupe (deze rijdt enkel op benzine). Het zal toch niet zo zijn dat een auto op LPG sneller is? Ik dacht dat LPG juist minder joules per eenheid (geen idee of ik het zo goed zeg) heeft waardoor benzine toch sneller zou moeten zijn?

BadEend

#8
Met de LPG installaties van voor 2002 heb je ongeveer 10% minder vermogen als op benzine en met die daarna 1 a 2%.

Let vooral op de Long Term Fuel Trim bij het uitlezen, deze moet rond de 0% liggen.
De LTFT geeft de samenstelling van het mengsel weer.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev