Advertenties


Schurend geluid na plaatsing ruilmotor

Gestart door Claudio, 3 oktober 2011, 14:45:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Claudio

Leuk forum, was al langere tijd aan het lezen en vreesde voor het ergste toen ik las over motorproblemen.
Inderdaad, mijn 1.5 dCi heeft het begeven na amper 154.980 Km. Heel erg en heel duur, 4700 € voor een ruilmotor, geplaatst en al.
Dit komt natuurlijk hard aan als je altijd rustig rijdt en gewoon geniet om met de Mégane II te rijden...

In ieder geval, ik heb er nu een 1000-tal km mee gereden; als de motor op temperatuur komt dan komt er een schurend geluid opzetten.
Dit geluid is duidelijk hoorbaar aan de voorzijde en het lijkt meer van de linkerkant te komen, maar daar zijn wij het thuis niet over eens.
Het geluid is ook niet permanent maar lijkt op het schuren van iets dat "krom" staat (duidelijk roterend en na elke rotatie schuurt het, hoe sneller ik rijd hoe hoger de frequentie van het schuren). In lage versnelling lijkt het op een nogal grote rotatie waar het geluid uitkomt. (eerst dacht ik aan een van de banden)
Koude motor is geen enkel probleem, slechts na een 10 - 15 km begint het op te komen. (Iets dat uitzet door de warmte?)

Heb de auto opgekrikt en eens aan de banden gedraaid, behalve het zeer licht schuren (af en toe ) van de remmen, niks speciaal te horen.
Tijdens het rijden, koppeling ingedrukt en het geluid is weg. Zelfs laten uitlopen (uit versnelling) van een helling = geen geluid.
Vanaf het moment dat ik terug mijn gaspedaal induw (in versnelling uiteraard) is het schurend geluid terug daar.
Bij stilstand motor wat opjagen geeft geen geluid.
Lagers lijkt het mij ook niet...ofwel zijn ze aan het begeven?
De garage waar ze de motor hebben vervangen (officiële dealer) weten ze het ook niet meteen...
Ik ben er echter inmiddels van overtuigd dat hier enorm veel expertise en ervaring op het forum zit!
Iemand een idee?

Ter inlichting; een ruilmotor =
Motorblok + inspuiting + pomp + koppeling + verse olie versnellingsbak (alles inbegrepen)

bedankt voor jullie eventuele tips!

cabrio1

#1
dus alleen als deze in de versnelling staat, en je geeft gas hoor je het geluid?

Lijkt mij de koppeling of de versn. bak.

edit: Denk de versn.bak. Want als de mtor stationair loopt, en je bedient de koppeling niet, hoor je het geluid niet meer. Kan ergens in je aandrijflijn zitten naar de wielen toe, of je versn.bak zelf.

Claudio

bedankt voor je snelle reactie!
Inderdaad alleen bij ingedrukte koppeling EN bij warme motor dus niet bij koudstart.
Koppeling is splinternieuw (zat bij de ruilmotor).
Versnellingsbak denk je dus? gaat weer veel geld kosten dus....

Claudio

Oh ja, opgelet! als ik stilsta en in versnelling met ingeduwde koppeling gas geef = geen geluid!
Alleen als de auto aan het rijden is dus....

A110

Is het niet een aandrijfas of het tussenlager van de aandrijfas?
Misschien waterpomp kapot?
Vrijlooppoelie van de dynamo kapot?

Het zijn maar wat suggestie's
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Claudio

Goede suggesties, ik ben meer geneigd te denken aan een aandrijfas - gerelateerd probleem.
Al het andere, denk ik, zou je waarschijnlijk al horen bij stilstand.

Verdorie een echt vervelend probleem :? ik vraag me af waarom de garagist zich in zijn haar zat te krabben; zo van "euh kweenie"

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev