Advertenties


Megane Grand Tour Authentique uit 2004 (km 170.000)

Gestart door Eel, 27 augustus 2008, 10:16:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eel

Hallo,

Ik heb een Megane Gr.Tour uit 2004 op het oog. Het betreft een auto die uit de lease komt. Nu heb ik me op internet een beetje wegwijs laten maken betreffende deze auto, maar door bijvoorbeeld de reviews op Autoweek.nl ben ik toch wel erg geschrokken.

De auto ziet er op het eerste oog perfect uit, geen schades, krassen of wat dan ook. Wel wilde de auto niet starten voor het maken van een proefrit. De accu was leeg. Tijdens proefrit geen bijzonderheden. Auto reed lekker. De auto staat te koop voor 7.000 euro. APK krijg ik erbij.

Ik weet dat jullie mij niet kunnen adviseren om het wel of niet te doen, maar mijn vraag is meer of ik (grote) problemen kan verwachten met deze auto. De reviews op internet hebben mij erg huiverig gemaakt. Deze auto schijnt erg storingsgevoelig te zijn. Is het wellicht een voordeel (ivm beurten en onderhoud) dat het een ex-lease auto is?

Qua uiterlijk/interieur ben ik verkocht, maar ik ben nu wel erg sceptisch geworden voor wat betreft het motorische gedeelte.

Alvast bedankt voor de reacties.






Renier

#1
Wat voor motor zit erin? Dat geef je helaas niet aan. ;)

ik rij zelf al jaren met volle tevredenheid in een Megane II 2.0 16V uit 2003. Dat is net als die je op het oog hebt een fase 1. In 2006 is de fase 2 er gekomen. Die heeft enkele cosmetische wijzigingen als een andere neus en kont maar ook technisch wat verbeteringen. Zou je dus ook kunnen overwegen, maar dan ben je natuurlijk wel weer een stuk duurder uit.

Op internet lees je vooral de slechte ervaringen van mensen. Ik heb tot nu toe zeer veel plezier en probleemloze km met de auto gehad, al heeft hij wel veel minder gelopen dan die jij op het oog hebt. Er zijn altijd wel wat kleine dingetjes maar die zijn tot nu toe snel door de dealer opgelost. Zo had ik problemen met geluiden uit de airco (komen snel bladeren van buitenaf in het systeem), is het kofferbakslot na een paar jaar vervangen omdat het defect was en kreeg ik na een tijd de melding "stoelverwarming defect" (terwijl die er niet in zat). Is allemaal netjes opgelost.

In ieder geval moet je alle electrische opties uitgebreid proberen en goed kijken of er geen lekkages/vocht voorin bij de vloer, onder de vloermat in de opbergvakjes zit of in de portiervakken. Sommigen hebben daar last van. Ook de electrische ramen zijn een probleem geweest, is volgens mij een terugroepactie van geweest.

En uiteraard moet met deze km stand de distributieriem zijn vervangen. Goed controleren of dat ook is gedaan.  ;)

Kan ook zijn dat na zoveel km de accu op z'n laatste poten loopt, al zijn veel snelweg kilometers natuurlijk stukken beter voor een accu dan korte ritjes. Ik ben net terug vd dealer waar ze er een nieuwe in hebben gezet. Na ruim 5 jaar was de capaciteit niet eens meer te meten volgens de monteur  :D


Eel

Bedankt voor je reactie.

De motor die er in zit is een 1.5 DCI 74KW. Ik ben het met je ééns dat je alleen de slechte ervaringen leest van mensen. Maar ik wil een weloverwogen beslissing nemen (het gaat nu eenmaal om veel geld...). Problemen kun je natuurlijk altijd tegenkomen bij een 2e hands auto, maar je hoeft de problemen niet op te zoeken...

Ik heb me door de verkoper laten vertellen dat er bij 140.000 een nieuwe distributieriem is opgezet. Verder wordt de auto met nieuwe APK geleverd en door een poetsbedrijf volledig gecleaned. Met inruil van mijn Ford Focus Wagon uit 2000 moet ik 4.000 euro bijbetalen.

Renier

Lijkt me een prima deal  :q

Voor een moderne diesel is zo'n km stand geen probleem, zeker niet als er veel snelweg km mee zijn gereden.

Heb je overwogen om hem bij de ANWM te laten keuren? Daar moeten ze mee akkoord gaan, als ze dat niet willen dan zou ik er niet aan beginnen.
Kost je wel wat aan keuringskosten maar je weet in ieder geval zeker wat je koopt en wat de technische staat vd auto is. Zou het altijd doen bij zo'n km stand.
Je zou met de verkoper kunnen afspreken dat ze eventuele punten die bij de keuring naar voren komen kosteloos oplossen voor aflevering.

Eel

Een ANWB-keuring heb ik overwogen, maar deze keuringstations zitten niet echt in de buurt... Dus niet echt een optie. Misschien te makkelijk gedacht, maar de auto wordt APK gekeurd. Problemen die daarbij ontstaan worden door de garage verholpen.

Jacob

#5
Vergis je niet, een ANBW keuring is wel een behoorlijk stuk grondiger dan een APK keuring (en dat een auto goedgekeurd is voor de APK wil natuurlijk niet alles zeggen over bijvoorbeeld de staat van de motor).

Ik kende ook iemand die een 2e hands Mercedes AMG had gekocht bij een universele dealer, geen verdere keuringen laten uitvoeren (onder het motto: de auto heeft pas een APK!....). Een maand later de auto maar eens naar een Mercedes dealer gebracht voor wat normaal onderhoud.... toen bleek dat er toch meer versleten was als verwacht. Hij mocht 2.000 achter laten voor "een beurtje met nog wat extra werk".  l-

Renier

Citaat van: Eel op 27 augustus 2008, 12:31:17
Misschien te makkelijk gedacht, maar de auto wordt APK gekeurd. Problemen die daarbij ontstaan worden door de garage verholpen.

Ik denk dat je hier inderdaad te makkelijk over denkt.  Y

Je bent dan puur afhankelijk van de goodwill van de verkopende garage ipv dat je een onafhankelijk advies inwint. De verkopende garage zit natuurlijk niet op dure reparaties te wachten, die willen gewoon de auto met zoveel mogelijk winst kwijt.  ;)

De APK is een zeer beperkte keuring voor de algemene technische staat. Een keuringsinstantie als de ANWB keert echt alles binnenstebuiten en zal er veel grondiger naar kijken. Juist ook naar niet APK-punten zoals de electronica, etc. 

Eel

De ANWB-keuring zit in Den Haag en Utrecht volgens de ANWB-site. Dit is te ver weg voor mij en is dus geen optie.

Maar bedoel je dat het ongeloofwaardig is dat de distributieriem vervangen is? Ik kan me natuurlijk vergissen met welke km-stand de riem vervangen is. Dat hij vervangen is werd in ieder geval wel gezegd. Wanneer moet een riem normaal gesproken vervangen worden bij deze auto's?

Maar klopt het dat als ik zeg dat wanneer een auto uit de lease komt, hij meestal bij de dealer is onderhouden en zijn beurten heeft gehad? De auto is half augustus rechstreeks vanuit de leas de handel ingegaan. Dat is iets wat ik zeker weet.

Ik heb van de verkoper een week (tot morgen) de tijd gekregen om na te denken. Zeg maar onder voorbehoud van financiering. Morgen moeten er dus knopen gehakt worden.

matthew

Apk is inderdaad niet echt het controlepunt,want ze kunnen ook gokken en afmelden.

Je zou ook een aankoopkeuring kunnen doen bij een dealer of universele garage in de buurt.Als je naar de dealer gaat kunnen ze ook zien wat er allemaal voor garantie is vervangen.

Bij een lease auto zit ook meestal een onderhistorie bij en is dealer onderhouden.

Wat de riem betreft is 140.000 wel wat laat geweest.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev