Advertenties


Aanhaalmoment kopbouten f7r?

Gestart door Dirk Kuipers, 27 maart 2009, 17:59:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Weet iemand hier de aanhaalmomenten van de kopbouten voor de f7r (2.0 16v) ook?

We hebben wel iets gevonden, maar weten niet zeker of dat wel goed is.

Klopt het volgende?

1e spannen met 3 daN.m (dat is toch 30 NM?)
2e spannen over 50graden plusminus 4graden hoekverdraaiing.

volgorde:

8 4 1 5 9
7 3 2 6 10

na 3 minuten alles os, dan:

1e 2,5 daN.m
2e over 107graden plusminus 2graden hoekverdraaiing.

En thats it?

Ik hoop dati emand mij verder wil / kan helpen.

LKW

#1
In het werkplaatshandboek staat:

F7R-motor:                        Nm (kgf.m)
fase 1                              30 (3,0)
fase 2                              50 graden verderdraaien
fase 3                              3 minuten wachten
fase 4                              alle bouten geheel los draaien
fase 5                              25 (2,5)
fase 6                              107 graden verderdraaien
fase 7                              zie tekst

Jou aanhaal volgorde klopt.

Als je de pagina's uit het werkplaatshandboek wilt hebben moet je ff PM sturen. Ik heb ze namelijk ingescand. Y

Dirk Kuipers

#2
Ik kan je niet vinden tussen de leden op de website.
Via forum kan ik niet PM'en.

Wil je ze ook mailen?



Zou je erg dankbaar zijn. :)


LKW

#3
Mail verzonden  !-! !-!

Dirk Kuipers

Thanks!

Ik lees dat de kop niet mag worden gevlakt...
Waarom niet als ik vragen mag?

LKW

Moet even nakijken waarom dat volgens renault niet meer mocht. Ze hadden wel een reden maar volgens de Twentse Motoren Revisie (een bedrijf hier in de buurt dat ook mijn megane kop heeft gevlakt) was het niet mogen vlakken onzin :D. Ik geloof dat het te maken had met verschil in compressie, maar dat moet ik even nakijken. 8)7 Maar je kunt je kop WEL laten vlakken.

quick

In het werkplaatsboek Vraagbaak van Olving staat ook nog een fase 7. nl. na de kopbouten volgens schema te hebben vastgeset moet de motor op bedrijfstemp. worden gebracht, dan helemaal laten afkoelen. Dan bouten van steuenen van het inlaatspruitstuk losdraaien en vervolgens de cilinderkopbouten 1 en 2 geheel losdraaien, dan weer vast met 25Nm en vervolgens 107 graden verder. Doe dat vervolgens met bouten 3/4, 5/6, 7/8 en 9/10.

Ik heb dit laatste niet gedaan met als resultaat olielekkage en kan ik weer een nieuwe koppakking kopen.

Quick

Dirk Kuipers

Ah oke, thanks. Gaan we dat toch nog maar even doen. ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev