Advertenties


Soms slecht starten + slechte stationair

Gestart door InsaneB, 19 maart 2013, 00:10:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

InsaneB

Beste megane leden,

Aller eerst wil ik me even voorstellen, ik ben Brian, wonend te België . Antwerpen. Sinds kort heb ik een megane aangekocht, zeer tevreden over het comfort, maar motorisch toch niet tevreden.

Sinds een tijdje al 1 week na aankoop, begint m'n wagen slecht te starten, grootste deel begonnen met de vrieskoud toen hier in België, soms start hij wat moeilijker, alsof hij iets te weinig brandstof krijgt, alsook als hij dan start, gaat hij mooi naar 1000 à 1200 toeren, maar regelmatig,zakt hij dan ineens naar 500 toeren, begint de hele boel te schudden en regelmatig uitvallen komt er ook bijkijken. Nu ben ik al een beetje radeloos geworden, veel opgezocht, langs renault dealer geweest, bij mij op het werk gevraagd (toyota) niemand die me wat kan helpen,

De wagen heeft onlangs een groot onderhoud gekregen:
- olie + filter + motorflush
- lucht + pollen + benzine filter
Bougies en achterste rempompen + compleet nieuwe remolie.
Nu heb ik met vervangen van mijn bobines gezien dat olie in de gaten lag, dus ook nieuwe kleppendeksel pakking gestoken, dus daar zou het niet meer aan liggen.
Nu heb ik extra nog een hoop gedaan om zeker te zijn om iets uit te stellen:
Compressieverhouding - check, dies in orde
CO2 en lambda test, check ook perfect,
Stappenmotor vervangen check, nieuw exemplaar erin,
Gasklep gereinigd, check
Inlaatcollector geeinigd + nieuwe pakkingen, check
Krukassensor (blauwe) gereinigd,
Al op 2000km 4liter injector cleaner gebruikt.
Juist vandaag nog benzinepomp relais nagekeken en werking benzinepomp.
Ook vandaag nog ff de boel doorspoten met injectie/carburator reiniger langs de gasklep.

Ik ben ten einde raad, de renault dealer had hem uitgelezen en daar zat enkel de benzinepomprelais code in, maar ze zeide dat hij defect is of niet, er is geen middenstap zeggen ze.
Alsook heeft hij een tering hoog verbruik 10,5 l op 100 bij rustig rijden (overschakelen op 2500 toeren en zo weinig mogelijk gas geven :p)

Iemand nog tips om te doen, testjes? Ik ga er geen honderden euro's in steken en nog geen verbeteringen zien zoals bij andere mensen.

Renault megane 1 base 2 classic sedan, RXE uitvoering
1.4 16v met 130000 kilometers.

Groetjes Brian b.

Dante

Welkom Brian --
De mijne startte ook slecht. Nieuwe startmotor erin & probleem is weg.
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Heatzone (Mark)

Dat is inderdaad een aardige waslijst met dingen die je vervangen of gechecked heb!
Enige waar ik op kon komen was wellicht de lambdasonde, gasklep reinigen!

Zou het zo kunnen zijn dat hij wellicht ergens valse lucht naar binnen trekt?

Die van mij een 1.6 16v die heeft laatste tijd ook wat vaker dat hij start en 1000 toeren draait en dan terugzakt naar 750 als hij warm is en als ik dan een beetje gas geef en het los laat zakt hij naar 500 toeren om waar omhoog te klimmen naar 750.. Ik heb het nog niet gevonden maar heb ook niet zo uitgebreid als jou gezocht :P

Roadkill (Michiel)

#3
Ik zou iig het relais eens vervangen, dat zullen de kosten niet zijn, maar wat ik nu niet uit je verhaal haal is of de moter het altijd heeft of enkel bij koude of juist bij warme moter? En hoe staat het met je massa verbindingen? Die willen ook nog al eens probs geven, simpel weg ff een start kabel op je blok zetten en dan ff aansluiten op de min van je accu.

p.s. zie nu dat je een 1,4 16v hebt, daar kan je dacht ik niet zomaar ff de klepdeksel van loshalen dacht ik, die houd namelijk ook de nokkenassen op hun plek, dus staat je timing nu nog wel goed???? ( of zit er een verschil tussen dit 1,4 blok en die uit de MegI ??? )
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

InsaneB

Ja idd heel wat aardig aan vervangen en nagekeken, de lambda zal niks aan zijn, heb ik nagezien op de CO2 kast op het werk, waardes staan goed, hij had toen foutcodes van bobijnen, stappenmotor omdat ik deze losgekoppeld had wanneer de motor draaiden, ook had hij een code, brandstofpomprelais, ik denk dat deze in orde is, want als ik de relay permanent overbrug zodanig dat de pomp continu blijft gaan, heeft deze het ook, enkel wel is dat hij het meer heeft dan, alsof Satie bijna verzuipt, moet je echt dan flink gasgeeven en in toeren jagen voor hij terug mooi blijft draaien, wat mij opvalt is, dat als ik het probleem heb dat hij direct stilvalt en of slecht draaid stationair, dat de wagen erg rookt, ook als hij warm is. Als ik dan even doortrek tot 5000 toeren dan stopt hij met roken en rijd hij terug normaal, dus Mss toch die pomprelais? Dat hij te lang of teveel inpompt wanneer je hem start? Dus Mss toch preventie even vervangen?
Massa zal perfect zijn aangezien dat hij motorisch niet goed is, stroom is perfect geen dipjes of dergelijke.

Dat kleppendeksel heb ik enkel het "kijkdeksel" eraf gehaald en nieuwe joint aan gedaan, dus zesmaal boven op je grote kleppendeksel zit nog een kleintje,

Ook zit er wel wat sludge in de blok, heb al eens gecleaned maar zo te zien niet goed genoeg.

Nu ga ik aanstaande zaterdag een grote boel uiteenhalen zoals:
Gasklep  en reinigen
Inlaatcollector en reinigen
Luchtfilterbak en filter en reinigen.
Bougies en bobijnen reinigen en bougiegaten reinigen.
Hopelijk injectoren demonteren en uitwendig reinigen.
Mss ook ineens dubbele portie motorflush en goed doorspoelen.

Alvast bedankt voor de reacties, groetjes Brian

InsaneB

Update:

Brandstofpomp relais vervangen door een occasie exemplaar (gekregen van renault), zelfde probleem, doet dit vooral voor als de motor koud is, relais is zelfs een zwaarder type 40a,
Hopen op de koeltemperatuursensor of deze het probleem is,

Renault had mij gezegd voor de krukassensor boven de boete te vervangen, omdat zij daar zeggen dat het een typische ziekte is van de 16v,s dus die ook maar bestellen,

Nog iemand tips?

Groetjes B

matthew

Je hebt al een andere bpd sensor(krukas), want je hebt al een blauwe.
Dus dat heeft geen zin om nog maals te vervangen.
Wat je kunt controleren of de stekkerverbinding goed gesoldeerd is, en de pinnetjes in de stekker iets verdraaien zodat die beter klemt.

Het kan toch een massa strip zijn, ook al zijn je voedingen goed.
En de loop der jaren kan deze toch slechter worden.

Dan het feit dat hij stationair minder mooi kan lopen, het is een 1.4 16v en die lopen iets minder mooi dan een 1.6 16v.(maar dat is een karakter eigenschap van de motor).

Ondanks dat je inector cleaner gebruikt, zou het uiteraard ook nog kunnen zijn dat er een injector stuk is. Want reinigen zal niet altijd helpen.

René „♂≈♂™

 appart dat je een hoog verbruik hebt met normale co2 en uitstoot waardes
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

InsaneB

Wel ja, ik ga sowieso toch die sensor vervangen op aanraden van renault, stel het ligt daar aan, van die stekker weet ik niet, heb de draad gevolgd maar vond nergens een verbinding.
Over de injectoren, Toch afwachten met de andere sensoren, zomaar even injectors vervangen is duur.
Het verbruik, Tjah wat kan het zijn?

Vandaag: inlaatcollector gereinigd , pakkingen
Gasklep gereinigd, pakking,
Bobijnen gereinigd , siliconenvet voor afdichting
Temperatuursensor vervangen
Injectoren gereinigd , buis welke erop zit ook
Inlaatkanalen lucht en injectoren uitgeleende met Kent One Shot,
Bougiegaten proper gemaakt met One shot,
Haalde ik als laatst de bougies eruit, bleek dat bougie nr 1 gebroken is, met name de isolator was losgekomen als gevolg dat die bougie niet vonkt, toch 50/50, dus als nood even nieuwe Toyota bougies gestoken, zelfde draad en lengte, elektrode afgesteld naar 0,9mm, dus ook als nieuw,
Motorolie nog eens gefluister met profclean engine cleaner, forte motorflush en 0,5l ATF olie ingedaan en dan 30 mins verhoord toerental1500toeren laten draaien, vieze bruine olie 1000km oud, eruit gekomen, en doe daar 5w30 full synthetische olie, castrol on, met een extra motor middeltje,voor geluiden en dergelijke.

Tot hier toe draaid hij al veel beter, heel soms nog een dipje, dus nu Bdp vervangen en Mss lucht inlaat en map ook vervangen

Groetjes Brian

BadEend

Zonde van je geld om zomaar van alles te gaan vervangen.
BDP sensor nogmaals vervangen is al helemaal zonde geld.
Controleren of de stekker daarvan goede verbinding maakt wel en kost je verder niks.

Heb je alle 4 de bougies vervangen?
Is er gecontroleerd of de injectoren goed vernevelen?

InsaneB

Jah idd, hij draait nu wel al veel beter, wel nog mijn verbruik dat zo hoog ligt....?
Die BDP sensor is denk ik nog niet vervangen, deze heeft geen blauwe fische maar een zwarte fische, dus denk ik nog niet verbeterd type sensor, deze vervang ik nog.
Alle 4 de bougietjes zijn inderdaad vervangen, door exemplaren van toyota zelf (weet ik dat dat kwaliteit is, werk bij dat merk en nooit geen probs ermee)

Hoe controleer je dit van die injectoren. Bij mijn weten zijn ze wel goed want vermogen heeft hij enkel wanneer hij koud is en je start hem dan, de eerste seconden loopt hij zogezegd in noodloop...
Tot hier toe opgelost, nog even afwachten he :P

Groetjes, B

Dante

Injectoren kunnen (halfslachtig) met een injectorcleaner door de benzine gereinigd worden, maar het beste is om de injectorrail er uit te halen & ultrasoon te laten reinigen. Kost rondom de 17,50 ex. BTW per injector, dus zo'n 25, -
Voor die prijs wordt de spuitkegel nagekeken, rubbertjes & filter ook mee vervangen Y

Toevallig van de week voor geinformeerd aangezien de kontmobiel opeens niet meer wilde starten met warme motor...:nay:
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

InsaneB

Aahzoo, Tjah sinds de nieuwe bougies heeft hij dit nog maar 1 keer gehad, nog ff afwachten geblazen,

Greets Brian

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev