Advertenties


Harde ratel tijdens starten

Gestart door jantje0416, 12 april 2016, 13:19:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tedo

Nokkenasversteller = nokkenaspoelie.

En ja; je zal er weer een nieuwe d-riem op moeten laten zetten (wat ik de garage zou laten betalen).

Fiko

Oh ok Tedo
bedankt

Is het nokkenasversteller in het nokkenaspoelie ook
Moet ik nu een nokkenaspoelie vervangen?

Tedo

#17


Foto als voorbeeld.

Je hebt een nokkenasversteller (dat is een poelie, een tandwiel) en een nokkenaspositiesensor (een sensor dus) die de ratel kunnen veroorzaken. In jouw geval is het de poelie. Deze laat ik zelf altijd mee vervangen met de d-riem (net als de waterpomp) omdat alles er dan toch al vanaf ligt. Tip voor een eventuele volgende keer.

mark29

Die foto die je nu laat zien is van een nokkenastand wiel van een 1500 dci, een k9k motor.
Maar goed, je hebt een punt, lastig verhaal.
Ow en die riem, als het bij ons een klant zou zijn, advies alles nieuw, ivm toch garantie moeten geven, zou het mijn eigen auto zijn, dan zou ik hem zo opnieuw monteren.


Fiko

#20
He super bedankt allemaal het is me nu duidelijk
Ga gauw maar zo'n set bestellen Felix
Uit nieuwsgierigheid heb ik nog twee vraagjes

Wat gaat er nou stuk bij zo'n tandwiel, want het geratel is alleen tijdens het starten. Tijdens rijden en als je meteen opnieuw start is er geen probleem geen geratel

Wat als ik alleen het riem mee vervang samen met die tandwiel(poelie/nokkenasversteller) is het dan nog een risico? of is dit nou een stomme vraag

Nou het eerste vraag wil ik wel heel graag weten nu ik hier al over een jaar mee zit

Ik lees ook over een actuator die bij het nokkenas zit die het olie regelt ofzo en over een pcm update, kan iemand ook hier iets over delen svp?

Nou nogmaals super bedankt allen
Fijne zorgeloze km allemaal

Gr

Fiko

Heeft er niemand hier antwoord op?
Alvast bedankt

Felix

In dit filmpje vind je je antwoord op wat er kapot gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=1BrwrbVgMus

Ik denk dat de versteller bij een koude motor weer langzaam is leeggelopen (ivm interne slijtage). Als je dan de motor start dan zit er nog geen olie in waardoor het verstelgedeelte in de pully alle kanten op gaat. Dat maakt die herrie.
Toen ik er een nieuwe versteller op had gezet heb ik de oude versteller open gemaakt. Daarin was precies hetzelfde te zien als in bovenstaand filmpje.

Je kan er prima mee door rijden hoor. Ik was het al snel zat en heb de boel dus vervangen.
Die plunjer waar je het over hebt (actuator?) die kan je er zo uit halen en even schoonmaken. Je kan hem testen op werking door er 12v op te zetten. Als het goed is zie je dan dat er een opening open of dicht gaat. Door die opening stroomt de olie naar de versteller.

Het risico wat je hebt als je alleen de riem en de versteller doet (dus geen waterpomp en rollen) is dat de als een van de lagers van de rollen of waterpomp kapot gaat je het hele feest wéér opnieuw kan starten. Wat extra leuk is is dat er ook koelvloeistof door het lager van de waterpomp kan gaan lekken. Voor die paar tientjes meer zou ik die rollen en waterpomp lekker mee vervangen. Volgens mij kan je niet eens een distributieriem los kopen, daar zitten altijd rollen bij.
Maargoed. Ik ben verder ook maar een hobbyist die toevallig in staat is geweest zijn distributieriem te vervangen. Ik heb er verder dus ook geen praktijkervaring mee.

Lecyn

Ik heb een RX4 met het zelfde probleem en wil het zelf vervangen. Heb je er speciaal gereedschap voor nodig en waar haal ik dat??
Dan wat zijn ongeveer de materiaal kosten??

Alvast bedank

Renaultgekken

Goedendag,
Ik heb wel dat geratel, maar geen last van slecht starten hooguit een keer dat hij uitvalt na maanden (is een Megane II uit 2008).
Zou dat ook deze nokkenasversteller zijn?
Je hoort het bij vooral als ik veel kracht van de motor vraag en is begonnen met het trekken van de caravan.

Hoor het graag.

Groeten William

Tedo

Welke motor ligt er in? Als je geratel hoort bij de start is de kans groot dat het de nokkenasversteller is. Laat hem anders eens uitlezen.

Renaultgekken

Ik heb een 1.6 16V K4M.
De motor hoor ik tijdens het starten niet ratelen, maar juist onder het rijden.

Tedo

Dat is dan een ander probleem. Ik zou 'm ergens laten uitlezen voor de zekerheid.
Maar het zou ook iets onschuldigs kunnen zijn als een loszittend hitteschild o.i.d.

mark29

Tijdens rijden kunnen ze ook herrie maken, vooral die van de 2 liters. Maken dan een dieselend geluid.
Laat eens een renault monteur naar kijken, die zijn bekend met de geluiden.

Renaultgekken

Dank jullie voor het meedenken.
Zalk hem eens laten uitlezen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev