Advertenties


Motorkap niet te openen

Gestart door s-frank, 1 februari 2018, 17:13:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

s-frank

Citaat van: mark29 op  9 februari 2018, 12:55:11
Anwb voor zoiets laten komen. Die man heeft een rij klanten die wachten. Oa mensen die langs de weg staan met pech.
Voor iemand die al dagen met een 'probleempje' zit maar niet langs de garage wilt omdat het mogelijk een paar tientjes zal kosten.


Als je diensten draait en steeds op pad moet naar zulke klanten begrijp je wel wat ik bedoel.
Hetzelfde als een ambulance laten komen als je een keer kucht maar dat al een week doet. Ga dan naar de huisarts.

Ik was zelf ook aan het twijfelen of ik dit nu wel of niet een anwb waardig incident vond. Uiteindelijk heb ik gebeld omdat de anwb uitdrukkelijk adverteert met het feit dat ze ook voor advies gebeld kunnen worden.

In dit geval werd het advies onmiddellijk: we sturen iemand je kant op. Is dat een juiste afweging geweest van de centralist? Geen idee, ik was thuis en het was geen noodgeval maar goed dat is een lege accu wanneer je thuis staat ook niet. Je kunt een acculader kopen, bij de buren aankloppen etc. Het is wel lekker makkelijk want ik heb een probleem met mijn auto en wellicht hadden ze het kunnen verhelpen. Volgens mij zet de anwb zich uitdrukkelijk breder in de markt dan zoals jij het je lijkt voor te stellen.

Ik heb inmiddels bij een ander megane onder de motorkap kunnen kijken en ben tot de conclusie gekomen dat ik het niet open ga krijgen.

De eerste vergrendeling (van binnenuit) zit precies achter de tweede vergrendeling (die je van buiten opent). Ik zie van buitenaf geen mogelijkheid om langs de tweede vergrendeling te komen om de eerste er af te wippen of duwen. Ik zie sowieso ook met een zaklamp bijna niet wat ik doe en de 1ste vergrendeling is niet een licht schakelaartje maar er zit echt een stevige veer op. Zoveel kracht op de juiste plek zetten met een schroevendraaier gaat mij niet lukken.

Ik ga dus op naar een garage, best jammer omdat ik het leuk hadden gevonden om het zelf op te lossen maar ik heb mijn best gedaan. Ik zal achteraf nog posten waar het probleem lag en wat de oplossing van de garagist is geweest.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

mark29

Anwb zet zich breed in, maar de wachttijden zijn ook tergend lang voor mensen die hopeloos langs de weg staan.
Die mensen die met pech langs de weg staan te wachten 1 a 2 uur lang!! omdat die wegenwachter ervoor nog met andere meldingen bezig is, valt niets van te zeggen, die mensen werken zich ook uit de naad, maar laat het dan ook zinvolle meldingen zijn.
Overigens denk ik dat mijn beeld wel redelijk realistisch is, ik spreek die ANWB monteurs geregeld, en rijd zelf ook diensten maar dan voor de renault route service.

s-frank

En dan nu de conclusie....

Eerst naar lokale Renault specialist in de hoop dat deze een trucje kende maar helaas. De monteur heeft er even naar gekeken en onderplaat eraf halen en eventueel bumper eraf was zijn enige oplossing. 79 euro ex per uur is het werkplaats tarief. Zou een redelijke klus zijn.

Volgende stop was de Renault dealer Arend maar ook daar geen trucendoos met de magische oplossing. Wederom alleen dmv het demonteren van de onderplaat en bumper was het mogelijk.
Het was wel goed zelf te doen was het advies want het zou een dure grap worden.

Uiteindelijk naar een garage bij een autohandelaar die ik persoonlijk ken gereden waar de monteur de motorkap binnen 30 seconden openmaakte door heel hard aan de motorkap te trekken ipv te duwen. Terwijl hij trok ontgrendelde de andere de vergrendeling vanaf de bestuurdersstoel. Door het trekken vloog de haak uit de ontgrendeling. Daarna kruipolie erover en de sluiting met een schroevendraaier heen en weer bewogen tot alle olie kans had gekregen om in te werken en het was opgelost. Ik mocht niet eens betalen, was zo snel opgelost dat hij er niets van wilde weten.

Conclusie: probeer ook eens heel hard te trekken terwijl een 2de persoon de vergrendeling van binnen opent. Het zou genoeg kunnen zijn om het slot open te laten schieten.

2de conclusie :  spuit je motorkap vergrendeling 1 x per jaar met olie in. Het kan je veel tijd en moeite besparen.....

Nogmaals dank voor alle input. Ik blijf wel ontzettend nieuwsgierig naar hoe iemand dit ooit met een schroevendraaier van buitenaf heeft kunnen oplossen maar dat zal wel een mysterie blijven....

mark29

Van onderaf, idd bodemplaat eraf, en dan arm naar boven met schroevendraaier.
Maar niet gek dat een dealer daar tijd voor rekent natuurlijk.

Owja en met lomp geweld is alles wel los te krijgen natuurlijk  :D

mark

Maarja, dat mechanisme invetten hoort gewoon bij de beurt natuurlijk.  :P

Fluppie


hard trekken , invetten , een beurt geven wat lees ik hier nu weer op de vroege ochtend  :lmao: Maar ff zonder gekheid met dat trekken loop je dan niet het risico dat de boel scheef gaat staan  :? (leuke woordspeling natuurlijk)

Yorick

Mooi dat het je gelukt is. Toch kan ik je als liefhebber met twee linkerhanden, welke niet eens linkerhanden genoemd mogen worden,met zeggen dat met een schroevendraaier lukt. Is zelfs mij gelukt!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev