Advertenties


Stappenmotor 1.4 16V

Gestart door Patrick84, 2 juni 2010, 12:34:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick84

Hallo,
na de vorige problemen rijd mijn auto nu alweer een tijdje probleemloos op LPG  !-!
Maar nu heb ik het probleem dat de auto schommelt in het toerental bij benzine.
Verder had ik het probleem dat mijn auto soms na het starten opeens naar de +-4000 toeren vloog (2x gebeurd).
Bovenop het gasklephuis zit een slang deze was bij mij wat ingedeukt en er
was een plastic pootje afgebroken. Deze zat vast met een schroefje.
Uiteindelijk heb ik deze vervangen door een nieuwe slang.
Nu lijkt het probleem met het omhoog vliegen van de toeren opgelost maar hij schommelt nog steeds en loopt dan niet fijn.
Ook lijkt het wanneer ik de koppeling indruk op benzine dat je een schok voelt en de toeren snel terug lopen (sneller dan op LPG).
Ook gaat het overschakelen naar LPG schokkend en heb ik het idee dat het met de nieuwe slang erger is geworden wat wel apart is.
Er zit wat ruimte verschil in bij de koppeling aan de andere kant, en dit had ik met de oude slang niet maar het lijkt mij wel goed.
Hier zit tevens een soort van los kokertje in om de opening te verklijnen en die heb ik vastgelijmd ivm tikkend geluid (stond op een site)
Nu is het gasklephuis inmiddels al bij 2 garages schoongemaakt en loopt hij hierdoor wel stukken beter.
Maar ik heb twijfels over de stappenmotor. Ik heb de handleiding bij de FAQ bekeken van de stappenmotor 1.6E,
maar deze is anders dan een 1.4 16V motor en bij mij lijkt hij vast in het gasklephuis te zitten.
Tenminste aan de rechterkant van het gasklephuis bij het ronde gedeelte zie ik de achterkant van een soort van motortje.
Valt deze ook te demonteren zonder het gasklephuis los te halen, zodat ik deze kan schoonmaken of vervangen?
Heeft verder al een keer iemand het gasklephuis los gehaald en is dit makkelijk zelf te doen?.
Zaterdag ben ik 1,5 uur bezig geweest met de motortjes van de achterruitjes en ben gestaakt omdat ik dit niet echt meer zag zitten (plastic kap bij de gordel die ik niet los kreeg, verbuigende achterruitverwarming lipjes, plastic dopjes die afknappen 8)7)
Toen alles maar weer netjes in elkaar gezet.

Ik hoop dat ik het probleempje van het schommelen in toeren wel zelf kan oplossen
want de probleempjes beginnen wat frustrerend te worden.
Het viel mij trouwens op dat hij op benzine iets inhoud en na een tijdje rijden dat dit bijna niet meer het geval is.
Ik heb er al 2x bij een volle tank injectie cleaner ingegooid. (Ik heb de auto vanaf December).
Verder heb ik nu ook een klopperend geluid zo af en toe linksvooraan en de veren lijken dan een piepend geluid te hebben.
Dit heeft hij alleen bij warm weer, en dit hoor je ook wanneer je in de motorkap bij de veer drukt
(maarja iedere auto piept en kraakt denk ik wel wat).

Maarja mijn vriendin klaagt al dat ik nog net zoveel bezig ben met deze auto dan met de vorige terwijl ze had gehoopt dat dit opgelost zou zijn  :P. Als iemand mij hier wat verder mee kan helpen, het lijkt mij te doen en ik heb een keer tijd dan schiet ik meteen foto's voor een FAQ.
Dan help ik er anderen ook mee.

Iedereen alvast bedankt



matthew

Als je nog een gasklephuis hebt met een gaskabel eraan(dus nog niet electronisch gestuurd),dan zit er een los stappenmotortje op.(als je voor de auto staat links)Deze moet je dan vervangen,want schoonmaken heeft geen zin.

Voor achter raam motortjes moet achterbank eruit en is het systematisch los schroeven van de schroeven van achterpaneel van belang.Lipjes voor achteruitverwarming moet je stekker wel los koppelen,is op zich best goed te doen maar je hebt wel geduld nodig en met 1,5 uur was je er denk ik toch bijna.

Kloppend gierind geluid even na laten kijken,niet dat er een ashoes stuk is of een fuseekogel.

subzero

Citaat van: matthew op  3 juni 2010, 00:01:46
Als je nog een gasklephuis hebt met een gaskabel eraan(dus nog niet electronisch gestuurd),dan zit er een los stappenmotortje op.(als je voor de auto staat links)Deze moet je dan vervangen,want schoonmaken heeft geen zin.


Patrick84

#3
Ik denk dat de auto van mij al elektronisch gestuurd is want ik zie nergens een gaskabel. Het gaat trouwens om een Coupe 1.4 16v uit November 2001
Momenteel ben ik op het werk, maar ik heb gisteren er nog even naar gekeken
en wat vaseline tussen het koppelingstuk van die slang aan de kant van het dampabsorbievat gedaan ivm afdichting.
Vannochtend eens op benzine gereden en de motor sloeg me af voor een stoplicht.
Het is net dat hij hem constant aan het regelen is, en dan wisselt hij tussen de 700 en de 500
en zo af en toe zie je de stop lampjes op het dashboard aan gaan. (te laag in toeren)
Het schakelen op benzine lijkt schokkend te gaan en het is net dat de toeren snel terug vliegen bij het indrukken van de koppeling.

Hoe wordt het elektronisch geregeld? was al een tijdje opzoek geweest naar de stappenmotor en kon deze al niet vinden.
Op Inet al wel wat gevonden: gaspedaal sensor die blijft hangen of slechte bedrading/solderingen hiervan.
Hier blijken bij de Kangoo en de Clio's wat problemen mee te zijn, maarja hoe het allemaal zit weet ik ook niet.
Toch maar eens die kabels bekijken.

Bij de achterruitjes ga ik later misschien nog een keer kijken. De achterbank heb ik niet losgehaald
want ik dacht eerst dat deze open te klappen was. Maarja dat kan bij deze Coupe niet.
Maar die plaat bleef bij mij haken meer in de buurt van de gordelhouder richting de kofferbak (helemaal achteraan).

Laatst is trouwens bij mij wel een stofhoes vervangen bij een hominokeet die lek zou zijn.
Hier ga ik denk ik dan maar eens weer een afspraak voor maken,
maar als ik die andere problemen zelf kan oplossen is dat mooi meegenomen.

Update:
Toen ik vanmiddag de auto startte bij het werk gaf hij weer zelf gas.
Door iets het gaspedaal in te drukken werd het normaal.
Tijdens het rijden moest ik remmen en opeens vliegt mijn auto weer vol in de toeren (Op dat moment stond de auto op LPG).
Volgens mij is die suïcidaal  8)7 (alhoewel ik dat zelf niet zo fijn vind)
Koppeling ingedrukt contact uitgezet en daarna weer gestart en hij rijd weer normaal.
Ik heb trouwens wat foto's gemaakt van onder mijn motorkap.
De stekker aan de linkerkant lijkt vervangen, hier zat tape omheen maar dat heb ik zelf verwijderd.
Als ik rechts bij het gasklephuis aan de achterkant van dat soort motortje zit (foto2) dan hoor je de auto iets in toeren veranderen.
Let niet op die vettigheid dat heb ik zelf gedaan  ;)









matthew

Ik zie dat je een plastiq smoorklephuis hebt,deze zijn bijna bij elk model inmiddels vervangen voor een aluminium model.

Ik durf bijna 100 % zeker te zeggen dat daar je probleem vandaan komt.
(is namelijk een kwalitatief slecht product)

Dit is echter alleen bij de dealer te doen,smoorklephuis vervangen(krijg je automatisch een aluminium voor terug en wordt ook je inspuitsysteem geherprogrameerd.(dit moet na vervangen).

Rij maar naar een dealer en leg je probleem uit en als ze dan je smoorklephuis zien weten ze denk ik al genoeg.
(tenminste hier zal mee begonnen worden als bekent probleem).

Kosten inclusief montage enzo zal rond de 350 euro zitten schat ik zo.

Patrick84

#5
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zelf ook nog even gezocht op internet en ik lees inderdaad veel
verhalen over het plastic smoorklephuis. Vandaag met de auto gereden en toen geen rare problemen gehad (nog wel iets schommelen).
Gisteren heb ik er wel wat aan zitten drukken en misschien dat het daardoor komt. Maar ik ga hem zelf nog 1x proberen schoon te maken.
Kijken hoe het dan gaat en anders controleren op een lek met een beetje remmenreiniger,
Want 350 euro is ook wel een flink bedrag.
Over een paar weekjes ga ik op vakantie en ik wil het dan nog even uitstellen.
Want momenteel komt het mij niet zo super uit  :neen:

Wordt dus vervolgd





matthew

Tja autorijden kost geld en als je smoorklephuis niet goed reageerd en raar doet kun je ook niet rijden.

Aan jou de keus,maar als je met de auto op vakantie gaat zou ik het zeker laten maken.

Anders vraag je gewoon om anwb hulp(omdat je met pech komt te staan)

Patrick84

#7
Nog even reageren op dit topic zodat anderen er misschien ook wat aan hebben.
Mijn auto heb ik een tijd terug naar de Renault garage gebracht vanwege de verschillende problemen.
Het joelende geluid wat ik had was een defecte lager links-achter.
Een motor steun was kapot (kon je ook zien aan een bewegende versnellingspook)
Gasklephuis hebben ze nu ook veranderd voor een aluminium en de computer opnieuw ingeleerd (oude zag er slecht uit). De stabilisatie rubbers zijn ook vervangen.
De ashoes is door de voorgaande garage vervangen maar hier zat een verkeerde klem om en er zat veel olie op de ABS ring (zelf weinig verstand van).  Deze hebben ze ook vervangen en nieuwe olie/ vet ingedaan.
Soms had ik problemen dat hij niet wilde starten bijvoorbeeld naar het tanken.
Met een beetje gas geven kreeg ik hem altijd wel weer aan, maar dat zou liggen aan de BDP sensor.
Deze is nu ook vervangen.
Bij het klopperende geluid links-voor dachten ze dat het aan de stuur-kogel zou liggen.
Deze hadden ze al nieuw besteld maar tot de conclusie gekomen dat het daar niet aan ligt maar aan speling in het stuurhuis (iets met speling in teflon buizen). Hier hebben ze niets aangedaan omdat het daarbij om een prijzige reparatie gaat en omdat het volgens hun geen kwaad kan. Wel moet ik als het opeens veel erger wordt terug komen naar de garage.
De auto liep stationair nog iets zenuwachtig. Dit zou volgens hun liggen aan smerige injectoren en ze hebben me aangeraden om er een bus injectie cleaner in te doen en dan een tank op benzine leeg te rijden.
Ik ben momenteel met de 2de volle benzine tank met STP injectiecleaner bezig en ik merk dat hij op benzine veel feller begint te worden. Soms dan wil hij nog iets inhouden maar dat zal wel komen door die cleaner, maar dan worden de injectoren in ieder geval goed schoon. Hij is stationair stukken rustiger (ja soms een kleine wisseling).

Verder heb ik voordat ik bij de garage kwam nog de ruitenwissers kapot gehad.
Uiteindelijk hiervoor een nieuwe motor gekocht en er zelf ingezet (best wel prijzig)
En nu ben ik nog aan het wachten op een nieuwe imitatie spiegel
glas vanwege doorgebrande spiegelverwaring.
Verder heb ik nog nieuwe banden erop gezet vanwege een achter profiel van 1 mm :S .
Maar ja hopen dat de reparaties minder worden, want ik begin daar wel wat van te balen.

Iedereen in ieder geval bedankt









nd-photo.nl

Wat een verhaal, hoop ook dat de reparaties minder voor jou worden, want zo is het leuke er snel vanaf...Succes!

Ik had last van een afslaande 1.6e die soms ook inhield, uiteindelijk erachter gekomen dat de vacuumslang tussen MAP sensor en inlaatspruitstuk scheurtjes had bij de uiteindes. Deze vervangen en loopt weer prima, let daar ook op bij jou. In de tussentijd had ik ook nieuwe Bosch FR78x 4 polig Super4 bougies (+-32 euro) + 4 nieuwe bougiekabels besteld (+-30euro) en gemonteerd. Dat verbeterd de zaak uiteraard ook, zelfde met de penbobines, die kunnen ook nog wel eens de kop opsteken heb ik hier en daar al gelezen.

Gebruiker boertje > http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?action=profile;u=3050 heeft mij super geholpen met de kabels en bougies. Maybe nog een tip voor jou

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev