Advertenties


Achterklep problemen Grandtour (electra)

Gestart door Eriks, 30 september 2010, 11:52:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eriks

Hallo Forum,

Ik krijg steeds meer problemen met onderdelen in de achterklep. Het begon met een sensor die registreert of de klep open is (klinkt onbelangrijk, maar zie verhaal hieronder), daarna merkte ik dat de achterruitverwarming het niet meer deed. Daardoor begreep ik wel meteen wat het probleem moest zijn: het rubberen doorvoerbochtje van auto naar klep. En inderdaad, als ik aan die tube zit, dan reageert het slot uit zichzelf (klikt opnieuw open) en de kenteken verlichting knippert mee.
Het probleem is nu dat ik dat rubberen geval met geen mogelijkheid kan verschuiven om bij de bedrading te komen. Er lijkt ook nergens een handige stekker te zitten die even los kan (zoals wel in de zijdeuren zit). Uiteindelijk heb ik het klusje uitgesteld, tot gister: Ik mocht op de knieën de auto in om van binnen uit de achterklep te openen. Het slot is er dus ook meer gestopt. Tijd voor een oplossing!

Kan dit rubberen deel überhaupt heel gedemonteerd worden? Ik was gister al zo nijdig dat ik 't ding maar gewoon kapot wilde knippen om daarna maar weer verder te zien.  Wie heeft er tips? Dank je!

***
Nog even voor de volledigheid en voor de geïnteresseerden (en als waarschuwing) het verhaal over hoe het probleem ons duidelijk werd:
Afgelopen vakantie hebben wij een meerdaagse bergwandeltocht gedaan in Frankrijk. De laatste dag zou bikkelen worden, ongeveer 12 uur lopen terug naar de auto. Tegen negen uur komen we eindelijk aan bij onze Megane. De sleutelkaart heb ik in mijn rugzak. Ik open de auto via de achterklep en we gaan uitgeput op de kofferbakrand zitten om de bergschoenen te verwisselen voor Tefa's. Dan gooien we de tassen achterin en gooi ik de klep dicht. Net als ik naar voren loop om mijn portier te openen hoor ik dat de auto zichzelf sluit. Vreemd, denk ik dan nog. Maar als ik mijn portier wil openen springt de auto niet terug open! 100x geprobeerd, de auto blijft op slot.
Daar stonden we, op een verlaten parking, naast onze auto met alles erin – geen mobiel bereik aldaar – en zonder puf om ook nog maar 1 meter te moeten lopen!
Er stond nog een ander stel op de parking. Nadat ook zij ook alle deuren gevoeld hadden besloot ik een raam in te slaan. Wat moet je anders? Depanage laten komen was waarschijnlijk duurder en we konden daar überhaupt niet bellen.
Iemand wel eens een raam ingeslagen? Dat stel had zo'n berghamer. Ik heb drie keer moeten uithalen – echt hard voordat het raam inging. Ik heb het kleinste raampje in de achterdeur gekozen in de veronderstelling dat dat het goedkoopst zou zijn. Met kinderslot gaat dan nog de deur niet open als je aan het handvat zit. Maar via de achterbank kon ik zo bij mijn tas en sleutel en kon ik de auto weer openen! Gelukkig zit er in Frankrijk in ieder gat een Renault dealer en kon er vrijwel meteen een nieuw raampje geplaatst worden en is het ons vergoed door de verzekering.

Ik dacht eerst dat de batterij slecht zou zijn, maar ik merkte dat de interieurverlichting niet aansprong als ik de achterklep open. Die "sensor" moet dus stuk zijn.
Doordat de auto niet voelde dat de klep open was (geweest), besloot hij na x minuten weer op slot te gaan – alsof je de auto per ongeluk had geopend. Tja, meestal handig, nu niet.
Ligt een kaart in de auto als de auto gesloten wordt, dan kun je van buitenaf de auto niet openen op diezelfde kaart. Ook als je de auto sluit met de kaart terwijl je in de auto zit, ook dan gaat hij van buiten niet open (anti hijacking?)

Eind goed al goed, gelukkig. Nu alleen nog even het probleem verhelpen. Sorry voor de lange post, maar ik wilde deze pech toch even met jullie delen.

Eriks

Opgelost! Ik heb het slurfje open gesneden: 7 gebroken draden en 1 brak terwijl ik ermee bezig was. Het was helaas niet duidelijk wel eindje op welk eindje moest: 5 zwarte draden zonder codering! Dus meten, checken en goed nadenken, maar alles werkt weer. Alleen lijkt nu de keyless-entry-antenne in de achterklep niet meer te werken. Ben bang dat dat kabeltje het nu begeven heeft.

Ben benieuwd voor hoe lang, want dit lijkt me een ondeugdelijk constructie van Renault. Door de bocht en torsie komen er te veel krachten op de draden. ik zag dat in de nieuwe clio van m'n ouders de bocht er uit is. Het slurfje ligt rechtuit, waardoor je alleen nog de torsie krachten hebt. Als het bij mij opnieuw stuk gaat, dan denk ik dat ik die hele kabelboom bij mij vergelijkbaar leg als in die clio.  


EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev