Advertenties


Bougie wissel Megane 1.6 16 V

Gestart door Nikk, 24 maart 2017, 19:30:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nikk

Had nog steeds 4 nieuwe pitten liggen. Pa belde dat de Laguna op drie poten liep, mooie gelegenheid om gelijk de bougies van de Megane te wisselen.
Wist al hoe laat het was met de pit van 2e cilinder Laguna:







Moeten we nog steeds eens wat mee doen. Oude bougie van de Megane voor nu in de Laguna geschroefd. Kan de vette op het gemakkie worden schoongemaakt.


   

Goed, de Megane. Aan de staat van de bougies te zien en het beeld van onderhoud van de auto heb ik er weinig twijfel over dat dit het eerste setje nog is.
Pen bobines zaten goed vastgeplakt en de pitten
zien er op zich mooi schoon uit en neem aan dat leeftijd van 17 jaar geen probleem is maar zijn na 80.000 km wel aan vervanging toe:








Ben nu redelijk rond met het onderhoud. Lucht / interieur filter, Distributie compleet, banden, bougies. Olie is waarschijnlijk 5 jaar
oud maar nog kraakhelder. Laatste 5 jaar is er een 10.000 km mee gereden. Kan m.i nog wel ff mee.
Waar ik nog wel aan zit te denken zijn de bobines. Lijken me ook de originele nog.



Mochten we met deze auto op zomervakantie gaan dan denk ik dat ik ze aanschaf. Genoeg
over gelezen om te weten dat je een keer aan de beurt bent met deze penbobines.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Wat zijn pitten? Beetje normaal auto termen gebruiken is fijner voor niet technische mensen hier.
Die bobines zijn niet de originele.
En bougies moeten om de 60k vervangen, zo te zien is de kleur welliswaar goed, maar die electrodes behoorlijk ingesleten. De afstand moet 0.9 zijn, mocht je voelermaatjes hebben, dan zie je gelijk dat die van de oude goed versleten zijn.

En die aangekoekte bougies, verbruikt dat ding olie toevallig? Dan zullen de kleppen ook heerlijk goed vol gekoekt zijn.
Gooi maar een paar keer een reiniger in de tank, dat lost een hoop van de troep op van de kleppen, zal de compressie weer omhoog gaan, en brandstofverbruik zakken, waarschijnlijk zal de lambda ook goed zwart zijn, en dus langzamer regelen, die word dan ook weer schoner als je een reiniger in de tank gooit.
Komende iedere ca 4 a 5000 kilometer een flesje erin scheelt veel, van wyns of forte.
En gelijk nieuwe bougies erin, schoonmaken schiet ook niet op voor dat beetje geld.
Mocht je wel schoonmaken, als je aan de muur zo n draaiende borstel hebt hangen, ideaal voor zoiets.
Zo n ding:  http://www.allesvoordeautotechnicus.nl/nl-nl/catalog/gereedschap/electrisch-gereedschap/creusen-duo-slijpmachine-slijpsteen-staalborstel

MarcN

Citaat van: mark29 op 24 maart 2017, 23:05:19
Die bobines zijn niet de originele.
Denso is wel een stuk beter dan origineel (Sagem) geloof ik? Zolang je er geen problemen mee hebt zou ik de penbobines niet vervangen.
Ik had in mijn Megane II de Denso versies gezet en die zijn nooit meer kapot gegaan.

Die bougies zijn wel aan vervanging toe Y

mark29

Owja zeker, vooral de Denso met gelkapjes, kan niet goed zien wat voor kapjes hierop zitten.

Nikk

#4
Pitten zijn bougies. Toch wel een bekende dacht ik; auto loopt op drie pitten.

De vervuilde bougie komt dus uit mijn Laguna 1.8 16V. Reiniger is al gedaan. Er moet iets anders aan de hand zijn. Betreffende cylinder heeft lage compressie. Moet eea nog een keer aanpakken maar mn Pa rijdt nu in de auto en die rijdt zo weinig dat het niet urgent is. Verleden jaar zomervakantie op en neer naar Italie moest er 7 liter olie bij. Zo gaan we de Lag ff niet meer inzetten voorlopig
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

@MarcN,

Denk ook niet dat ik ze preventief vervang maar als we met de auto op vakantie gaan maar wel alvast aanschaffen zodat ik ze bij me heb mocht het onderweg fout gaan. Kosten zijn het niet, vanaf ongeveer een tientje stuk te verkrijgen.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

@mark29,

Bougie van de Laguna waren al een keer vervangen, die aangekoekte is een vrij nieuwe
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

@mark29,

Dingen zijn zo ver ingebrand, met een duimstok is de afstand van de oude bougies ook te meten :->. Is zoiets van 1.5 mm. Kan er natuurlijk een klap op geven zodat de afstand weer 0.9 is zoals we vroeger met de brommert deden maar nieuwe voor een 3 euro / stuk hebben we maar gedaan.

Had ze al liggen en sowieso vervangen gezien het gebrek aan onderhoud over de laatste jaren.

Ga de olie en filter toch ook  maar doen binnenkort na aanraden op het Renault forum. Waarom ook eigenlijk niet voor die paar tientjes. 

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark

olie moet ook om de 2 jaar vervangen worden.
Hier gaat naar verloop van tijd vocht in zitten, vooral bij auto's die alleen maar korte ritjes maken.

Nikk

Nooit zulke heldere olie gezien, nagenoeg net als in de fles ziet het er uit. Ga dus wel verversen inderdaad. Doe zelfde als wat er nu in zit, 5W30. Wel wat dun maar mag volgens de voorschriften.

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev