Advertenties


After market Xenon installatie monteren

Gestart door Dirk Kuipers, 13 december 2010, 13:16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

After market Xenon installatie monteren

De xenon conversion kit of HID (High Intensity Discharge system) word geleverd in een complete set.
Een set bevat de volgende onderdelen.

2 xenon lampen.
2 ballast.
1 weerstand.
2 kruis verbindingen.
Een set montage materiaal.
2 metalen strips.
2 stoot rubbers.
10 tyrapes.
Een gebruiksaanwijzing en een garantie kaart.

Allereerst een aantal waarschuwingen.

1. Zeer hoge spanning! Attentie! Houd je aan de installatie voorwaarden.
2. Kijk nooit recht in de lamp met het blote oog.
3. Raak de lamp niet aan met blote vingers (gebruik een doek of handschoentjes).
Zuur van je huid tast het glas aan en kan de lamp schaden.
4. Stel de lamp juist af na de montage anders hebben mede weggebruikers last van het licht.

Suggesties voor de installatie positie van de ballast.

Zorg ervoor dat de ballast niet in de buurt van de motor wordt geplaatst aangezien dit niet goed teveel warmte kan verdragen.
De beste plek om deze te monteren is in de buurt van het spatbord. Daar bevind zich rijwind en dat koelt het geheel.
Plaats de ballast ook niet in de buurt van een water of olie reservoir.

Installatie



1.
Zorg ervoor dat je de auto op een droge plek hebt staan.
Schakel de motor uit en laat t geheel afkoelen.

Haal nu de originele lampen uit de koplampen.

2.
Plaats de nieuwe lamp in de opening, zorg er wel voor dat de lamp en het metalen draadje wat de spanning doorstuurt niet beschadigen.
Zet nu de klem er weer stevig op en check of de lamp vast is komen zitten.

Het mooiste is om de kabels, welke aan de lamp zitten, door het originele rubber te trekken zodat de lamp ook weer waterdicht is.



3.
Plaats hierna de ballast.
De beste plek vind ik is tegen de zij schort vlak achter de lamp.
Met de metalen strip die erbij is geleverd maak je de beste bevestigings plaats voor het frame.

Aan de linkerkant past het geheel mooi achter de computer langs.
Haal de beschermingskap van de computer los en leg het geheel opzij.
Schroef nu de bevestigingsplaat waar de computer op rust los zodat de metalen strip op 1 van de schroeven bevestigd kan worden.
Zet dit geheel weer vast maar plaats de computer nog niet terug.



Door de strip licht te buigen kun je deze bij de koplamp aan een bout vastzetten welke aan de voorste dwarsbalk zit.



Aan de rechterkant plaats je de strip achter de zekeringen kast.
Haal het deksel van de zekeringkast en trek het voorste deel omhoog. Nu kun je in de achterwand van de kast een gaatje boren (6mm) hier plaats je de metalen strip op door deze vast te zetten met een boutje en een moertje.





Zet het geheel weer in elkaar en bevestig de strip ook weer, door licht te draaien, aan de voorste dwarsbalk.



De ballast wordt op de strip bevestigd door de kruisverbindingen die erbij zijn geleverd.
Deze vallen perfect om de ballast en houden het kastje tegen de strip vast.

Draai alles goed vast.

Dirk Kuipers

4.
Sluit nu de stekkertjes van de lamp aan op de stekkertjes van de ballast.
Dit wil maar op 1 manier dus dat moet iedereen kunnen doen.



Zorg ervoor dat de stekkertjes goed in elkaar klikken en zo een waterdichte verbinding hebben.

5.
Plaats nu de kabelboom.

Als eerste plaats je de weerstand op een plak waar ook deze geen last heeft van de hitte.
Hiervoor is dit naast het bevestigingspunt van het ruitensproeier reservoir.
Later zal blijken waarom dit een van de betere plekken is.



Je zult merken dat het niet echt handig werkt met al die kabels eraan.

- De langste kabel is voor de lamp aan de bestuurderskant.
- De kortere kabel is voor de passagierskant.
- De rode kabel gaat naar de + van de accu.
- De zwarte kabel sluit je aan op de aarde.
- De kabel met 2 stekkertjes sluit je aan op de stekkertjes welke je normaal op de lamp aan de passagierskant klikt. Deze zorgen ervoor dat het signaal wordt gegeven dat de lampen aan worden gezet.

Leg de langste kabel alvast naar de ballast die aan de bestuurderskant zit.
De kabel kun je mooi onder de computer door laten lopen en met een tyrep vast zetten onder de linker lamp. De kabel past daarna perfect boven de radiator langs tegen de dwarsbalk aan.
Door een beetje te duwen schuift de kabel hier tussen en is gelijk aan het zicht onttrokken.





De andere kabel is voor de ballast aan de passagierskant aangezien deze korter is.
Leg ook deze onder de steun van de computer door.
En klik de stekkertjes ook hier stevig in elkaar totdat je een "klik" hoort.

Er zijn nu nog 4 kabeltjes over.

De kabel met de 2 stekkertjes is nu aan de beurt. Deze worden op de + en de – geplaatst welke normaal op de lamp worden geklikt.
Deze geven het signaal door naar de weerstand welke de ballast aanstuurt om het stroomcircuit door te sturen naar de lamp.

De rode en zwarte kabel spreken voor zich.

De zwarte kabel komt op de aarde welke onder de computer aan het chassis kan worden gezet.



De rode kabel komt op de + van de accu.
Het mooiste is om de kabel door het schutbord te trekken waar de andere + draden voor de motor ook langs liggen.



Zorg ervoor dat de zekering dan aan de kant van de accu zit dan heb je deze droog liggen.



6.
Je zult merken dat je nu behoorlijk wat kabel in je motorruim hebt liggen.

Aangezien er tyreps bij de set zitten kun je de kabels netjes samen binden.
De kabel naar de bestuurderslamp is goed aan t chassis vast te zetten en achter de ballast.



Vanaf de weerstand is het het beste om de kabels onder het chassis van de computer te leggen.
Vandaar dat de weerstand daar t beste zijn plekje kan hebben. Hier is genoeg koeling en ruimte voor de kabels.



Bind alles netjes bij elkaar en zet het vast onder de computer.
Plaats de computer terug en zet deze weer vast met de rubber band.



Verder kun je de kabels netjes wegwerken door deze in te rollen in kabelbinders.
Dit is een soort buis welke als draaikolk is uitgeslepen en zo om een stel kabels kan worden gerold en alles netjes bij elkaar houdt.



7.
Loop na het aansluiten alles nog eens goed na.
Kijk of alles is aangesloten en of alle stekkers goed in elkaar zijn geklikt.

Draai nu het licht knopje om en je zult versteld staan van het felle witte licht wat eruit straalt.



Voordat je er de weg mee opgaat, is t wel even handig om de lampen opnieuw af te stellen zodat ze niet het overige verkeer hinderen.


Geschreven door: Peter Achterop  

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev