Advertenties


spanning van de multi riem

Gestart door nfsfan, 13 december 2004, 10:49:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nfsfan

Beste mede megane rijders,

Ik heb even een kort vraagje, ik moet mijn waterpomp gaan vervangen omdat het lager hiervan naar de knoppen is. Maar daarna moet de multi riem er weer opgelegd worden, staat er voor de spanning van de multi riem nog een soort standaard? Zoiets als de juiste spanning is als je de riem 0,5 cm kunt indrukken, of ... Nm druk op de riem dat de riem dan ... cm ingedrukt wordt?

Ander vraagje is het vullen van het koelsysteem, is de enige manier vullen via het reservoir of is er een andere manier?

Groeten,

Nfsfan

Ps gaat om een duitse coupe 2.0 8V uit 97

Ferdi

als je je multiriem er van af haalt is het wel het beste een nieuwe erop te leggen, dat wilde ik je ff zeggen voor de rest weet ik het niet...  ;) :D

Meganez

Hoe lang gaat zo'n multi-riem eigenlijk mee? Mijn 2.0 8v heeft er 170dkm op staan, en er zitten flink wat haarscheurtjes in. Is deze riem trouwens makkelijk zelf te vervangen? Heb er verder eigenlijk nog nooit goed naar gekeken.

Ferdi

ja  :-[ de distributieriem ja... maar ja als er scheurtjes in de multiriem zitten toch maar vervangen...  ;)

nfsfan

#4
Nou het vervangen van m'n waterpomp is goed gelukt, alle slangen worden goed warm :D.
Multiriem hoefde niet vervangen te worden zag er nog goed uit en zaten geen kleine scheurtjes in  :D
Nu zit ik alleen met het probleem waar eigenlijk alles mee is begonnen, sins een week of anderhalf krijg ik geen warme lucht meer in m'n interieur :(. Afgelopen zaterdag de tip gekregen dat misschien de interieurradiator dicht geslibt zou kunnen zijn, dus de slangen die naar het interieur gaan onder de moterkap los gemaakt en met de tuinslang druk op de slangen gezet die naar binnen gaan.
Uit de retour leiding kwam gewoon mooi schoon water dus dat lijkt gewoon goed te zijn.
De slangen die van het motorblok naar het interieur gaan worden ook gewoon warm dus dat lijkt ook gewoon goed te werken, maar waar kan dan het probleem nog zitten? ???

Is er iemand hier die misschien weet wat het zou kunnen zijn?

nfsfan

Ok, dat is dus een denk foutje van mij, maar hoe groot zou de kans kunnen zijn dat de kachelradiateur dicht geslibt is? De koelvloeistof die uit de slangen en blok kwam zag er goed schoon uit. Zijn er geen andere onderdelen in het kachel systeem wat eerder verdacht kan worden van defect zijn?
Is er iemand die mij kan vertellen hoe het kachel systeem in elkaar zit? dus ik draai aan de verwarmings knop en dan, wat stuurt die knop aan? een klep of thermostaat of pompje of iets anders?
Sorry als ik van die lastige vragen stel, maar ik wil graag weten hoe het in elkaar zit en hoe het precies werkt en het liefst ook nog waar ik alle onderdelen in het kachelsysteem kan vinden in m'n auto  ;)
Als ik de kachel op zijn hoogste stand zet en de blower op stand 2 of 3 dan is de lucht nog wel warm, niet op z'n heetst volgens mij maar wel lekker warm, zo gauw ik de blower op de hoogste stand zet voel je de warme lucht afkoelen tot lauwe lucht naar koud toe.

Ik hoop dat iemand van jullie mij hier mee kan helpen.

tony

Laat de motor op temperatuur komen.
Voel aan de kachelslangen of dat de temeratuur (nagenoeg) gelijk is.
Deze slangen lopen vanaf het thermostaathuis door het schutbord naar de kachelradiateur.
Als de ingaande en uitgaande slang ongeveer even warm zijn, dan is je kachelradiateur verstopt(lamellen).
Als de retourslang koud of lauw is, dan moet je kijken naar de kachelkraan of de kabel.
succes.

Roodenwit

Of mss niet goed genoeg ontlucht???

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev