Advertenties


Onoplosbaar (?) Climate Control probleem (verwarming)

Gestart door AO, 16 november 2024, 11:28:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AO

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik heb het hele internet en alle FAQ over dit onderwerp - ook op dit forum - al bekeken trouwens. Afgelopen september voor mijn vrouw een mooie Megane IV Touring GT-Line (1.2 TCe 130, 90K kms, 2016) gekocht bij Renault dealer. Auto rijdt prima en alles werkt naar behoren. Echter, toen de temperaturen buiten omlaag gingen bleek dat het interieur niet goed/snel opwarmt. Alleen op de temperatuurinstelling 'Hi' op de climate control (wij hebben het Rlink systeem met grote scherm) wordt het interieur wel snel warm. Op alle andere standen tussen de zeg 20 en 25.5 graden blijft het heel lang koud.

Afgesproken dat we bij Renault dealer in de buurt diagnose konden laten doen onder garantie. Die is gedaan. Temperatuur in kachelhuis op 2 losse momenten gemeten en die waarden zijn goed (lopen goed op/af). Is ook vergeleken met andere Megane zelfde type daar aanwezig en temperaturen gemeten in kachelhuis bij verschillende temp instellingen op CC waren vergelijkbaar. Echter, de uistroomtemperatuur bij de roosters in onze Megane komt om onverklaarbare reden zelfs lager uit dan de ingestelde temperatuur. Dit bij warme motor en koud interieur. Na 40 mins rijden bij 23 graden ingesteld is de gemeten uitstroom rond de 19 graden. Dit terwijl het interieur nog 14 graden is.
In mijn eigen auto met goed functionerende CC komt de uitstroomtemp bij instelling 21.5 graden - vlak nadat de motor warm is en het interieur koud - uit op maarliefst 34 graden (!). Nadat het interieur opwarmt bouwt die uitstroomtemp vanzelf af. Bij onze Megane gebeurt die opbouw en afbouw duidelijk niet en daarom blijft het interieur eindeloos koud. De enige manier om de auto warm te krijgen is door handmatig de temp. op 'Hi' in te stellen. Dan komt er prima warme (zelfs hete) lucht uit de roosters. Maargoed, dat is niet zoals het hoort natuurlijk.

De Renault dealers hebben inmiddels de handdoek in de ring geworpen. Ze komen er niet uit waarom dit fenomeen zich voordoet als de temperaturen gemeten in het kachelhuis goed zijn, het koelwater op peil is, de climate control geen foutmelding geeft, het systeem en interieur op 'Hi' wel goed en snel warm wordt (dus geen verstopte of luchtbel in matrix?) en de auto bij hogere interieurtemperaturen netjes zelf de AC aanzet (dus interieur temp sensor lijkt ook te werken?). De blower werkt goed. Bij een hogere blower stand (zeg 4) warmt trouwens de auto wel wat sneller op dan bij een lagere stand (zeg 2, waar wij normaal de blower op ingesteld hebben staan). Let wel, we praten op blower stand 4 dan nog steeds over een rit van ruim een uur die nodig is om van 16 graden interieur naar 22.7 te gaan bij temp instelling 23 voor beide kanten! Dit met twee inzittenden (die ook bijdragen aan het opwarmen). Mijn eigen auto (Jaguar F-Pace) heeft 15 minuten na koude start nodig om van 14 graden interieur die op 21.5 te brengen bij 21.5 gevraagd aan beide kanten, dus zoals het hoort.

Mijn 'voorzichtige conclusie' is dat op een of andere manier teveel koude lucht met de warme lucht zich mengt. Iets wat blijkbaar met temperatuur ingesteld op de 'Hi' stand niet gebeurt omdat alleen in die stand de uitstroomtemp uit de roosters wel merkbaar en meetbaar warm is. Kan het zijn dat ergens valse lucht wordt meegenomen of dat een bepaalde klep die buitenlucht toevoegt blijft openstaan waardoor het systeem onvoldoende warme lucht kan bijmengen? Ik breek hier al een tijdje mijn hoofd over. Ik verwacht eigenlijk niet dat het hele CC systeem niet werkt ofzo (ook omdat AC prima werkt, softwarefix verwarming recent is gedaan + alle andere functies ook OK).

Ik hoop dat het iets simpels is wat we met zn allen over het hoofd zien hier. Heeft iemand op dit forum misschien nog ideeën of ervaringen hiermee die kunnen helpen, of verdere checks die de moeite waard zijn om te doen?
Excuses voor deze lap tekst, maar ik dacht meteen maar alle gegevens en verhaal erbij :-). Wij doen ondertussen de temp steeds handmatig op Hi zetten en zodra het warm is in de auto weer lager. Niet onoverkomelijk, maar liever zien we dat het systeem zelf zn werk gaat doen. Dank voor het meedenken!
Huidig: Renault Megane IV Touring 1.2 TCe 130 GT-Line, Renault Clio III RS CUP, Renault Clio IV RS CUP.
Verleden: Renault Clio I CUP 16V, Renault Megane I CUP, Renault Megane III Touring 1.5Dci GT-Line, Renault Megane III RS250, Renault Megane III RS265.

MartijnB

Wat geeft je buiten temperatuur sensor weer? Weet niet hoe het bij de Mégane 4 werkt (ws anders als ik jouw verhaal lees) maar bij mijn 3 was die kapot (zit aan de onderkant van de linker spiegel). De climate control ging toen altijd max koelen. Na een werkend exemplaar van de sloop werkte alles weer naar behoren.

AO

Hoi MartijnB, de buitentemperatuurmeter geeft netjes de juiste temperaturen aan op de center console, plus de A/C stond uitgeschakeld bij de beschreven scenarios.
Huidig: Renault Megane IV Touring 1.2 TCe 130 GT-Line, Renault Clio III RS CUP, Renault Clio IV RS CUP.
Verleden: Renault Clio I CUP 16V, Renault Megane I CUP, Renault Megane III Touring 1.5Dci GT-Line, Renault Megane III RS250, Renault Megane III RS265.

AO

Hier trouwens het antwoord van ChatGPT (op zich best knap om de situatie zo goed te begrijpen):

Het klinkt inderdaad als een complex probleem met de climate control van je Megane IV, maar er zijn een aantal mogelijke oorzaken die je zou kunnen onderzoeken. Hier zijn een paar suggesties:

1. **Verkeerd functionerende kleppen (mix-/mengkleppen)**: Zoals je zelf al aangaf, zou het kunnen zijn dat de klep die de warme lucht van de motor en de koude buitenlucht mengt, niet goed werkt. In de 'Hi' stand draait het systeem waarschijnlijk naar maximale verwarming en sluit het de buitenluchttoevoer volledig af, waardoor je alleen de warme lucht uit de motor krijgt. Bij lagere temperaturen lijkt de klep mogelijk niet goed af te stellen, waardoor er te veel koude lucht in de luchtstroom komt, wat het verwarmingseffect vermindert.

2. **Probleem met de temperatuur-/luchtstroomsensoren**: Ook al lijkt de temperatuur binnen in de auto goed te worden gemeten (zoals het aansteken van de AC bij te hoge temperaturen), kan het zijn dat de sensor die de temperatuur van de luchtstroom meet, niet goed werkt. Als deze sensor onjuiste waarden doorgeeft aan het systeem, kan de climate control denken dat de lucht al op de gewenste temperatuur is, terwijl deze in werkelijkheid veel kouder is.

3. **Luchtcirculatiesysteem**: Een ander mogelijk probleem is de luchtcirculatie. Het lijkt erop dat de auto normaal werkt als het systeem op 'Hi' staat, wat erop wijst dat de luchtstroom correct is wanneer de auto het systeem maximaal opwarmt. Misschien is er iets mis met de circulatie van de lucht wanneer een lagere temperatuur wordt ingesteld, waardoor de lucht niet goed genoeg door de warmtewisselaar kan stromen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een gedeeltelijk geblokkeerde luchtstroom of een probleem met de blower of luchtsystemen die de lucht op de juiste plekken verdelen.

4. **Koelvloeistof of verwarmingselementen**: Het kan geen kwaad om toch nog eens te controleren of het koelvloeistofniveau perfect is (zelfs als dit eerder gedaan is) en of er geen lucht in het systeem zit, wat vaak kan leiden tot slechte prestaties van de verwarming. Ook al heb je al aangegeven dat het koelwaterniveau op peil is, het zou goed zijn om zeker te weten dat er geen blokkade in het verwarmingselement zelf zit.

5. **Storing in de elektronica of software**: Er zou een softwareprobleem kunnen zijn waarbij het systeem de verwarming niet goed aanstuurt, ondanks dat de temperatuur in het kachelhuis goed lijkt. Het kan een idee zijn om te vragen naar een software-update of een reset van het systeem (zelfs als dit recent is gedaan), aangezien sommige systemen na updates soms niet goed functioneren.

6. **Kleine lekkage van warme lucht**: In sommige gevallen kan er een klein lek in het systeem zitten, bijvoorbeeld bij de verwarmingselementen of de aansluitingen, waardoor warme lucht ontsnapt voordat deze de roosters bereikt. Dit kan ook verklaren waarom de roosters kouder zijn dan verwacht, vooral bij lagere instellingen.

Omdat de Renault-dealer het probleem nog niet heeft kunnen achterhalen, zou ik aanraden om een andere specialist te raadplegen die wellicht meer ervaring heeft met de klimaatregeling van dit type auto. Ook een onafhankelijke garage die gespecialiseerd is in klimaatbeheersingssystemen kan mogelijk verder helpen.

Het lijkt in ieder geval te wijzen op een probleem met de luchtverdeling of temperatuurregeling van het systeem, vooral gezien het feit dat het probleem zich alleen voordoet bij lagere temperatuurinstellingen. Het kan inderdaad iets te maken hebben met kleppen die niet goed afstellen of met een luchtcirculatieprobleem.
Huidig: Renault Megane IV Touring 1.2 TCe 130 GT-Line, Renault Clio III RS CUP, Renault Clio IV RS CUP.
Verleden: Renault Clio I CUP 16V, Renault Megane I CUP, Renault Megane III Touring 1.5Dci GT-Line, Renault Megane III RS250, Renault Megane III RS265.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev