Advertenties


Achterruit verwarming stuk en ruitensproeiers overleden

Gestart door Yskonyn, 6 februari 2007, 15:19:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yskonyn

Hey hallo allemaal,

Mijn achterruit verwarming is stuk. Het lampje op het dashboard gaat wel aan alleen deed hij volgens mij niets. Na nadere inspectie is aan de bestuurderskant van de achterruit dat ijzeren 'lipje' los (het plaatje waar het draadje aan vast zit, zeg maar) van de ruit.
Hoe zit dit normaal gesproken gemonteerd? Zijn deze lipjes gesoldeerd op de ondergrond? Kortom, wat is de makkelijkste manier om dit te maken, want dit lijkt me echt zoiets waar je bij de dealer een boel centen voor niets voor zou betalen als je het hen laat doen...?

De andere kant zit nog wel vast, maar beiden vertonen veel corrosie, is dat een probleem of is dat normaal bij die lipjes?


Dan nog een veel vervelender probleem. Sinds kort hebben mijn ruitensproeiers het begeven! Zowel achter als voor sproeit hij helemaal niets meer. Reservoir is gevuld.
Normaal hoorde ik ook een zoem van een motortje als ik sproeide, maar nu hoor je helemaal niets als je de hendel beweegt.
Ik heb gezien dat er geen zekering in de cockpit voor het sproeiersysteem zit, zit er een zekering ergens anders voor dit systeem? Is het waarschijnlijk een defect pompmotortje of kan het ook wat anders zijn wat wellicht eerst de moeite waard is te checken en zo ja, waar?
En als richtlijn; wat zou het gaan kosten als je dit laat maken bij de garage?

Bedankt weer!  !-!

Roeland

hoi, die lipjes voor de achterruit kan je gewoon terugsolderen, ik zou ze wel fijn opschuren met lichte korrel.
en als je ze soldeert van dat middel gebruiken dat er direct tin oppakt.

ruiten sproeiers zelf kunnen verstopt zijn maar als je het gezoem van je pompje niet meer hoort, denk ik eerder dat je pompje gesneuveld is. (deze zit onder je rechtse spatbord)

Yskonyn

Helaas heb ik hier niet de tools noch de ruimte om flink te sleutelen aan de auto. Solderen van dat verwarmingscontactje gaat nog, maar als het inderdaad de motor van de sproeier is dan wordt dat toch echt garage werk...  8)7
Wat zal zoiets kosten incl arbeidsloon? Oh enne, een zekering kan het niet zijn dus?  :?

Roeland

zekering ben ik niet zeker wat er nog ophangt (op kan hangen)

pompje vervangen is MAX half uurtje werk. je pkat je rechter spatbord af en dan zie je je pompje al zitten.
dit zit gewoon geklikt in je reservoir en de darmpjes zijn erop geduwd.

Roeland

gaat ook natuurlijk maar kan je dan goed aan het pompje? of pak je het hele reservoir eruit?

-pompje hebk thuis nog ligge, alleen spijtig van de TE dure verzendkosten naar nederland-

peterachterop

Citaat van: RS50Jochem op  6 februari 2007, 18:34:59
Als je je achterruit verwarming gaat solderen is het slim om een natte spons aan de buitenkant op de te solderen plek te leggen. Dit voorkomt dat de ruit kapot gaat.

Bij mij is dat ook aan 1 kant los geraakt??

Knapt de ruit niet als je hier een soldeerbout op houdt waardoor de ruit op 1 punt verhit wordt?

Yskonyn

'Leuke' annekdote toe te voegen aan het verhaal:  ;(

Kom ik vandaag bij Renault in Almere voor de ruitensproeier pomp, wordt ik na een kwartier geroepen met de mededeling dat er inderdaad wat met de pomp aan de hand is, maar dat ze ook nog wat anders hebben gevonden.
De bedrading van de pomp is namelijk niet meer origineel en op een professorische manier 'hersteld' of opnieuw aangelegd. Zonder enige bescherming voor de plugjes bijvoorbeeld en met slecht aan elkaar geflanste stukjes electriciteitsdraad (ze lieten het me zien en het leek wel een Meccano kunstwerkje  >:D). Tevens lieten ze me nog een ander electrisch hoogstandje zien wat direct ook (bedacht ik mij later) heel goed mijn startproblemen (zie ander topic) kan hebben veroorzaakt, want alleen de vaseline en het schuren van de polen en contacten bleek toch niet 100% de oplossing te zijn bleek een paar dagen later toen hij na een ritje niet meer wilde starten (stond net 6 min stil ofzo).  8)7

Wat was er nu? Een bundel draadjes aan de linkerkant in het motorcompartiment was ooit vervangen. Nu was deze draad een stuk langer dan standaard en daardoor blijft hij niet goed in de daarvoor bestemde klemmen zitten en valt de draad dus regelmatig in de dynamo, of tussen de aandrijfband van de dynamo.  l-
Het beschermende zwarte PVC (bij gebrek aan een betere omschrijving) was al op een groot stuk weggeslagen of aangevreten en ook kwam het koperdraad op de bedrading al op vele plekken zichtbaar! Niet goed dus en gevolg is dat de auto nu een nachtje blijft logeren...

Nu hij toch bleef staan vroeg ik trouwens ook of ze meteen even dat lipje van de achterruit verwarming wilde maken, maar de beste man zei peinzend dat hij het wel kon proberen, maar dat als het niet lukte er een hele nieuwe achterruit in moest... Ja daag zeg ik dan! Dat meent ie toch niet, mag ik aannemen?  8)7
Woont er iemand in de omgeving Almere die in geval Renault het niet kan/wil mij kan helpen met solderen??

Yskonyn

Als in; gewoon inslaan en dan laten maken en vervolgens aangeven bij de verzekering?  :D

o-)

Yskonyn

En jij denkt dat ik het over mijn hart kan verkrijgen om mijn lieve Megane te mishandelen??

Yskonyn

Ja das waar... wat moet gebeuren dat moet maar gebeuren...
8)7

Yskonyn

OK, vandaag de auto weer opgehaald.
Sproeierpompje is gemaakt evenals de bedrading voor. Bedenk me nu net dat ik eigenlijk straal vergeten ben na te kijken of de achterruit verwarming nog is gesoldeerd.

Als extra reparatiepunten kwamen de volgende dingen aan de orde:
-Gescheurd uitlaatspruitstuk, wat als gevolg heeft dat ook wellicht de lambda-sonde vervangen moet worden omdat die weleens heel erg vast wil zitten en je hem kapot trekt als je het spruitstuk vervangt. Klopt dit? Kosten incl. arbeidsloon en ervan uitgaande dat de sonde inderdaad ook mee moet, 500 ballen en een beetje. Echt geluk met deze kar lijk ik niet te hebben, mannen.  l-

Kan dit ook het 'rammelen' verklaren wat ik soms hoor? Lijkt van rechtsvoor te komen... Bijvoorbeeld als ik heel voorzichtig een klein tikje gas geef als de auto stil staat tot zo'n 1000 toeren dan hoor je ineens tikken, lijkt sterk op het geluid dat je hoort als bougies een vonk geven. Geef je dan heel voorzichtig ietsje meer gas dan gaat het tikken over in een "RRRRRRR", dus een versnelling van het tikkende geluid.
Volgens Renault kan dit worden verklaart door het gescheurde spruitstuk...? :?

Dan om de annekdote compleet te maken:
Wil ik instappen bij de dealer, wat denk je... accu totaal dood. Accuut door laten meten en de dynamo is goed, ook zijn er geen stille verbruikers. De meting gaf wel aan dat de accu vervangen diende te worden... Vreemd genoeg is deze accu pas een halfjaar oud (met dat ik de auto kocht is hij er nieuw ingezet), dus ik neem aan dat ik hier gewoon op de garantie een nieuwe kan krijgen....

Wat een gekloot zeg... 8)7

Yskonyn


dreamer

Citaat van: Remko de W. op  8 februari 2007, 19:55:42
heb ik nooit gezegd he :D

(wel even bellen vantevoren of de ruit op voorraad is... :q)

(valt ook niet op hoor, eerst bellen voor het raam en morgen sneuvelt ie "toevallig")

let wel dat je verzekerd moet zijn voor glasschade en denk ook aan de bende cq kans op schade aan je interieur en je kunt 2 jaar lang glas zuigen uit je coupe, dus ff verder kijken voor je je eigen glazen ingooit.

dit heb ik ook nooit gezegd :x

Dirc

waar ga ik zo'n pompje bestellen? Gewoon dealer?
En die zijn 15 euro?

Dirc

Net pompje gehaald bij dealer:
20 euri incl BTW.

Morgen even inbouwen.
grtz

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev