Advertenties


Verlagingsveren die uit veerschotel vallen

Gestart door Oude nickname, 30 januari 2013, 21:33:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oude nickname

Twee jaar geleden heb ik door MCC Sport een verlagingsset laten monteren. Niks schokkends: verlaging van centimeter of 3 voor en achter, ongeveer.
Rede van montage: ik vind het mooier, maar vooral: een van mijn veren was gebroken bleek destijds bij de APK, en om er meteen een verlagingssetje onder te gooien was een mooie oplossing.
Een jaar geleden is mijn auto weer bij MCC APK-gekeurd en dat was allemaal keurig in orde.

Het setje eronder rijd allemaal goed :) Geen problemen kunnen ontdekken in ieder geval.

Dit jaar was ik van plan om de APK wat meer in de buurt te laten doen bij een andere garage, en deze meldde mij gisteren dat als zij mijn auto op de krik zetten, de veren van de verlagingsset uit de veerschotels vallen, aan beide kanten (dus niet aan slechts een kant door een defect bv). Dat was het enige afkeurpunt.

Dit leek me vreemd: de verlaging is niet extreem, dus waarom zou dit meteen al problemen op moeten leveren bij de APK? Ik moet mijn auto wel overal kunnen laten keuren zonder dat er vooraf aan gesleuteld moet worden. Dus belde ik met MCC: Zij zeggen hierover dat de veren ook bij een auto op de krik zonder problemen op spanning moeten blijven. In zeldzame gevallen/incidenten zou het kunnen dat een veer los is geraakt, maar hij zou op spanning moeten zijn, en dan zou je die zonder problemen terug moeten kunnen duwen in de schotel. Daarna zou die ook weer moeten blijven zitten.
De garage houd echter vol: we kunnen ze wel terugduwen, maar ze blijven niet zetten als we hem weer op de krik zetten, dus geen APK-goedkeuring.

De auto heeft niet veel kilometers gereden sinds de montage: zo'n 7500 KM. Ik rij ontzettend rustig en scheur zeker niet met lompe snelheden over drempels. Wat zou hier gebeurt kunnen zijn, dat dit probleem aan beide kanten tegelijkertijd optreed?

Ik heb in ieder geval afgesproken dat ik de auto volgende week toch even naar Veghel rij zodat MCC er naar kan kijken, maar omdat dit pas volgende week kan ben ik benieuwd of er hier nog theorieen zijn over de oorzaak :)

I'm changing lanes, cover me!

Benjamin Renon

Ik heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord. De standaard schokdempers zouden zeker 40 mm aan moeten kunnen. Onder mijn Clio heb ik nu 40 mm verlaging en alles blijft zitten zodra ik de auto via de krik omhoog zet.

Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

mark

De veren hebben te weining klemspanning (fabriekage fout) of inderdaad iets met de schokbrekers.

Meer kan ik zo niet bedenken  ;)

matthew

Verlaging van 40mm moeten ze idd gewoon aan kunnen.

Oude nickname

Dank voor de reacties :)

MCC vertelde me dat het na verloop van tijd wel eens voorkomt, omdat de spanning van de veren voor de Megane maar net genoeg is. Maar het setje zit er pas twee jaar onder, en dat was wel erg kort. Het is een Intrax verlagingssetje, dus ze gaan maandag even kijken hoe het precies zit en of ze met Intrax iets kunnen regelen.

De schokbrekers is zover ik zelf weet niets mee aan de hand. Dat is bij de APK in ieder geval niet opgemerkt, en ik voel ook niets vreemds bij het rijden.
I'm changing lanes, cover me!

Oude nickname

Vanmorgen vroeg bij MCC geweest, en de (voorlopige) conclusie is dat het andere APK-station mijn auto ten onrechte afgekeurd heeft. (grrr)

Het lijkt erop dat de keurmeester de Megane niet goed kent, want hij wist niet dat de lagers van de vering onder zitten ipv boven. Daardoor draaide hij dus zelf telkens de veer uit de top mount.  (zo is mij althans verteld ;-))
I'm changing lanes, cover me!

Karin

Daar ben je mooi klaar mee zo'n keurmeester, zou de kosten die je nu gehad hebt toch proberen te verhalen.
In ieder geval succes mij de volgende keuring.

Oude nickname

Mijn auto is uiteindelijk goedgekeurd, maar wel na enig protest van de keurmeester. Die zei dat de veren nu weer gewoon in de veerschotel bleven zitten, maar klaagde dat er onvoldoende voorspanning was. Zoals ik het begrijp: als de wielen van de grond komen dan worden de veren opgerekt, in plaats van dat er spanning op de veer staat.

Op het keuringsrapport staat dan ook aangetekend dat de goedkeuring is gegeven na reparatie van:
Code G10, Veersysteem gebroken/gescheurd/corrosie/ondeug. bev. 5.2.28.

Ik heb de keuringseisen er eens op nagekeken, en daar staat nergens letterlijk iets over voorspanning:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/apk/apkkeurmeesters/Pages/APK%20Regelgeving%202013.aspx

Keuringseisen 01-01-2013:
CiteerArtikel 5.2.28 - veersysteem
1. Personenauto's moeten zijn voorzien van een goed werkend veersysteem. Banden worden niet als deel van het veersysteem beschouwd.

Wijze van keuren: Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.

2. De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd. Hieraan wordt voor wat betreft de veerschotels voldaan wanneer deze niet zijn doorgeroest. Indien een veerschotel is doorgeroest mag deze niet zijn gerepareerd. Bij luchtveerbalgen mogen de koordlagen zichtbaar zijn, maar niet beschadigd. Indien er sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging is het bepaalde in

Wijze van keuren: Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

3. Personenauto's moeten zijn voorzien van deugdelijk bevestigde en goed werkende schokdempers.

Wijze van keuren: Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de personenauto zo mogelijk enkele malen wordt ingeveerd. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.

Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3: hieronder vind ik geen artikels die betrekking hebben op het veersysteem.

Hier nog keurmeesters in de buurt? :P
I'm changing lanes, cover me!

matthew

Hij is toch goed gekeurd.
Hij heeft alleen opgegeven dat hij iets met het veersysteem heeft gemaakt, is er ook iets gemaakt dan?

Anders heeft die dit ten onrechte neer gezet, maar ook daar zou ik me dan nu niet meer druk om maken. Want hij is goed gekeurd.

Roadkill (Michiel)

En nou niet volgend jaar weer daar heen gaan he :D
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Oude nickname

Dat ben ik zeker niet van plan, maar er was een goede rede om het een keer te proberen ;)
I'm changing lanes, cover me!

mark

Ik ben zelf (nog) geen keurmeester,
maar de veren mogen niet gebroken zijn en geen scheuren vertonen (dus ook niet in de lengte ingescheurd).
Verder mogen de veren in uitgeveerde toestand niet los tussen de veerschotels liggen (dus dat de auto met de wielen van de grond staat)

En dat is het wel zo'n beetje in de grote richtlijnen  !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev