Advertenties


nieuwe subwoofer

Gestart door Tec.X, 4 april 2008, 20:11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tec.X

hey mensen ik heb een nieuwe subwoofer gekocht

en wil graag mijn reservewiel kast als klankkast gebruiken weet iemand hoe ik kan uitrekenen hoeveel liter inhoud ik nodig ben bij een bepaalde sterkte van mijn subwoofer??
M.V.G
Michel

matthew

Dat ligt niet aan je sterkte v.d.woofermaar is per merk verschillend.Als het goed is heb je een tekeningetje in de doos zitten bij de woofer waar eventuele liter inhoud enzo opstaat.

Erix

Hangt helemaal af van de elektrische en mechanische eigenschappen van de subwoofer. Deze staan vermeld in een parameter lijst die de Thiele/Small parameters worden genoemd. Aan de hand van deze parameters kun je berekenen hoe een subwoofer zichzelf elektrisch en mechanisch gedraagt in combinatie met een luchtmassa-veer (simpel gezegd opgesloten lucht in jouw geval).

Er zijn her en der wat gratis tools te vinden zoals WinISD om dit te kunnen simuleren zodat je een ruwe schatting kunt krijgen van wat er gebeurd als je een subwoofer in een gesloten behuizing (je reservewiel kast) plaatst. Hiervoor heb je dus wel de T/S parameters van de gebruikte subwoofers nodig (WinISD komt met een grote database aan woofers en anders even zoeken op internet of bij de fabrikant opvragen).

Nog ff dit... wattages, sterktes enzo zeggen NIETS over een subwoofer. Niet over hoe deze kan klinken en ok niet over hoe hard de subwoofer kan gaan... alleen maar hoe WARM deze mag worden. Staar je hier dus niet op blind bij het zoeken naar een subwoofer. !-!
ZX-Audio · the finest audio products around

harm

calque sans air ride
http://www.klikhierniet.net

Gerard Paas

Citaat van: Erix op 18 april 2008, 12:03:15
Nog ff dit... wattages, sterktes enzo zeggen NIETS over een subwoofer. Niet over hoe deze kan klinken en ok niet over hoe hard de subwoofer kan gaan... alleen maar hoe WARM deze mag worden. Staar je hier dus niet op blind bij het zoeken naar een subwoofer. !-!


ik heb geen idee hoe je bij deze ongein komt, maar inderdaad de climax, bullit, en andere remco systems meuk wordt weergegeven in warmte wattages (het verwarmingselement idee)

het wattage is het maximaal opneembare vermogen van de versterker af, ookwel het max BDP voor het clippen aan.
alleen bij lichte cq. gelijkwaardig sterke versterkers, bij zwaardere amps gelden weer andere regels.

electrische opbouw van een woofer heeft niets te maken met de klank.. dat doet de isolatie/poort, en grootte van de behuizing, ook de luchtdichtheid van de behuizing speelt daarin mee.. het enige electrische aan een woofer is de spoel welke volgens de wet van lenz. werkt (stoot af/ trekt aan) is maar net of de sinus positief of negatief is.

maar ik zal niet te diep ingaan op die materie, wordt te ingewikkeld voor de meesten onder ons. !-!
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

Nick Mattheus

jij kan al meegaan met erix jij :q

maar idd, de wattages zeggen echt niks hoor...

dat heb ik zeker ondervonden, ik heb eerst een DLS Nobelium 12" gehad van 600W RMS, 900 euro's voor betaald l- maar deze kan echt niet op tegen de woofer van Rockford fosgate die ik nu heb steken, 200W RMS en 120 euro betaald...

je zou denken dat die DLS pakken beter speelde, muziekkwaliteit is ongeveer hetzelfde gebleven maar de woofer van Rockford kan gewoon veel meer aan... Y

zo zie je ook maar dat goedkoop niet altijd duurkoop is he ;)
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Gerard Paas

mijn onderschrift zegt genoeg dacht ik  :q
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

Erix

Citaat van: Gerard Paas op 22 april 2008, 22:06:48
ik heb geen idee hoe je bij deze ongein komt

Ongein?! Dank je  :neen:

Voordat je de volgende keer zoiets zegt, zoek dan eerst eens wat verder en kijk of je echt zomaar zoiets kunt zeggen... Daarbij, lees je 2e paragraaf met je versterkers nog eens. Wat heeft dit te maken met de belastbaarheid van een subwoofer en leg dat maximaal opneembare vermogen van de versterk en dat BDP stukje eens verder uit als je wilt?

Jouw onderschrift, je bent lid van een Car Audio Team  -- ... en daarmee denk je zomaar te kunnen zeggen dat ik ongein uitkraam? Lid van een Car Audio Team zijn zegt mij vrij weinig... andere misschien wel, maar mij niet. Als je nou lid was van A.E.S. dan wordt het een ander verhaal. Alleen hoogstwaarschijnlijk ben je dat niet, daar komt namelijk heel wat meer bij kijken dan een auto en wat audio hebben. Nu ik het toch over A.E.S. heb, hier nog een mooie quote voor je uit de definitie van de large-parameters zoals deze in de officiële A.E.S. documenten beschreven staat:

Pe: Thermal power handling capacity of the driver, in watts.

Een driver (luidspreker unit) heeft slechts 2 belastbaarheid-eigenschappen, thermisch en mechanisch welke inderdaad beide worden aangespoord door een elektrisch AC signaal. Dat niet alle fabrikanten de Pe parameter eerlijk opgeven (mede doordat deze lastig is te meten) is een heel ander verhaal, net als de visie die een fabrikant aanhoudt om een luidspreker unit te ontwerpen. Zo zorgt Earthquake er bijvoorbeeld voor dat de aandrijving (BL) dusdanig krachtig is dat bij een ingangs signaal op het gedefinieerde RMS vermogen, de uitslag bij die belasting zo dicht mogelijk in de buurt van de XMax ligt. Of in andere woorden, de aandrijving wordt bij elk gefabriceerde unit handmatig zo afgesteld dat de thermische en mechanische limiet ongeveer gelijk liggen.
ZX-Audio · the finest audio products around

wesley23

go go go erixxx kinky driverrrrr :P

Marcelo

lol de spanning stijgt :D

Gerard Paas

#10
toch een beetje vreemd, geen verstand hebben van audio en met de wedstrijden alleen maar 1e en 2e plaatsen halen  8)7


de bekertjes

en dan bouwen we de kisten en instalaties ook nog zelf



www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

Erix

Het enige wat ik als doel had was de jongen die op dit moment een nieuwe subwoofer aan het zoeken is proberen te behoeden voor een van de meest gemaakte fouten bij het uitzoeken van een subwoofer. Eerlijk gezegd ben ik ook vroeger in diezelfde valstrik gelopen en heb destijds ook mijn neus gestoten. Daarvan leert men maar het is wel zonde van je zuurverdiende centen. Ik probeer die jongen dus te helpen om niet ook die misstap te maken, meer niet!

Even voor de goede orde voor diegene die niet weten waar A.E.S. voor staat: Audio Engineering Society
Dit is een organisatie waar alle definities, kennis, ontwerpen, copyrights, enz wordt bijgehouden. Zoals bijvoorbeeld alle Thiele/Small parameters en hoe bepaalde behuizingen kunnen worden berekend enz... Net als er voor de natuurkunde wetten ergens in Frankrijk wordt aangegeven wat nou precies massa is en met welke eenheid dit wordt aangeduid, wordt er bij AES alles over audio bijgehouden.

Ik heb verder ook nooit gezegd dat jij geen verstand hebt van audio. Natuurlijk zie ik ook wel dat jij meer weet dan de gemiddelde audio gebruiker. Het wordt alleen iets anders als jij gaat roepen dat ik onzin loop uit te kramen terwijl dat niet zo is met als versterking van jouw kunde een lidmaatschap van een 'Team'. Elke knurft kan een 'team' opzetten en dat in zijn/haar onderschrift zetten... maar daarbij blijft hij/zij nogsteeds wel een knurft. Misschien vind jij het een sport om mij op kleine (type) foutjes te betrappen en dat zal je ook vast wel een keertje lukken. Maar hier zit je er gewoon helemaal naast... ik ben dan ook heel nieuwsgierig waar jij naartoe wilde met je versterker verhaal...
ZX-Audio · the finest audio products around

harm

ik denk dat ie bedoelt... JVC roeleerd .....feel the music bij 141 db  :q :q :q
calque sans air ride
http://www.klikhierniet.net

Tijnn

ik denk einde discussie, LOL  :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev