Advertenties


Meer Pk's??

Gestart door Cabrio-DriverTU, 16 april 2005, 21:57:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ids

Betaalbaar is er gewoon simpelweg niet veel te halen in het meganesegment. Zelf heb ik ook mn uitlaat niet laten monteren om meer pkwinst te behalen maar simpelweg om de looks en de sound! Persoonlijk ben ik ook meer een uiterijk"tuner" dan een snelheids"tuner" en persoonlijk zou ik mijn geld niet besteden aan motorische aanpassingen bij een megane.... Mocht je echt snelheid willen dan kun je je autotje beter inruilen tegen een auto met een turbotje ofzo hiermee is een stuk meer motorisch te verbeteren en zelfs ook gewoon met garantie!!

Maar dan nog. Gelukkig heeft iedereen een eigen mening :D

Marco K

Citaat van: Erix op 18 april 2005, 11:13:20Ben ik het wel mee eens... Maar uiteindelijk zit er scheiding tussen prutwerk (halfords/autostyle 'tunertjes') en iemand die toch wat serieuzer is. Enkel een ander filtertje of een andere uitlaat helpt vrijwel niets.

Dat is denk ik ook een van de redenen dat chiptuning nog steeds een minder positieve naam heeft.

Er zijn tientallen bedrijfjes die zeggen vrijwel alle merken auto's "op maat" te kunnen tunen. Wat er vaak echter gebeurt is dat men de standaard (fabrieks)software overschrijft met andere 'getunede' software. Die 'getunede' software is eigenlijk in feite vaak ook "standaard". De deellast en vollast ontsteking wordt meestal dan met een bepaald (vast) percentage verhoogd, en het mengsel wordt vaak wat rijker gezet, en klaar is de 'chiptuning'. Dus in feite is de kans groot dat het niet helemaal optimaal voor jouw auto, omdat aanpassingen aan uitlaat en luchtfilter gewoon genegeerd worden.

Het beste is toch om de individuele auto op de rollenbank te zetten en te meten wat de karakteristieken van de motor zijn onder alle omstandigheden. Vervolgens wordt er gekeken waar de winst te behalen is, wordt de software aangepast, en weer testen. Zijn er dan nog zaken die niet optimaal zijn, dan weer aanpassen, en weer testen, net zo lang tot het naar wens is. Zo'n procedure is tijdrovend, maar je bent wel verzekerd van een optimale performance van je wagen.

Cabrio-DriverTU

het gaat niet om chiptuning
dus geen andere chip steken ofzo

gewoon de standaard motor aan de computer laten hangen bij renault en de computer veranderen zodat hij een andere afstelling krijgt en dus ook de pk's meer worden opgevoerd.

en vriend heeft dat bij zijn nieuwe ford fiesta laten doen

Grtzzz

Marco K

De motor aan de computer hangen en de ECU van de motor veranderen, dat lijkt me toch echt een vom van chiptuning. ;)

Het lijkt me eigenlijk niet iets wat de Renault dealer doet, toch?

De gang van zaken die je beschrijft klinkt als de manier waarop veel 'wannabe' chiptuners het doen. Gewoon simpelweg de standaard waarden in de ECU vervangen door iets opgeschroefde waarden, zonder te kijken naar resultaat en gevolg. Op zich is dat niet de beste manier, omdat de boel niet helemaal optimaal wordt afgesteld voor de (unieke) auto zelf.

Tony

Even voor de duidelijkheid: Chiptuning is een ander woord voor het veranderen van de injectiesoftware. Het heeft dus niets met chips vervangen te maken.
Chip tuning is eigenlijk alleen interresant, zoals erix schrijft, als je daarvoor je uitlaat, luchtfilter, nokkenas/kop en krukas al aangepast hebt. Is dat niet het geval dan kun je in de problemen komen als je deze volgorde andersom gaat uitvoeren. Al met al is motor tunen iets anders dan carroserie tunen. Ik moet zeggen: Eeen motor tunen is stukken leuker als het niet zo onderhoudsintensief en duur was.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev