Advertenties


composet probleem

Gestart door mickeynox, 17 september 2005, 20:47:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mickeynox

Ik wil een composet in m'n rmc phase1. Ik heb al tweeters voorin, maar wil er nieuwe in hebben met filters.
Maar wat doe ik met die dingen. Ik bedoel de bedrading. Welke draden moet ik daarop aansluiten. Kheb er al het een en ander over gelezen en las over nieuwe draden trekken. Moet dit altyd???
Er staat ook nix over in faq. En omdat er veel mensen zijn die zo'n setje aanschaffen, lijk me dat wel handig ( want dan staat het echt stap voor stap en in "normale" taal  ::) ;D

Hoop dat iemand me kan helpen.
Martijn

erik161

#1
Het is vrij lastig om alle situaties te beschrijven in een FAQ. Het blijven, naar mijn mening, toch ad hoc vragen.

Ik zal eens proberen uit te leggen hoe je een gemiddelde set moet aansluiten. Ik neem aan dat er al een subwoofer aanwezig is.
Ik ga uit van de volgende componenten.

- Een head-unit met 3 lijn uitgangen (Front, rear en sub)
- Een 4 kanaals versterker voor het geluid in de auto
- Een composet met bijbehorende passief filter.

Ten eerste moet je de versterkers voorzien van stroomkabels. Deze kun je het beste direct op de accu aansluiten. De dikte van de kabel hangt af het wattage van de versterker.
De massa van de versterker is heel belangrijk. Sluit alle massa?s aan op 1 centraal punt. Bijv. een bout van de achterbank en zeker niet op de massa van je achterverlichting.

In de auto liggen meestal al kabels voor de speakers, deze zijn vrij dun (0,5 - 0,75mm) en je kunt deze alleen maar direct op de Head-unit aansluiten. Het passieve filter aansluiten wordt dan wel heel erg lastig.

Sluit 2 RCA's aan van HU naar 4-kanaals versterker. Leg een kabel vanaf front speaker uitgangen naar voren en een kabel naar je rear speakers.
Zoek voor in de auto een plek waar je je filters kunt plaatsen. Dit filter geeft 2 aparte signalen af. Een laag signaal voor de woofers en een hoog signaal voor je tweeters. Leg daarom aparte kabels naar je woofers en tweeters, vanaf het filter.
Er zit weinig verschil in de verschillende speakerkabels. Neem een 2,5mm voor alle speakeraansluitingen, behalve vanaf filter naar tweeter. Deze kabel zou ik niet dikker kiezen als 1,5mm.

Nu de bekabeling ligt, moet je je speakers gaan uitrichten. De standaard plek voor de woofers zitten vrij ver onder het dashboard en stralen teveel tegen de middenconsole. Door ze scheef te plaatsen, boek je al snel vooruitgang.
De tweeters moet je niet onder het bestaande kapje plaatsen, hierdoor kan de tweeter niet genoeg rondstralen. Het plaatsen en richten van je tweeters kan het geluid compleet anders laten klinken.

Als je tevreden bent met de plaatsing van de speakers, moet je zorgen dat de speakers stevig gemonteerd worden. De woofers moeten kunnen nogal gaan trillen van de kick-bas. Deuren dempen met bitumen en woofer monteren met een MDF ring doet wonderen. De tweeters moet je ook stevig en trillingsvrij monteren. Een tweeter kan heel raar gaan klinken als je die vastzet met dubbelzijdig plakband of aan een beugeltje bungelen.

Als alles klaar is, moet je beginnen met afstellen.

1.   Zet het achterkanaal uit en concentreer je alleen op de voorkant. Het geluid moet van voren komen en niet van achteren. Je gaat toch ook niet met je rug naar een concert luisteren?
2.   Zet het X-over filter van de versterker op High-pass en filter deze ongeveer af op 80Hz. Het sublaag moet uit de subwoofer komen. De compo-set klinkt veel strakker als je de laagste frequenties (<80Hz) weg filtert.
3.   Zet het volume van de radio op 75%. Niet verder, want dan kan de HU gaan vervormen.
4.   Draai dan langzaam de gain van het front-kanaal van de versterker open, totdat de versterker gaat clippen. Dit is hoorbare vervorming. Draai dan de gain iets terug.
5.   Draai nu de gain van het rear-kanaal open. Als je in de auto zit, moet je de achterspeakers heel zachtjes horen. Deze speakers zijn alleen bedoeld voor de passagiers die op de achterbank logeren. Zij willen ook wat horen, maar jij eigenlijk niet.

Fine-tuning kan nu pas beginnen. Zet eens een tweeter of woofer uit fase (Door de + en ? om te draaien). Je hebt 16 verschillende mogelijkheden, dus veel luisterwerk. De meeste mensen hebben genoeg aan bijv. de rechter tweeter uit fase.

Nog niet tevreden? Dan gaat de wereld voor je open door met de filters te gaan spelen. Bijv. actieve aansturing, bi-amping, ombouwing van het originele passieve filter, time-alignment en equilisers. Dit wordt een beetje veel om te beschrijven.


Kijk anders maar eens wat ik allemaal uitgespookt heb:
http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?picorder=desc&id=459

mickeynox

Erg bedankt voor heel dit verhaal te typen, maar ik denk dat het niet aan mij besteed is om dit zelf te gaan doen. Maar toch hartelijk dank... 8)

erik161

Tsja, misschien haal je er toch iets uit wat je zoekt.
De vraag van de bekabeling staat er toch wel in, of niet?

mickeynox

Ja ckers het staat er heel goed bescreven, maar zelfs dat help niet tegen twee linker handen  ;D

Erix

Vraag het de volgende keer als je in Roosendaal komt bij de regio meeting of laat het profi inbouwen zodat het zaakje ook nog een beetje tot zijn recht komt.
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev