Advertenties


Auto blijft trillen, al verschillende dingen gedaan

Gestart door Maarten Minkjan, 29 juni 2010, 21:24:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten Minkjan

Er zijn al wel verschillende topics over het trillen van de auto, maar ik vond deze vraag zo specifiek en ik heb nog niet echt een antwoord gevonden.

Het is een vrij ingewikkeld verhaal geworden, sommige dingen zijn ook niet relevant, maar ik moet het even kwijt.

Begin mei heb ik met mijn Megane tegen een middengeleider aangereden. Ik stuurde gewoon te scherp in (iets te sportief), dom  8)7, maar goed. Er zat een bobbel in de wang van de band. Dus de band heb ik laten vervangen in de plaats waarin ik werk (Wageningen). Daar heb ik tevens gevraagd om te controleren of de velg nog recht was. Auto is ook uitgelijnd. Toen ik de auto weer ophaalde trilde de auto vrij erg en rond de 120 km/uur ook in het stuur. Dus teruggegaan, kreeg ik doodleuk het antwoord dat ik het 'gevoel' zou hebben dat het zo was. Hij heeft nog wat aan de uitlijning geprutst zoals hij het zelf zei, maar het hielp niets.

Toen maar naar de bandenboer in Goor. De auto is opnieuw uitgelijnd en banden gebalanceerd. Resultaat: de velg is krom. Dus die heb ik laten richten. Het trillen is wel minder geworden, maar is er nog steeds. Het is trouwens niet alleen in het stuur bij bepaalde snelheden maar ook de vloer trilt zeg maar.
________

Bij het richten van de velg werd wel opgemerkt dan er aan de binnenzijde van de velg nog een klein deukje zit. Dit kon hij zelf niet richten, maar de velg moest dan opgestuurd worden. Maar er werd gezegd hij loopt nu zo mooi rond, dat het niet veel kon zijn.
Overigens de velg die krom was, zat linksvoor, maar zit nu rechtsachter.
________

Zoals gezegd is het trillen wel minder geworden, maar nog niet weg. Uiteindelijk zijn de banden voorop ook nog getrimd. Er zal een kleine hoogteslag in de band. Trillen is weer wat minder geworden maar nog niet helemaal weg. Het stuur trilt rond de 110 km/uur (110 – 120) en vanaf zeg maar ca. 80 km/uur is de auto in de vloer wat onrustig (trillingen). Bij hogere snelheden (zeg 150) is deze trilling haast weer weg.

De auto heeft ook al bij de dealer in Lochem gestaan om te kijken naar de ophanging. Daar was de conclusie dat er nog een kleine slinger in de velg zit en dat er (hele) lichte speling in de rechter aandrijfas zit en dat de veerpootlagers ietsje speling vertonen. Dit laatste heeft er volgens de garage echter nauwelijks iets mee te maken. En de rechter aandrijfas, hoeft ook niet eens de oorzaak te zijn, zal waarschijnlijk slijtage zijn.

Mijn vraag is nu eigenlijk (jullie raden het al), wat te doen?
Zelf zit ik te denken om een nieuwe velg te kopen. Richten krijg je volgens mij nooit helemaal 100%.
Zou het probleem ook nog kunnen zitten in de aandrijfas? Wat zijn de kosten als je dat laat vervangen?

Ik hoop dat jullie me op weg willen helpen. Want het begint mij te irriteren omdat ik dagelijks circa 170 km in de auto zit en ik juist voor mijn Megane heb gekozen ipv een lease Fabia Combi 1.4.

Wat is jullie advies?
Alvast bedankt.

gr. Maarten

PS. Het gaar om een Megane II 1.9dci met lichtmetalen Louxor-velgen (17 inch)


Een plaatje voor het opleuken  ;)
Renault Megane 1.9 dci Dynamique Luxe - bj. okt. 2005

A110

Als de auto nog niet trilde in de vloer voordat je de velg naar achteren verplaatst hebt en nu wel dan denk ik toch dat die velg nog krom is van de aanrijding. En misschien is er ook nog wel een andere velg krom die achter heeft gezeten en nu weer voor zit.

Maar ze kunnen toch zo zien of een velg nog krom is of nog last heeft van hoogteslag. Ik zet het wiel bij ons op het balanceer machine en laat hem draaien dan kun je op het oog goed zoen of een velg krom is of dat er onregelmatigheden in zitten. En je ziet gelijk hoeveel onbalans er in zit (moeten ze de oude loodje's wel even laten zitten).

Mijn advies is vervang de velg waarmee je de aanrijding heeft gehad en doe die weer aan de voorzijde zetten en voel of het heeft verbeterd. Zitten er wel dezelfde banden op 1 as? Als je bijvoorbeeld linksvoor en rechtsvoor verschillende banden of een te groot verschil in profieldiepte dan kan dat ook hinderlijke gevolgen hebben.

Hoop je hiermee te hebben geholpen.

ps. de velgen staan wel mooi onder de megane. Mooie kleur ook, die kleur heb ik ook gehad totdat hij total-los is gereden.

Gr Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Maarten Minkjan

Het verplaatsen van de velg van voor naar achter is ook al weer een keer omgedraaid geweest, maar dat maakt mekaar niet zoveel.
Net even gebeld met de dealer wat een nieuwe velg kost. 189 euro + 35 monteren en grote kans + 50 euro voor nieuwe sensor. Is toch nog wel een duur geintje....

Kunnen de aandrijfas en evt veerpootlagers ook de oorzaak zijn?
Het vreemde is, is dat ik de winterwielen er ook al onder heb gehad (alle vier). Het trillen in stuur en in de vloer/rugleuning verdwijnt niet, wordt haast iets erger. De winterbanden zijn trouwens wel allemaal vrij slecht en zijn een heeele tijd niet meer gebalanceerd.
Renault Megane 1.9 dci Dynamique Luxe - bj. okt. 2005

A110

Veerpootlagers zou ik niet als eerste aan denken.

Ja dan blijft er nog een aandrijas over en dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn.

Heb je de auto al wel 4 kant laten uitlijnen? en niet alleen de sporing? Bij 4 kant uitlijnen zouden ze een krom fuseestuk of draagarm moeten kunnen constateren.

De auto rijdt en stuurt verder wel goed spoort ook goed en trekt niet naar 1 kant?

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Roadkill (Michiel)

een auto gaat volgens mij niet trillen als ie niet goed is uitgelijnd,trekken naar links of rechts,of beroerd sturen ok,maar trillen niet,denk eerder aan een kromme linker (?) aandrijfas. Ik ga ervan uit dat je met linksvoor de middendinges hebt geraakt? (Een kennis van me heeft dat ook gehad met zijn ibiza na een aanvaring met een stoeprand van de winter)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Maarten Minkjan

#5
Nou, ik heb dus specifiek aan de garage gevraagd of ze naar de ophanging wilden kijken. Het enige waar ze mee kwamen was de veerpootlager en de rechter aandrijfas (lichte speling). Ze dachten dat dit niet echt gevolg van de aanrijding was, maar meer slijtage.

Ik weet eigenlijk niet wat voor uitlijning. Ik heb het uitlijnrapport maar even overgetypt. Zie hieronder:


Is wellicht 'finish balanceren' een optie. De zaak waar ik ben geweest heeft dat iig niet. Weet iemand iets in omgeving Markelo/Goor (Twente) of Wageningen/Ede?
Renault Megane 1.9 dci Dynamique Luxe - bj. okt. 2005

A110

Aan het uitlijnrapport te zien is er niks krom dus dat kunnen we schrappen.

Dan denk ik toch ook aan een aandrijfas of toch nog ergens een kromme velg. Je kunt er ook een 3e bedrijf naar laten kijken voor een second-opinion.
Een beetje goede monteur zou toch moeten voelen tijdens een testrit waar de trilling ongeveer vandaan komt.
Stelregel is meestal, trilling in stuur zijn over het algemeen de voorwiellen die dit veroorzaken.
Trilling voelbaar in je stoel/vloer kunnen meestal veroorzaakt worden door de achterwiellen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

richardv

Volgens mij concludeer je zelf eigenlijk al dat het je velgen niet zijn aangezien je er 4 andere onder hebt gehad en het euvel nog steeds bestaat. De kans dat heeeeel toevallig in die set ook een verkeerde zit lijkt mij toch wel heel klein. 

Roadkill (Michiel)

Als er een onbalans in je aandrijfas zit hoef je dat niet te zien,maar je zal het wel degelijk voelen! En lijkt mij toch dat je daarmee de grootste kans hebt om het ermee op te lossen..
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

roy1989

Hi,

Ik zelf had een Renault megane Coupe uit 1999 waar ik ongeveer het zelfde mee had, was met mijn rechter voorvelg tegen een stoep aan gegleden tijdens sneeuw val,
Ik had ook een trilling in mijn stuur / vloer ik had dit echter alleen tussen de 110 en de 130 daar boven of daaronder trilde er niets. Bij mij was deze trilling verholpen door de aandrijfas te vervangen.

Gr.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev