Advertenties


Wat voor motor ligt er nu eigenlijk in mijn Mégane Cabrio....?

Gestart door ArieA, 7 augustus 2011, 11:45:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArieA

Sinds anderhalf jaar heb ik een RENAULT MÉGANE Cabriolet (EA0/1_) | 1996.10-2003.08 - 2.0 16V, Motor: 1998ccm 139pk : F4R 770 (1e registratie: 2002-09-20); en ik kan met geen mogelijkheid bepalen of dit nu een IDE of een ander type motor is....!

Als fervent Simca 1000, Opel Kadett en nu Opel Vectra (1989) rijder, heb ik de Cabrio gekocht na een open hart operatie (waarbij ik bijna het loodje legde..)....!

Renault is dus een nieuw hoofdstuk voor mij...; de motor ziet er nog als nieuw uit..., er ligt zo'n plastic zilverkleurige afdekkap op en er zijn penbobines gemonteerd....! Ook een nieuw hoofdstuk voor mij....! Pas ontdekt waar die bougies verstopt waren en ook hoe het een en ander gede- en monteerd moeten worden...! Ook de aanschaf van een 16 mm pijpdop was een verplichting....!

Ik had eerst bij Auto Revista zo'n soort pijpdop met ratel gekocht, ongeveer € 12,--, waarbij de dop achterbleef in de schacht; deze moest er weer met de lange punttang uitgetrokken worden, waarna het priegelige rubbertje achterbleef op de porseleinen schacht van de bougie....! Die moest weer verwijderd worden met zo'n handig trekding met tandjes....! Gelukkig had ik dat allemaal en kon..., nadat ik met veel zweetdruppels de bougies vervangen had...., het stukje gereedschap weer inleveren bij Auto Revista....! Dit werd zonder morren gedaan...! Toen maar bij Brezan een echt bougiedop gehaald..., bijna € 25,--..., maar dat ding bleef netjes zitten en deed het werk als een speer....!

Als ik zou moeten inschatten hoe lang de oorspronkelijke bougies er al in hebben gezeten....? Wit uitgeslagen..., zwart van de olie...., puntjes ongeveer 10 mm uit elkaar...., rauw lopende motor....? Zes jaren...?

Waar ik tijdens het werk ook misselijk van werd was het feit dat de boutjes van de penbobines niet dezelfde waren....! Het bleek dat het meest rechtse boutje..., die gemonteerd worden in het aluminium (lucht inlaat) spruitstuk..., dol was gedraaid door de vorige (monteur) en vervangen door een maatje groter en korter....! Dus lang zoeken in mijn voorraad naar een meer passende oplossing...! Dan bedenk je dat deze wagen in onderhoud is geweest bij een (Renault) garage en dat de monteur de boel verstierd heeft....!

Ik heb ook een enorme aversie om de auto bij een dealer te laten nakijken....! Graag zou ik de computer willen laten uitlezen..., maar weet niet hoe ik daarbij vertrouwd terecht kan....! Zelfs mijn Opeldealer spreekt achteloos over een uurtje werken..., dat uitlezen...., 85 eurootjes of zo.....! Alleen even uitlezen....!

De puntjes zitten nu 8 mm uit elkaar en het lijkt alsof de motor soepeler..., zachter in geluid..., netjes loopt...!

De geschiedenis van deze auto is dubieus..., het boekje is praktisch niet ingevuld...! Maar goed...., ik rijd nu al anderhalf jaar..., alleen het linker achter lager heb ik na de koop moeten laten vervangen...; ik wist dat die er uit lag...! Kon je goed horen trouwens....!

Wanneer ik een tijdje met de auto heb gereden komt er voor een geluidje uit alsof de vering het moeilijk heeft....! Kreunen of steunend, soms een beetje bonkend....! Iemand een idee wat dat kan wezen...?

Maar nu de motor....? Ik hoop niet dat het een IDE is, want daar heb ik veel ellende over moeten lezen op dit forum....!

Wie helpt mij uit de brand...?

M.vr.gr., Arie....




Uploaded with ImageShack.us

Jacques

#1
deleted

ArieA

Hi Jacques...,

Bedankt voor je wel heel snelle reactie...! Ik ben nog aan het worstelen om mijzelf voor te stellen op dit forum..., zie nog geen mogelijkheid om daarvoor een nieuw topic te maken en ook nog bekijken hoe ik een foto kan toevoegen....! Maar.., mijn motor lijkt echt niet op het plaatje wat jij mij laat zien...!

Ik ga verder met het zoeken naar de oplossingen tot het plaatsen van foto's...! Ik heb een MacBook Pro..., weet niet of dat problematisch is voor het invoegen van foto's...! Ik heb ook geen sjoege van F...motoren...! Maar soms lijkt het wel op dit forum dat IDE blokken idd. F...motoren zijn...! Lol...!

Wanneer ik 'Voeg afbeelding toe' aan klik, en dan mijn gekopieerde foto tussenvoeg, krijg ik enkel de file info van deze foto te zien....!

Groetjes, Arie....



Uploaded with ImageShack.us

Jacques

#3
Ik doe het altijd via photobucket.com Op fotobucket is dat de onderste optie bij de eigenschappen van de foto. [Img] linkk naar foto [Img] Succes.

Paul

No worries. De ide heeft motorcode F5R
Jij hebt een normale 2.016v met airco en xenonverlichting  ;)

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Paul

Dit is trouwens een F5R die is totaal anders.



Voor uitlezen kan je mij een pm sturen.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Fubar (Marcel)

Hallo ArieA,

Hier een IDE-motorblok.

PS: Hoop dat het cabrio-gevoel je gezondheid heeft bespoedigd ;)

Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

ArieA

Tja...., ik weet niet hoe het met andere cabrio-rijders is..., maar als ik open wil rijden moet ik dat wel alléén doen....!

Als je haar maar goed zit...!

Lol...!

Groetjes..., Arie....

dennis1975

hallo ariea als je het kenteken op de h-base invoerd komt eruit dat het een ide motor is www.hbase.nl


mvg dennis
Renault Mégane Coupé 2.0 16V Coach 1996

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Joost-cabrio

of er is ooit een andere motor ingelegd ;)
zoals nu bij mij :)

Joey Voormolen

ja officieel is het een 2.0 16v privilege uit 2002
Geeft mijn kenteken dingems aan op mijn telefoon
Lowered M3C GT

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev