Advertenties


Lambda sonde

Gestart door mich, 25 april 2005, 08:12:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mich

ivm het verwijderen van alle overbodige rommel uit de katalysator en het verstevigen van een ophanbeugeltje vroeg ik mij af of een lambda sonde kapot gaat wanneer er aan de katalysator gelast wordt. De temperatuur moetie volgens mij wel aankunnen maar wat de hoge stroomsterkte zal doen weet ik dus niet. Katalysator is uiteraard van de auto verwijderd.

Tony

Die kan wel wat hebben hoor.
En als je toch bezig bent:  Een lambda-sonde gaat gemiddeld 90.000 - 120.000 km mee.
Dus als je daar in de buurt zit is vervangen altijd aan te raden.

Meganez

Ook ff hier een vraagje over,

mijn cat is ook niet helemaal 100 meer, zitten een paar schotjes los die beginnen te ratellen bij flink gas geven. Ik weet niet of ik nu mijn cat ga leeghalen, of een catvervanger ga monteren. Wordt bij een catvervanger de lambda sensor terug gezet of rijdt je dan zonder?

berry_p

die word gewoon weer terug gezet.

Tony

Inderdaad.
Al haal je je kat helemaal leeg, zolang je auto aan de emissiemetingen voldoet is er niets aan de hand... dus ook met een 'lege' kat.

mich

maar hoe groot is de kans dat de auto nog aan de emissie eisen voldoet zonder kat..? en waaraan kan je constateren dat je lambda sonde niet meer werkt? hij is er namelijk niet echt makkelijk uit te krijgen dus alstie nog goed is laat ik em voorlopig ff lekker zitten.

Meganez

De kans is heel groot dat je zonder cat nog de keuring door komt. Of de lambda sensor defect is kan je merken met het rijden, als het goed is reageert je auto dan ietsje feller. Als je het zeker wilt weten moet je een vier-gas test laten doen.
Die lambda sonde krijg je alleen uit je cat door de cat goed te verwarmen. Ik zou dit wel op een brug doen want het lijkt mij niet zo lekker als je daarna nog onder je auto moet liggen (voordat je een cat-afdruk op je gezicht hebt gebrand)

Gerard Paas

uit je kat... zo'n ding zit toch altijd in het uitlaatspruitstuk ???
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

Tony

Over de sensor:
Als je sensor kapot is, dan gebruik je meer brandstof dan normaal (volgens de fab. gegevens)
Soms levert je motor ook minder vermogen (afhankelijk van het ecu/brandstofsysteem)

Het kan zijn dat je auto zonder inwendig hele kat de keuring doorkomt, maar dat is niet/meestal niet het geval (geldt niet voor LPG/G3).

De sensor kan behoorlijk vastzitten, maar met de goede dop is dat geen probleem (je kan hem even voorbewerken met wd40).



EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev