Advertenties


Vraag omtrent werkend LPG installatie coupe 1.4 16v

Gestart door Drake, 20 augustus 2011, 16:37:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drake

Vandaag ben ik wezen kijken naar een Megane coupe 1.4 16v uit 1999, prima wagen maar de lpg installatie was voor mij nogal... onduidelijk.


Als de auto warm was schakelde hij netjes om, ging je echter daarna stilstaan en  stationair van gas > benz en weer terug naar gas bleef het lampje knipperen en gaat hij wat je ook doet (gas geven e.d, 4 min gewacht e.d) niet over naar lpg tijdens het stilstaan. Ga je echter een klein stukje rijden en daarna weer stilstaand even flink wat toeren weer draaien schakelde deze opeens wel om.

Echter zou zover ik weet als de motor warm is de installatie gewoon ook stationair op gas moeten overschakelen. De auto reed overigens verder prima op gas maar dit was voor mij toch wel even het moment dat ik de auto liet staan voor nu tot ik meer duidelijkheid heb (ik ben ag/vialle gewend en die schakelen gewoon stationair netjes over van gas > benzine en visa versa :) ).

BadEend

Misschien is dan de gascomputer stuk! Indien dit zo is kan je deze laten reviseren.

testit

meestal schakelt hij over als je gas geeft (optrekt) en overschakelt terugvallen op stationair dus gasgeven
en gas helemaal loslaten.als de motor heel traag terugvalt op stationair toerental wil het wel eens tegenvallen
om hem zo te laten overschakelen en gaat het rijdend vaak beter

BadEend

Hij moet ongeveer bij 3000 toeren overschakelen op LPG. Ik heb zo'n zelfde coupe met LPG alleen dan een 1.6 16v.
Bij mij was een paar maanden geleden ook de computer van de LPG installatie stuk. (Eurogas)
Daardoor ging hij steeds vaker overschakelen van LPG naar benzine tot hij helemaal niet meer op LPG wilde rijden.
Als je dit hebt of dat het rode lampje gaat branden is de kans groot dat de computer van de gasinstallatie stuk is.

testit

Dat is een kwestie van een paar relais vervangen of zelfs alleen vast solderen als je
een beetje handig bent een eitje

theguruuu

Hoi,
Overschakelen naar gas is omstreeks het 2000 toeren. En verder mag het niet terug schakelen, dit is met koude en warme motor het zelfde. Het ledje moet dus groen blijven branden.
Schakeld het wel heen en weer.

Akku klemmen los

1- De Gascomputer los halen (als je er bij kan), achterkant openmaken schoonmaken, alle relais soldeerpunten nakijken met een loep zonodig solderen, en waar dan ook zonodig opnieuw solderen, al lijkt het goed toch solderen. Afkitten en kap erop.
Scheelt 150 euro revisie kosten

2- De stappenmotors kan je gerust los halen en goed schoonmaken met doek en remreiniger, om alle roet af te halen. Als je het toch los hebt kan je de O rubber ringen verwisselen.

3- Deze alleen als je handig genoeg bent en je weet wat je doet doen. De sommige gasklokken (verdampers) kan je los halen van de gasleiding en ook schoonmaken, maar is erg riskant.

4- Verder kijken naar lekkende gas of valse lucht happende slangen. Met schuim of rook.
    (geen Shagie roken boven je gasleiding :) )

Akku klemmen erop, moet minimaal 20 minuten eraf geweest zijn, starten en geen gas geven, laat het op benzine stationair 15 min draaien met alle verbruikers aan (verlicht, blower, airco, radio, enz.....) zodat de auto op benzine alles zelf weer opnieuw inleert.

Stoppen, en na enkele sconden starten, even gas geven zodat het naar gas schakeld, en kijken wat het doet, even een ritje doen.

5- Zonodig Gas opnieuw inlaten leren. (+- 25 euro) als je het niet zelf kunt doen.

Geluk er mee

Drake

#6
Even een update:

2 andere megane's wezen bekijken welke allebij dezelfde symptonen hadden (lijkt er dus op dat je niet handmatig moet omschakelen van gas> benz, het kan wel maar het duurt dan gewoon vrij lang voor mij weer terugschakeld op gas).

Uiteindelijk dus gekocht gezien het verder een zeer nette auto betrof, echter had ik daarna wat onderhoud gedaan aan de installatie waarbij de eas computer ook gerest moest worden en het was meteen gedaan met pret. Auto wou niet meer stationair lopen op gas en inleren was al helemaal niet mogenlijk.Na flink wat diagnose gesteld te hebben plus wat o ringen te hebben vervangen was er waarschijnlijk toch iets met verdamper mis.

Deze vervangen en gelukkig loopt de auto nu wel weer goed :), wel een domper gezien ik het ding net een week in bezit had. Overigens valt het mij wel op waarom de meeste verkocht worden (net over hun punt dat de verdamper vervangen moet worden, ze gaan ongeveer 11/12 jaar of 2 ton mee. de mijne had er net 169k opzitten wat ook door de n.a.p gelukkig bevestigd was  :) . Ook zie je veel dat de dis riem nog niet gedaan is e.d, aardige kostenpost totaal).

Plaatje van de auto, wellicht wel leuk om te zien om wat voor exemplaar het nu ging ;). Een phase 2 is niet veel te vinden in rood wat hem persoonlijk niet mistaat, ook prettig is zoals eerder gezegt de relatief lage km stand (de meeste zitten al ruim over de 2 ton):


Het is nog even kijken of ik hem op de lange termijn ook hou (ruimte achterin is erg krap alsmede de achterbak ook niet echt handig is gezien ik onverwacht relatief vaak spullen moet gaan vervoeren), igg  is een nieuwe verdamper alsvast een pre mocht hij van hand gaan.


testit

verdamper reviseren is wel te doen setje kost iets van 50 euro

Drake

Correct, maar de staat van de oude stappenmotor was ook een beetje disputabel plus het feit dat ik niet echt veel tijd heb momenteel maakte de keuze makkelijker voor een compleet nieuwe verdamper ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev