Advertenties


Onderhoud

Gestart door DONRozeboom (Mike), 20 mei 2011, 10:57:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sijm138 (jesse)

dat zou heel goed kunnen hoor alleen de voorschriften van renault zijn 10W40 ;)
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

matthew

Bij oudere auto's is het eigenlijk 10w40.
Bij de nieuwere standaard 5w40.

Echter gaat er bijna overal wel 5 w40.

Alleen auto''s met roetfilter 5w30.

Maar als je je auto hebt afgevuld met 5w30 is er niks aan de hand.
In mijn coupe deed ik altijd 5w50 van Kendall.(had een 2.0 8v)

Arjan82

ik gooi al 4 jaar olie van de action in mijn auto en dat gaat prima
geen geke geluiden of tikken en zo . voor maar 8 euro per liter...  Y

wel elk jaar nieuwe in het motorje gooien ...


ik rij zelf renault megane 2001 automaat 1.6.16v

nd-photo.nl

5 Liter Castrol Edge 5W30 kost maar 35e in Duitsland tegenover de schandalige prijzen die ze hier ervoor durven vragen (63e bij Olietekoop)!

Excalibur

Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de stoffen in olie welke ervoor zorgen dat de boel soepel blijft lopen bij de goedkopere olieën om de één of andere reden sneller verbranden/effectiviteit verliezen dan bij de duurdere olieën. Vanuit die gedachte kan ik me voorstellen dat je de goedkopere olie prima moet kunnen gebruiken, mits je maar vaak genoeg verschoont. De bepalende vraag hierbij is natuurlijk waardoor het exact komt en wanneer je die grens bereikt hebt. Ergens in mijn achterhoofd ligt de nadruk op de temperatuur van de olie die daarvoor bepalend is. Wat in zou houden dat de goedkopere olie zijn heilzame functie verliest bij een lagere temperatuur als de wat duurdere olie. Vandaar denk ik ook de temperatuurmetertjes voor de olie die je weleens tegenkomt. Maar ja, wie weet nou welke temperatuur een bepaalde olie mag worden alvorens deze zijn functie begint te verliezen?

hengelst

mijn vorige auto (geen renault) heeft ruim 2 ton gelopen met action olie was wel een diesel.
En ik heb alleen bijgevuld niet ververst. Na 550.000 liep hij nog als als zonnetje.

Tegenwoordig doe ik wel wat zuiniger aan met mijn auto's maar nog steeds action olie wel vol sentetisch
Renault Megane 1 phase2 DTI
Citroen Xantia Break HDI
ex Master T35D camper

nd-photo.nl

Goede vraag, heb wel een interessant stuk van een interessante website die je een keer door moet spitten.

Engine Oil Bible : http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

CiteerWhat does my oil actually do?

The point of engine oil is primarily to stop all the metal surfaces in your engine from grinding together and tearing themselves apart from friction whilst transferring heat away from the combustion cycle. Engine oil must also be able to hold all the nasty by-products of combustion, such as silica (silicon oxide) and acids in suspension. It cleans the engine of these chemicals and build-ups, and keeps the moving parts coated in oil. Finally, engine oil minimises the exposure to oxygen and thus oxidation at higher temperatures. It does all of these things under tremendous heat and pressure.

Christian de Vriend

De meeste gasten die ik ken met serieus geweld onder de motorkap moeten alleen het (hele) dure spul
dus neem ik aan dat er ergens een verschil zit tussen "goedkopere" olie en het dure spul,wat mij wel is opgevallen
dat bij bijvoorbeeld kroonolie mn kleppen wat meer gaan tikken,op castrol draait die als een zonnetje.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

nd-photo.nl

Dat laatste heb ik vaker gelezen op fora. Een maat van mij has als hobby crossen op een crossmotor, elke keer na een goede sessie maakte hij zn blok open en heeft serieus verschil gezien en gemerkt na het gebruik van Castrol. Weet helaas niet meer het merk van de "slechte" olie die hij daarvoor gebruikte.

Christian de Vriend

was castrol in het voordeel of nadeel?
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

nd-photo.nl


Roy16v

Ik gooi al sinds dag en dauw castrol op mijn mercedes 300d en daarmee loopt hij het beste.
Gebruik altijd 5w 30 en doe dit ook in de Megane.

Daar ik nogal gek ben op gas geven en ik de motor van de desbetreffende auto waar ik in stuur ook altijd goed gebruik wil ik er wel zeker van zijn dat hij goede smering en koeling heeft.

Acktion olie zou vast en zeker kunnen net als een diesel op zonnebloem olie maar denk dat dit is weg gelegt voor de gene die de auto heeft om van A naar B te komen en niet na het geluid van de motor luisterd met betrekking tot klepstoters e.d.
,er geen aanhangers achter heeft,of geregeld flink gas geeft.

Heb het in de werkplaats vaak gezien dat de olie dop van binnen aangekoekt zwart is en er hele dikke olie uit loopt met kloeten er in.
Zelf een keer bij een pontiac transport(waarvan ik zeker wist dat de vorige berijder de olie bij halfords weg haalde) de olie afgetapt en op het moment dat ik de carterstop er uit draaide kwam er gewoon niets.

Het was ingedikte stroop,olie zeef verstopt,laag beton op de bodem van het carter.
Moest met een schroeven draaier het aftappen op gang brengen.

Denk als je je motor en je auto wat langer wilt houden dat er toch wel een beetje goeie olie op moet en ik ga met Christian mee,alle mensen die ik ken die ook serieus spul hebben rijden allemaal met olie met hele goeie specificaties.


hengelst

ik zal bij mijn eerste verversing (binnenkort) eens een dure olie gebruiken. Die ik voor heel weinig kan kopen bij een vriend die bij de grootse olieimporteur van NL werkt. Voor mijn vader kocht ik olie voor zijn TDI 5.07 olie (normaal 27 euro per liter) voor 26 euro per 5 liter.

Ik ga het verschil wel merken dan.


   
Renault Megane 1 phase2 DTI
Citroen Xantia Break HDI
ex Master T35D camper

Roy16v

Trek maar eens een kleppen deksel van een motor waar dat goedkope olie in gezeten heeft,die krijg je eerst bijna niet los,en als ie los is dan vraag je je af hoe die tuimelaars nog konden bewegen.

Je drinkt zelf immers toch ook geen gezeefd bij product?:P

Excalibur

Citaat van: Roy op 11 juli 2011, 17:44:25
Trek maar eens een kleppen deksel van een motor waar dat goedkope olie in gezeten heeft,die krijg je eerst bijna niet los,en als ie los is dan vraag je je af hoe die tuimelaars nog konden bewegen.

Je drinkt zelf immers toch ook geen gezeefd bij product?:P
Ehmm.... ik drink Rivella. Das een bijproduct van melk toch? ;-P

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev