Advertenties


Accu/laadstroom lampje

Gestart door Nicole, 1 maart 2012, 19:55:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nicole

Hi!

Sinds de ALV meeting begon het acculampje te klieren toen we bij de MAC weg wouden.
Onderweg regelmatig aan het knipperen geweest.

Bij thuis komst even kijken of de accu nog vol genoeg was, en hij startte dus gewoon!

Toch dachten we dat er wat met de dynamo was, en deze wou Roy de avond erna ook vervangen.
Maar, het lampje had niet weer geknipperd, en laad ook perfect.

Nu is het een aantal weekjes goed geweest, tot vorige week donderdag, toen begon hij 's ochtends een tijdje constant te branden, maar ging na 1 minuut weer uit.
De volgende ochtend bleef hij zo'n 10 sec weer branden, en weer uit.

Vanavond had ik een lekkere warme motor, dus ff een stukje flink doortrekken, en toen begon hij weer licht te knipperen.

Hij doet het eigenlijk alleen op momenten dat je optrekt, erg appart, dus als ik constant de zelfde snelheid heb, of afrem is er niets aan de hand.
Trek ik op (bijv vanaf een rotonde, of gewoon ff doortrekken ivm inhalen of ff voor de fun), begint hij te knipperen/branden.

Tot op heden nog geen lege accu gehad (zelfs niet met -18), en verder ook geen problemen gehad, alleen ergenis van dat lampje.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Is het mogelijk dat er eventueel ergens een kabelbreukje zit dat hij soms niet goed contact maakt?

Alvast bedankt!

Groetjes Nicole

P.s.: Voor de mensen die het niet weten, het gaat om een 1.6 8v.
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Roadkill (Michiel)

Misschien je massa niet helemaal lekker,met optrekken kan je blok een beetje kantelen en misschien dat ie dan niet helemaal lekker contact maakt?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Jacques

Ik denk dat je koolborstels bijna versleten zijn. De veerdruk wordt dan heel laag en de borstels gaan denderen. Check de koolborstellengte. (Nicole, ik ben de proefrit in de 2.0 16V van Roy nog niet vergeten.)

Nicole

Indien het de koolborstels zijn, kan het dan zo zijn dat hij een tijd helemaal goed is, en soms even gaat "klieren"?
Hoe kan ik dat trouwens bekijken? :q

Haha dat kan ik me voorstellen. Ik mis die auto nog steeds, maar hij is naar iemand toe gegaan die hem écht heel graag wou kopen, dus ik ben al lang blij dat het een liefhebber is!
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Jacques

Hoe kan ik dat trouwens bekijken?

Ik denk de spanningsregelaar van de dynamo afhalen.  en dan heb je warschijnlijk regelaar met borstels in je hand.

Nicole

Hmm maar ff kijken wanneer er tijd voor is, dynamo is een flink gedoe om er af te krijgen haha.
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Nicole

(nog) Niets aan de dynamo/borstels kunnen zien.
Deze week waarschijnlijk de dynamo uitwisselen met een andere, en kijken naar een eventuele kabelbreuk.

Vandaag toen ik bij mijn ouders de inrit op reed ging hij weer branden, en ging ook niet weer uit.
Na het werken startte ik hem weer, toen brande hij ook.
Na een keer even flink gas geven ging hij uit, en bleef ook uit.

Morgen wil ik hem even een tijdje stationair laten draaien, en hopelijk gaat hij dan ook branden.
Dan even proberen te meten of hij wel of niet laad.
Gezien er wel eens eerder lampjes gingen branden terwijl er niets was (oliepijl, terwijl dat goed is, en tijdens remmen ging soms controlelampje van mistachterlicht branden) dus wie weet is dit ook niks, al ben ik wel bang dat de dynamo (weer) overleden is. o-)
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Jacques

Als de koolborstels versleten zijn, is je dynamo nog niet overleden. Een setje borstels kost bij een startmotoren en dynamo revisiebedrijf ongeveer 7 euro en dan kan je dynamo er weer jaren tegen. Ik zou wel meteen even voelen of er speling in de lagers zit en zo nodig die ook vervangen. (Ja, Nicole ik ben voor hergebruik van dingen)

Nicole

Vandaag ging het lampje weer branden, toen meteen gemeten of hij laad, en zo ja hoeveel.
Hij laad permanent 14.2 volt. (met radio, kachel en verlichting aan)
Dit terwijl het lampje wel brand.

Is het dan een idee om hem even aan de stekker te gooien, en te laten uitlezen?
Gezien er dan dus geen probleem is met de dynamo?
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Albert001

Hey nicole ,

Ik heb het zelfde type als jou ook de 1.6e 8v en heb het zelfde probleem alleen gaat bij mij het handrem lampje branden als ik hem flink door trek naar de 5500 toeren.

Ik heb hem laten nakijken en zowel de dynamo als accu waren perfect dus ze wisten ook niet wat het probleem was.
Uit ergenis ben ik zelf gaan zoeken kabels en stekkers nakijken enzo en heb het gevonden was gewoon een beetje corrosie op een stekkertje alles schoongemaakt en tot nu toe geen last meer.

Ik heb vandaag nog ff een heel flink stuk lopen blazen op de duitse autobahn en continu flink hoog in de toeren laten lopen en geen probleem meer.

Dus mijn advies is loop alles gewoon ff na aan stekkers en aansluitpunten E.D

Grtzz Albert
Een dag niet gelachen is een dag geen Megane gereden

Nicole

Stekkertjes hebben we daarop al gecontroleerd :)

Bij mij is het momenteel ook maar heel af en toe, de ene keer 2/3 weken niets, en dan soms weer 2/3x in een rit.

Erg appart.

Toch bedankt voor je reactie !-!
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

matthew

Ik denk dat uitlezen geen zin heeft.
Je hebt zelf alles al gecontroleerd.
Toch verwacht ik wel dat het in een stekkerverbinding zit.
Misschien eens een ander kabelschoentje aan de stekker maken van de stekker van de dynamo.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev