Advertenties


vreselijke speling ergens??

Gestart door megane2003, 6 mei 2010, 22:35:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

megane2003

Goedemorgen forum collega's

Ik rij sinds 09-2003 in een megane 1.5 dci. gekocht bij 166.000 km
heb er nu 197.132 km op zitten. ja ja rij veel elke dag ongeveer 100 km.
ik heb er heel veel plezier van. rijd lekker en heel erg zuinig.

Maar nu heb ik altijd al dit probleem gehad wil er toch eigenlijk vanaf.

Zodra ik gas geef en gewoon loslaat en gewoon normaal weer gasgeef dan lijkt er wel of er ergens speling op zit.
zie ik aan mijn versnellingspook. deze gaat heen en weer. ik voel het in de auto een soort bonk (speling)
is heel erg vervelend. je wendt er aan want je gaat heel voorzichting gas geven en loslaten (geleidelijk) maar je zit heel erg gespannen in de auto. omdat je er elke keer weer aan moet denken.

dus ik alle motorsteunen gecontroleerd. deze waren goed geen scheurtjes of kapot.

ik toch alle 3 vervangen. namelijk 1 aan de distrubitie kant. 1 aan de versnellingskant. en 1 onder de motor achter (botje).
nog steeds exact de zelfde probleem.
wat ik nu ook merk als ik hard achteruit optrekt lijkt wel of de motor heel erg kanteld dus dan hoor je hem resoneren in de auto.
als ik bijvoorbeeld de auto uitzet dan voel je het ook speling.

zouden jullie mij a.u.b kunnen helpen mee denken waar ik nog meer op kan letten?

matthew

Dat je versnellingspook beetje beweegd is conform product.

Zitten je motorsteunen wel goed vast?

Zit je hitteschild niet tegen de uitlaat aan?

Maar gard achteruit optrekken valt dat wel eigenlijk onder normaal rijden dan?Want alles wat niet onder normaal rijden valt en klachten opleverd ligt aan de rijstijl.

maXcomX

Ik denk ook motorophanging, daar gaat je pook oa. ook van trillen.
De bovenste ophanging (rechts) is vaak de boosdoener, maar makkelijk te vervangen.

matthew

Dat zou ik ook idd zeggen,maar volgens 1e post zijn alle motorsteunen al vervangen.

subzero

Heeft dit type al een twee-massavliegwiel??

Anders misschien toch de koppeling,"denk ik".


Teunis85

Beste Forum leden,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2.0 16v uit 2003. 98000KM

In zijn 1 en 2e versnelling voel ik de motor bewegen bij optrekken en de pook zie ik naar voor en naar achterbewegen. (auto trilt ook)

in zijn 3,4.enz voelt ik het niet meer.

Verder valt me op dat de motor ook beweegt in zijn 2e versnelling bij 2000rpm bij gas geven en loslaten. (bonken)

Is dit waarschijnlijk de motorsteun of mogelijk ook het vliegwiel. Kan ik de motorsteun controleren ?


A110

Wat al gezegd is zit je hitteschild niet tegen de uitlaat. Schakelkabels lopen ook over het hitteschild deze kunnen ook behoorlijk resoneren. Ik zet ze meestal vast met een binddraadje aan het hitteschild zodat ze vast komen te liggen.

Zit je wielophanging goed vast overal en heb je alle bouten van het subframe al eens goed nagetrokken.

Deze serie had volgens mij nog geen dubbel vliegwiel.

Wat wel veel voorkomt is een trillende koppelingsplaat. Dit merk je vooral bij optrekken vanuit stilstaand dan trilt heel de versnellingsbak en motor en dit ga je voelen in de auto en het kan lijden tot bonken.

Hopelijk heb je er wat aan.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

maXcomX

De trillende plaat is meestal bij opkomen van de koppeling. Dat an komen door gedeeltelijk verbrande platen of door vet. De steun zit opgesloten, dus kan bij breuk wel bewegen, maar dat merk je pas goed als de aandrijving stevig belast wordt, wat meestal het geval is in de lagere versnellingen. Ik zou toch de steunen even goed nakijken.

megane2003

allen hartelijk bedankt voort alle berichten.

wat ik tot nu toe gedaan heb na post 1,
motorsteun riem kant nog eens vervangen geclaimd bij kleverancier omdat ik dacht dat deze ook kapot was. geen resultaat.
subframe bouten aangetrokken, geen resultaat.
aandrijfassen gecontroleerd, geen resultaat.

wat hou je nog meer over?

klopt het dat deze auto totaal 3 steunen heeft?
1 aan de bak.
2 aan de riem kant.
3 onder de auto achterkant.

deze 3 zijn nu vervangen

merk het van de 1e versnelling t/m 5e versnelling.
zodra ik gas loslaat en geef dan kantel er iets enorm zo voelt het.

kweet het niet meer.


A110

Ik ga dan toch neigen naar de onderste motorsteun die moet het kantelen tegenhouden. Daar zou ik toch nog eens aandacht aan geven. Kun je niet met een bandenijzer of grote staaf ergens tussen zetten en het kantelen nabootsen en dan kijken of je ergens overmatige speling kunt vinden?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

subzero

Handrem erop,motorkap open,in 1ste versnelling zetten,iemand naar de motor laten kijken terwijl je de koppeling laat opkomen,en zien wat ie doet. (deze 'test' heb ik eens bij de keuring (apk) gezien bij golf 2)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev