Advertenties


APK KEURING! en Oliesoort

Gestart door Gast Apeldoorn, 30 januari 2006, 17:47:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast Apeldoorn

Hallo dan allemaal.

Vandaag mijn Coupe laten keuren.
Alles was helemaal in orde dus ik kan er weer legaal de weg mee op.
Nu heb ik alleen een vraag

Ze hebben ook mijn olie ververst en in plaats van de normale olie die ik altijd in mijn machine gooi (10w40) hebben hun 5w30 erin gegooid.
Kan iemand mij vertellen waarom dit is gedaan?
Ze zeiden dat deze olie beter was met dit koude weer. Deze olie is echt superdun etc etc

Graag hoor ik van iemand of dit daadwerkelijk wel goede olie is voor mijn auto.
Het is een 2.0 16v phase1

Prijs van oliefilter en olie was trouwens ?80.10!!

Dure olie dus!

Meganez

Inderdaad dure olie, en de viscositeit (10w40 of 5w30) zegt niks over de kwaliteit over de olie, maar dus alleen over de viscositeit. Die 5 w houdt in dat de olie al wat beter smeert bij lage temperaturen. Let op! Ga hem nou niet van de zomer aanvullen met jou eigen 10w40 want dan zal de werking van de addetieven (toevoegingen) in de olie verminderen wat veel problemen kan veroorzaken. (je moet sowieso nooit verschillende soorten olie in je motor gooien, zlefs geen verschillende merken met dezelfde viscositeit)

Je bent nu eigenlijk wel verplicht om je olie van de zomer weer te verversen, dit is misschien ook waarom de garage dit er in heeft gegooid. De motoren zijn ontwikkeld met 10w40 olie, en deze voorgeschreven olie zouden ze er eigenlijk ook gewoon in moeten houden. Vind het eenbeetje onnodig wat ze gedaan hebben.

Michel Cijs

de olie die MCC Sport voor onze motoren gebruikt is 10w 60 Racing, zie het hier naast me op mijn rekening staan

Meganez

"xx"w"yy" olie is een samenvoeging van olie met visco(siteit) "xx" en visco "yy". Deze combineerd de eigenschappen van beiden dus.

simpel uitgelegd:

Hoe lager het visco-index getal hoe dunner de olie is bij een bepaalde temperatuur. Ideaal zou zijn dat je altijd de juiste viscositeit hebt voor de juiste temperatuur. Helaas bestaat er geen olie die hier zo aan voldoet. Als je motor koud is wil je je olie niet te dik hebben. (hoe kouder de olie hoe dikker) Hiervoor wordt olie gebruikt met een lage viscositeit. Als je motor warmer is wil je je olie niet te dun hebben, hiervoor gebruikt je een olie met een hogere visco. Als jij je auto veel doortrapt zal je olie temperatuur over het algemeen wat hoger liggen. Om dezefde viscositeit te behouden neem je nu olie met een hogere visco.index (de racing olie bv).

Veel onderdelen die wrijving ondergaan (lagers, zuigers) zijn zo in de motor gemaakt/afgesteld (tot op 1000ste milimeters) zodat ze met een bepaalde viscositeit zo min mogelijk slijtage ondervinden. Bij verandering van de viscositeit zal de wrijving altijd toenemen (temperatuur en slijtage dus ook)

Als de buiten temperatuur kouder is kan je idd ook 5w40 olie gebruiken, maar dit verschil is niet zo heel erg veel en maakt alleen uit voor koude start en in de opwarmingsfase van de motor. 5w30 geeft echter ook een andere viscositeit tijdens de bedrijftemperatuur (deze zal in de winter niet veel lager liggen) wat niet persee beter is voor je motor (lees hierin dat het ook niet slecht is want het verschil is zeer weinig) Daarom gaf ik dus aan dat ik het zonde van je geld vond omdat het toch vrijweinig uit maakt en ongeveer de helft scheelt.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev