Advertenties


koelvloeistof vervangen

Gestart door Roelk, 27 november 2011, 10:35:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelk

Gister bij een maatje even gemeten of mijn koelvloeistof nog goed was.
Het meet apparaat gaf -14 aan dus vind het tijd om hem te vervangen.
Heb gewoon een 5 liter kan gehaald bij de karwei.
Maar ik zou niet weten hoe je hier eigelijk aan moet beginnen.
En vooral niet hoe je moet ontluchten...
Ieman mischien een how to ?

Bvd Roel

Joost-cabrio

onder bij de radiateur los halen de slang, alles er uit laten lopen.

dan weer goed monteren en nieuwe er in klaar

ontluchten doet hij zelf borreld een tijdje is de lucht er uit

suc6

Roelk

Wat ik begreep moest je hem achter de thermostaat vullen ofzo  :huh:
En moest je hem stationair laten draaien en iets met de kachel ofzo ??
Want zo simpel als leeg laten lopen en dan bijvullen is dat zo ??

Dante

Ik hoef 'm toch niet te drainen als ik 'm alleen bij wil vullen? De mijne schommelt rond het minimum. Of is het sowieso beter om alles te vernieuwen?
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

juul

@dante weet niet hoe je kvs is maar verversen kan geen kwaad denk.
zeker niet met de komende winter voor de deur.

matthew

Koelvloeistof verversen is idd verstandig om dan de onderste slang van de koelradiateur los te halen.
Zodra zoveel mogenlijk eruit is de slang er weer op en gewoon vanaf het reservoir weer bijvullen.
Er zitten minimaal 1 en maximaal3 ontluchtingsnippels op.
Als je reservoir eerst hebt gevuld tot max nippels losmaken totdat er kvs uit komt en dan weer dicht draaien.Het reservoir totminimum afvullen voor het warm draaien.
Dan auto starten en kachel uit en warm draaien.
Dit doe je met de dop eraf van het kvs reservoir,het is pas goed ontlucht als alle koeslangen warm zijn en dan de koelven draaid.
Als ven heeft gedraaid motor afzetten en dan even laten afkoelen en dan afvullen tot maximaal.

cabrio1

Kachel uit ben ik niet met je eens Matthew.

Je moet je kachel juist hard zetten, en op zo;n warm mogelijke stand.
Zo vult de Kachelradiateur zich ook.

Als je t niet doet, en je wilt later je kachel aan doen, kan je KVS ineens erg ver zakken.

Roelk

dus inprincipe is het :

-koelvloeistof leeg laten loppen via onderste radiator slang.
-bijvullen tot het max streepje.
-ontluchten door de nippels.
-warm laten draaien met de kachel op de hardste en warmste stand.
-wachten tot de ven aan slaat.
-bijvullen tot het max streepje.
-dop erop doen en af laten koelen.

dit is de juiste volgorde ? of ben ik iets vergeten  ;)

cabrio1

ja, klopt.

Althans, zou ongeveer doe ik t meestal.

Roelk


Dante

Dank voor de gezamlijke input & uitleg !-!
Binnenkort moet de auto op voor de APK & wilde ik de KVS ook bijvullen verversen.
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

matthew

Laatste is dop eraf en laten afkoelen.

@Cabrio dat kan dat je het er niet mee eens bent.
Dat is mijn werkwijze in ieder geval en dat gaat al 11 jaar perfect.

Roelk

Ik ben er nu mee bezig.
Heb alles gespoeld met water
Maar hoe krijg je dat weer uit je radiateur ?
Alles aan sluiten en dan je retour leiding loshalen want hier zou het water dan uit komen lijkt me
Klopt dat ??

Roelk

Het is gelukt.
Bedankt voor je hulp allemaal  !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev