Advertenties


Meldingen watertemperatuur en oliepeil

Gestart door Jones, 3 februari 2010, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jones

Sinds een dikke maand eigenaar van renault megane benzine 1.4, bouwjaar 1997. (phase 2)

Wanneer de motor op temperatuur is gaan er op standaard toerental (bv. voor verkeerlichten) de indicators van watertemperatuur en oliepeil licht "knipperen" op het dashboard.
Wanneer je terug vertrekt, gas geeft, gaan de meldingen onmiddelijk weg.
watermeter staat altijd op ideale peil op dashboard, auto overhit niet!

Nu gisteren in plaatselijke verdeler klein onderhoud laten doen en het is nog slechter nu.
voor het onderhoud verschenen de meldingen als de motor echt op temperatuur was, nu gaan ze al branden na een 5-tal minuten als de auto zelfs nog niet volledig op temperatuur is.
Ook duurt het langer eer ze terug uitgaan, ik moet echt tot 2000tr/min bijna gaan eer ze weggaan (voordien klein tikje op gaspedaal was voldoende)
wel bijvermelden dat oliepeil hoger was dan de maximum peil voor het onderhoud (waarschijnlijk vorige eigenaar ook gewoon olie bijgegoten ipv vervangen)
standaardtoerental is ook veel te hoog als de auto warm heeft, maar dit zal met het probleem hierboven wel te maken hebben.

ook rookt de auto licht, niet alleen bij koud weer. licht blauwe rook.
maar niet noemenswaardig te noemen eigenlijk maar is me al paar keer opgevallen.

Persoonlijk denk ik (of hoop ik) dat er iets met de senors scheelt.

Toch graag iemand zijn mening hierover.

A110

Ik zou eens een compressietest laten uitvoeren en laten kijken hoe de oliedruk is.

Teveel olie is meestal nog slechter dan te weinig olie.

Hier zou ik niet te lang mee doorrijden en snel even naar een garage om de hierboven genoemde controle's uit te laten voeren.
Blauwe rook duidt op olieverbruik bij de zuiger's.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Jones

#2
indien de compressie niet goe zou zijn moet het waarschijnlijk aan de zuigers liggen dacht ik

speling, versleten dichtingen,..
zowieso dus een aardig kostenprijsje om te herstellen...

indien het niet aan de compressie zou liggen, wat kan het dan nog zijn?
die rook dat ik zei is echt bijna onopvallend.. (ps: soms drupt de uitlaat "water"??)

ik blijf hopen op een klein mankementje  :)

want de indicator van koelvloeistof gaat altijd tegelijkertijd branden, en gaat ook gelijk met indicator oliepeil terug uit.
Eerst dacht ik dat er iets mis was met de aandrijving van de diverse (olie)pompen maar dan zou ik ook last moeten hebben van mijn stuurbekrachting, schakelen, remmen,.. of niet??
vind het raar dat de indicators van olie en koelvloeistof perfect gelijktijdig telkens gaan branden

edit: even naar bevriend garagist gebeld (niet-renault)

er zijn paar mogelijkheden:

- oliepomp versleten
- cilinderkoppakking stuk
- sensors kapot (weinig waarschijnlijk)

Het eerste is volgens hem het meest voor de hand liggende, aangezien moest de cilinderkoppakking stuk zijn de auto al veel eerder had moeten overhit worden wegens te weinig koelvloeistof. ook zou er veel meer rook moeten zijn (dan ik beschrijf) wit/blauw/grijs moest er ergens in de motor iets gaande zijn.
Maar indien de oliepomp inderdaad te weinig druk geeft is het vreemd dat de auto dit niet volledig opvangt door stationair toerental nog meer op te drijven dan hij nu al doet (1500tr/min)

Sensor van koelvloeistof zou eventueel wel stuk kunnen zijn maar hij heeft ook geen uitleg voor het synchroon aan/uitgaan van oliepeil indicator.

afspraak gemaakt komend weekend voor een reeks uitgebreide testen en testrit in een renault center.
Hopelijk word de boosdoener ontmaskerd  >:(

Nick Mattheus

Misschien kan je best ook eens checken of er nog genoeg koelvloeistof en genoeg olie in het blok zit. Dus niet alleen afgaan op de indicator.
Als deze goed op peil blijven zou ik eventueel kunnen denken aan een kabelbreuk of iets dergelijks...
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Jones

Citaat van: Nick Mattheus op  3 februari 2010, 15:37:48
Misschien kan je best ook eens checken of er nog genoeg koelvloeistof en genoeg olie in het blok zit. Dus niet alleen afgaan op de indicator.
Als deze goed op peil blijven zou ik eventueel kunnen denken aan een kabelbreuk of iets dergelijks...

auto heeft gisteren pas onderhoud gehad in garage :-)

A110

Is er wel het juiste oliefilter gemonteerd en de juiste olie dikte in de auto gegaan.

Er zou 10W40 olie in moeten 5W40 mag ook.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Nick Mattheus

Citaat van: Jones op  3 februari 2010, 15:53:58
Citaat van: Nick Mattheus op  3 februari 2010, 15:37:48
Misschien kan je best ook eens checken of er nog genoeg koelvloeistof en genoeg olie in het blok zit. Dus niet alleen afgaan op de indicator.
Als deze goed op peil blijven zou ik eventueel kunnen denken aan een kabelbreuk of iets dergelijks...

auto heeft gisteren pas onderhoud gehad in garage :-)

Ze moeten op peil blijven... ;)
En voor de garage de olie aflaat kijken ze deze niet eerst na... :neen:
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

megane1.6lpg

hoi hoi

De probleem die jij hebt, heb ik namelijk ook. als ik me goed heb laten informeren is het de olie druk/ compressie. als de auto koud is, is de olie nog dik. naar mate de motor warm word word de olie dunner en is de compresie te laag op stationeertoerental. moet je eens proberen om de de achterraam verwarming of hoe het ook mag heten aan te zetten. als die lampjes aan gaan gaat ie automatisch uit. ik rij al 4000km zo merk geen verschil.

Jones

#8
gisteren even paar niveau's nagekeken (auto stond 30min stil):

olie motor: staat iets boven maximum peil, olie is proper. aan de dop veel olieverlies, motorblok bovenaan (aand de dop) volledig "nat". aan de dop hangt ook geelachtige smurrie (of dit voordien al was weet ik niet)

koelvloeistof: staat juist op minimumpeil, water is proper volgens mij. groen-achtig= antivries product?

edit: ik vrees voor een cilinderkoppakking probleem maar heb dit ooit eens voorgehad met een volvo v40 (diesel), als je hier nieuwe koelvloeistof indeed, na een ritje naar de winkel zat heel het reservoir van koelvloeistof vol olie wat ik nu na 2 dagen en een 100-tal kilometer niet heb met de megane...

RobScénic

Ik denk inderdaad ook dat je koppakking ertussen uit ligt...
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Jones

even een update wat er nu juist aan de hand is:

na bezoek van 3 verschillende vakmensen is ook geen enkele dat een volledig passende diagnose kon geven  maar er ze gingen allemaal dezelfde riching uit dat tot deze conclusie kwam:

-De koppakking heeft het ooit begeven (voor ik hem aankocht) en het motorblok heeft veel water binnen gekregen.

-Koppakking is vlug/onnauwkeurig hersteld

- motor was ook niet gereinigt met als gevolg dat na verloop van tijd er zeer veel roest optreed intern

- waterpomp heeft het hierdoor ook bijna begeven, waterleidingen zwaar "aangekoekt", in de motorolie vind je ook roestschilfers, enz..

gevolg: de motor vond dit na een aantal maanden niet zo leuk meer en is begonnen met een kerstverlichting te geven op mijn dashboard.

Ondertussen ligt er al een occassie motor in dat me €100 koste op afbraakfirma (incl. versnellingsbak, alternator, aandrijfstangen= complete motor), deze draait als een pareltje, juist nog wat afstellen en versnellingsbak op versnellingspook aansluiten..

Was snelste en goedkoopste oplossing

Jones

weet er iemand een handig trukje om de de versnellingspook juist aant te sluiten op de stang onderaan aan de motor zodoende dat al je versnellingen juist werken?

momenteel heb ik alle versnellingen buiten de "achteruit", deze wilt er niet in (met de versnellingspook)
heb er al 2 uren aan liggen afstellen maar krijg het niet goed..  :neen:

ps: heb al getest om in achteruit te zetten (manueel aan de versnellingsbak) en dan de auto te starten, koppeling lossen. wielen draaien achteruit, dus versnellingsbak is ok

fitz

misschien heb je hier iets aan: http://en.calameo.com/read/00002232085db32d90bfa vanaf pagina 530
maar is niet gewoon je pook kapot? ik bedoel het kabeltje onder de ring... heb ik ook eens gehad met een R19... was best irritant.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev