Advertenties


Soms schiet mijn megane uit de 5e versnelling

Gestart door Michel, 25 juli 2005, 21:05:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michel

Hoi allemaal,

Sinds twee weken zijn wij (mijn vriendin en ik) in het bezit van een megane coupe 1.6e uit '96 (97000 KM). Soms, als de auto in de 5e versnelling staat, schiet deze uit de versnelling. Als je de auto in zijn 5 zet en gas geeft, zie je dat de pook wat naar achteren wordt getrokken. Als je vervolgens een aantal keren het gas los hebt gelaten en weer hebt opgetrokken, dan schiet de pook uit de vijfde versnelling.

Heeft iemand van jullie dit ook al gehad, of weet je misschien het probleem/oplossing, zouden jullie mij dan kunnen helpen?

Gerard Paas

als ik met m'n megane gas geef gaat m'n versnellingspook ook overdreven heen en weer, maar hij is nog nooit uit de versnelling geschoten. m'n kammeraad zij laatst een keer dat als de versnellingspook met het gasgeven heen en weer gaat, dat je motorsteunen dan niet meer in top conditie zijn. 'k weet niet als dat klopt maar m'n maat is automonteur, en zulke personen horen het wel te weten :P
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

ThE-BaKeR

Dit komt mij niet bekend voor, maar als ik jou was zou ik er wel even naar laten kijken.

Patrick

Ik denk ook de onderste motorsteun,
als dat het niet is denk ik dat het probleem in de versnellingsbak zit :(

Thijs_th

ik heb hetzelfde gehad met mijn megane 2.0 8v ,maar toen zat er gelukkig nog garantie op want de hele versn.bak is vervangen destijds.


met mijn vorige auto (renault 19 1.8rt) heb ik hetzelfde probleem gehad en daaruit bleek dat de vorige eigenaar er niet zo zuinig mee was.  daarvan was een stukje uit de bak gesprongen waardoor een lager naar buiten sprong

succes er mee

jerre

mijn broer heeft dat ook gehad maar niet met renault, maar bmw die schoot uit de eerste versnelling en die heeft zijn versnellingsbak moeten veranderen.

Michel

Ik heb het probleem eens verder bekeken. Als ik de auto in de 5 zet, en de koppeling op laat komen, voel je soms dat de pook direct erg naar achteren wordt getrokken. Vervolgens kun je er een aardig stuk mee rijden, maar als je dan een aantal keren achter elkaar het gas loslaat, en daarna weer op laat komen zie je de pook bewegen. De pook gaat dan naar achteren bij het geven van gas en naar voren bij het afremmen.

Als je dit een aantal keren doet, dan zit de versnelling blijkbaar op het uiterste puntje en schiet er dan uit bij het geven van gas.
De bak schakelt niet moeilijk, de vijfde versnelling schuif je hem ook zo in, maar het lijkt alsof hij eerst een stuk naar achteren wordt getrokken, en er vervolgens geleidelijk uit glijdt/trilt.

Ik zal maandag de garage even bellen en vragen wat zij er van vinden, maar als jullie intussen nog suggesties hebben, dan hoor ik ze graag! In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

alexxxxxxx

De pook beweegt altijd met optrekken, dit komt omdat het motor blok kanteld bij het optrekken en gas loslaten.
Als er een motorsteun kapot is kan hij uit zijn versnelling schieten, dan kanteld hij te ver door, maar dat bonkt door je hele auto heen dat hoor je wel.
Overigens zou hij dan ook uit zijn andere versnellingen moeten schieten.
Ik denk eerder dat je blokkeer inrichting niet meer werkt, stelt overigens niet veel voor als onderdeel, meestal drie koperkleurige broodjes met een nokje erop die in je synchromeshring zitten gedrukt met een veer.
Die nokjes zijn dan versleten (komt door rijden met continu je hand op de pook drukkend tegen de versnelling aan doen mensen vaak in zijn vijf), de pest alleen is dat je bak er wel voor uit elkaar moet.
Ik heb het wel eens gedaan voor de 4e en de 5e versnelling van een nissan cabstar, dat was een beste klus alle tandwielen en lagers moeten ook van de assen geperst worden.
Als je het zelf kan is dat een goede opossing want qua onderdelen kost het niks, maar kun je het niet kun je beter voor een ruilbak gaan.

Groetjes.. :D

Michel

Het gekke is dat de versnelling niet altijd uit zijn 5 schiet. Soms zit de versnelling er goed in, en blijft hij er ook in, hoe gek je ook doet met remmen en gas geven. Je merkt ook dat wanneer de pook direct een stuk naar achteren wordt getrokken na het koppelen, dat hij er dan vaker uit schiet. Voel je die 'trek' niet na het koppelen, dan heb je in principe ook geen problemen.

alexxxxxxx

Ik blijf bij mij mening, als ik het allemaal zo lees..
Hij valt soms wel en soms niet goed in zijn versnelling, dat kan.
Ik heb een auto gehad die had versleten synchromesh ringen, soms kraakte hij er over, en vervolgens kon het ook een paar dagen weg zijn.
Totdat hij natuurlijk continu bleef kraken omdat ik er mee door reed ;D

Michel

Ik bel morgen even met de garage waar ik hem heb gekocht, kijken of zij er wat aan kunnen zien of doen. Is het makkelijk te bepalen of het inderdaad in de bak zit, of dat het opgelost kan zijn met bijvoorbeeld een nieuwe motorsteun? Het zou natuurlijk erg zonde zijn om veel geld uit te geven voor iets wat niet de oplossing blijkt te zijn.

Weten jullie misschien ook wat een ruilbak incl montage zou moeten kosten?

alexxxxxxx

Voor een ruilbak incl. montage zou ik al gauw richting de 600 a 750 Euro denken minimaal!
Dan zit er geen nieuwe koppelingsset bij (drukgroep koppelingsplaat en druklager) ik weet niet in welke staat deze zijn,
maar vaak is het verstandig als de bak er toch achterweg is om deze ook te vervangen.
Maar ik zou inderdaad toch ook ff langs de garage gaan, misschien met de auto erbij is het veel makkelijker te constateren dan zo ff met de natte vinger.... :-\

Succes verder  ;)

Michel

Ben vanochtend even bij een Renault Drive-in geweest en daar kon ik het probleem natuurlijk niet reproduceren (ben een stukje wezen rijden met een monteur). Wel zei hij dat de motor wel redelijk los hing, en dat het wellicht aan de motorsteunen zou liggen. Totale geschatte kosten voor 2 motorsteunen, incl montage (rechts voor en achter): 400 euro. Maar natuurlijk geen garantie dat het probleem daarna over is.

Is dit een normaal bedrag voor dat karwei of niet?

Michel

Jawel, de monteur heeft hem op de brug gezet en vond dat de motor er te los in lag. Dit zou verholpen kunnen worden door 2 motorsteunen te vervangen (die van achter, en rechts voor). De steunen kosten 50 euro per stuk, en inclusief montage schatte de monteur dat de kosten 400 euro waren.

Echter, het is niet gezegd dat dit het probleem oplost. Ik vond het nog al vaag hoe het allemaal ging. Ze kunnen blijkbaar niet zeggen of de motor er zo los in ligt dat dit de problemen met de versnelling veroorzaakt.

Michel

Ik heb toch de auto maar even bij de garage neergezet en ze hebben er nog eens naar gekeken. De motorsteunen bleken allemaal goed, dus dat was het probleem niet.

Het probleem zat in het feit dat het tandwiel van de vijfde versnelling ietwat los was geraakt. Hierdoor wordt de auto soms wel vast in de versnelling gezet, maar kan hij er op andere momenten uit trillen. Ze hebben het tandwiel weer vastgezet en daarmee is het probleem verholpen (tenminste, als het goed is  ;) ).

Wel raar overigens dat ze bij de Renault drive-inn direct zeiden dat de motorsteunen (voor 400 euro !) vervangen zouden moeten worden, terwijl het probleem met een beetje sleutelwerk verholpen is.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev