Advertenties


Een beetje olie verbruik Megane 1.2 TCe

Gestart door MegBos, 19 augustus 2013, 19:22:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BadEend

#15
Als je de kvs tot max bijvult moet die daar vanzelfsprekend ook blijven staan.
Anders is er ergens een lek.
Als je bijvult tot boven het max peil kan het zijn dat er wat kvs verdwijnt, maar dat is normaal.

MegBos

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie commentaar. De meningen zijn dus enigszins verdeeld, maar het advies luidt dus in de gaten houden. Ik zal het in ieder geval bij mijn dealer noemen zodat het ook bij Renault geregistreerd is. Ik hoop dat het nog minder word.

Gr. MegBos --

Harm2

Hou ook de oliepeilmeter in je dashboard geregeld in de gaten, en natuurlijk gewoon de peilstok, dan weet je ook of die meter in je dashboard het juiste oliepeil weergeeft. Ik weet inmiddels dat mijn oliepeilmeter de juiste stand weergeeft, die overeenkomt met de peilstok.
Huidig: Megane II Grandtour Techline
Ex: Megane I Break RXi, Clio S, 5GTS

BadEend

Ondanks dat je een oliepeilmeter hebt toch het oliepeil handmatig controleren.
Menigeen komt er pas achter dat de oliepeilmeter niet goed werkt als het al te laat is.

josdecross

Hallo allemaal,

Nieuw hier... Heb een megane van juni 2014 en sinds oktober vorig jaar (ong 70.000km) moet ik iedere 3000km 1 liter olie bijgooien.
Op basis van bovenstaande reacties toch maar eens contact opnemen met de dealer; die zei de eerste keer dat het normaal was dat je af en toe olie bij moest gooien; bij mijn vorige renaults heb ik dat nooit hoeven doen.
Mochten er nog slimme ideeën zijn...

Jos.

A110

Door het downsizen van motoren worden alle componenten lichter en van minder kwaliteit gemaakt.
Het gevolg hiervan is dat de zuigerveren en dan met name de olieschraapveer ook van mindere kwaliteit is. De olieschraapveer moet ervoor zorgen dat de olie vanaf de cilinderwand weer terug gevoerd word naar het carter. Als door interne motorvervuiling deze veer niet meer zijn taak kan doen komt er teveel olie boven de zuiger en dus direct in de verbrandingsruimte waardoor de olie verbrand tezamen met het lucht/brandstofmengsel. Hierdoor krijg je dus last van olieverbruik.

Een oplossing zou een motorspoeling zijn. Je doet een reiniging bij de oude motorolie en laat de motor een paar uur draaien hierop. Heel belangrijk dat er af en toe flink gas word gegeven en de motor enige seconden op toeren gehouden word. De reiniger zal ervoor zorgen dat de vervuiling loskomt en mee word genomen door de olie. Als dit gedaan is de motorolie gelijk eruit laten lopen. Daarna motor voorzien van nieuw oliefilter en verse olie. Bij de verse olie kan er nog een toevoeging gedaan worden om de achtergebleven vervuiling op te lossen en ervoor te zorgen dat deze vervuiling door de olie blijft drijven zodat het niet nogmaals vast kan gaan zitten.
Het advies is om deze procedure 1 of 2 keer te herhalen om op deze manier de vervuiling te verwijderen en waardoor de compressie weer optimaal word.

Het is een reparatie die wij dagelijks doen bij de moderne motoren.
En de oorzaak van al die vervuiling heeft diversen factoren.
- downsizen
- directie injectiesystemen ipv indirectie injectiesystemen (directie injectie is weer beter voor het milieu)
- andere/lichte materialen toepassen (gewichtsbesparing)
- te lang doorrijden of niet op tijd onderhoud uit voeren
- niet de juiste oliesoort gebruiken (bij zelf onderhoud uitvoeren)
- het "nieuwe" rijden, rijden in te lage toerentallen waardoor motortemperatuur niet voldoende is om de vervuiling te verbranden
- brandstofsoort (vooral tanken bij de "witte" pompen waar de brandstof toch van mindere kwaliteit is met meer vervuiling)
- verkeerd gebruik van een auto, en dan bedoel ik veelal korte stukken rijden met de auto waardoor ook de temperatuur niet voldoende is.

En er zullen er zeker nog meer zijn. Maar al deze oorzaken zorgen dus voor inwendige motorvervuiling. Iets wat steeds meer en meer voorkomt in de werkplaats. Deze vervuiling komt er geleidelijk in en is niet ineens merkbaar. Je gaat het dus merken door of meer olieverbruik of van die vervelende storingen die soms aanwezig zijn. Hierdoor kunnen er dus grotere reparaties aan de orde zijn.

Hopelijk heb ik wat meer kunnen vertellen over het olieverbruik en de andere problemen waar we tegenwoordig mee te maken hebben.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

zapp

Ik heb begrepen dat het ook loont om zo nu en dan een soort van "reinigingsmiddel" aan de benzine toe te voegen. Ik heb dat een keer gedaan en toen had ik het idee dat de motor (1,6 16v benzine) daarna beter liep. Kan ook suggestie zijn.
Wat is jouw mening hierover?

A110

Een reiniging kan nooit kwaad. Doe ik ook 1 tot 2x per jaar. Dit om lakvorming van de brandstof te voorkomen zodat de injectoren hun werking goed kunnen blijven doen zonder dat de lakvorming ervoor zorgt dat de naald gaat verkleven.
Maar het is geen wondermiddel dat alle problemen oplost.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev