Advertenties


Storing accu opladen

Gestart door kapitein3oog, 11 november 2016, 19:53:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kapitein3oog

Vandaag m'n nieuwe auto opgehaald. Een Megane hatchback 1.4 tce uit 2010.

Tijdens de proefrit was mij een knakkende deur opgevallen dus de deurvanger was vervangen. Vandaag bij het ophalen stond de auto klaar met draaiende motor want de accu was zwak. Dit kwam blijkbaar omdat de deur open was geweest tijdens het vervangen van de deurvanger. Bovendien had de auto lang stil gestaan.

Na de rit naar huis (25 min) zou de accu weer opgeladen moeten zijn. Oke, klinkt redelijk.

Maar.. tijdens de rit naar huis een rood brandende lamp STOP, met daarbij een melding "storing accu opladen". Shit. Ik dacht dat de accu juist aan het opladen was.

Eenmaal thuis gekomen nog steeds dezelfde rode melding.

Nou heb ik net een stuk snelweg gereden van een half uur waarbij ik alles heb uitgezet. Radio, ventilator en dashboardverlichting gedimd.

Maar nog steeds dezelde melding. STOP storing accu opladen.

Ik heb de auto gekocht zonder garantie. Ik dacht zelf meteen aan de dynamo. Klinkt dit iemand bekend?

Thuis gekomen

mark29

Heeft ie start stop?
Dit hangt nogal nauw, iets te nauw.
Hang hem een nacht aan de lader. En kijk dan nog eens.

kapitein3oog

Hij heeft wel een start stop knop, maar dat bedoel je volgens mij niet. De wegenwacht komt zo dus die zal de boel wel doormeten. Maak ik daar ook eindelijk eens gebruik van.

mark29

Ja dat kan ook.
Start stop dat ie vanzelf afslaat en start als je versnellingspook in zijn vrij zet met lopende motor.

kapitein3oog

Wegenwacht is geweest. De dynamo is niet goed. Dus die moet vervangen worden. Kom je volgens mij niet zo makkelijk bij zo te zien dus zal wel een duur geintje worden.

gjcvro

toch mee terug gaan, dit had de verkoper moeten melden.

kapitein3oog

Ik heb vanochtend gebeld naar de verkoper en ik kon de auto langsbrengen. Ze wisten het blijkbaar niet van de dynamo.

Ze gaan de boel nakijken en hopelijk op een goede manier afhandelen.

mark29

Hoe had die wegenwacht dat geconstateerd?
Normaal meten, dan moet hij 14,4 a 14,5 volt zijn.
Die nieuwere modellen met accu management hebben dat niet altijd meer. Dan kan de lading lager zijn op dat moment en toch de dynamo goed zijn.
Dus die meet methode is 50 jaar goed geweest, maar voor sommige nieuwere auto`s achterhaald.

Start stop is heel erg gevoelig, soms is het aan te raden om gewoon de accu een nacht aan de lader te hangen.
We moeten nu ook nieuwe autos voor aflevering aan de lader hangen, voor die start stop, terwijl we dat voorheen niet hoefden.

kapitein3oog

De wegenwacht heeft eerst de accu gemeten. Was iets van 11,8. Vervolgens heeft hij rechtsreeks op de dynamo gemeten. Wat daar uit kwam weet ik niet, maar hij gaf aan dat er niet genoeg stroom vanaf kwam.

Ook heeft hij flink teoeren gemaakt en hierbij zou normaal gesproken het voltage moeten oplopen, en dat was niet zo. Conclusie: dynamo niet goed.

Of dit nu de juiste diagnose is weet ik ook niet. Ik weet wel dat ik ruim een half uur snelweg heb gereden zonder radio en dergelijk aan, en ook hierna nog steeds de melding "stop storing accu opladen".

Of ik een start stop systeem heb weet ik niet. Stond niet bij de opties van de auto. Hij slaat ook niet af bij het stoplicht.

kapitein3oog

Ik ben zojuist gebeld door de verkoper van de auto. Ze hebben de accu doorgemeten en volgens hun laadt hij wél bij nu. Ze hebben contact gehad met de renault dealer en die geeft aan dat de dynamo van deze auto een erg gevoelige spanningsregelaar heeft waardoor het acculampje soms spontaan gaat branden.

Het kan dus geen kwaad om er mee door te rijden.

Ik heb aangegeven dat ik dat niet wil. Dat rijdt gewoon niet lekker omdat je dan niet weet wanneer het wél echt mis is.

Dus.. de dynamo wordt vervangen. De kosten worden gedeeld.

Kan hem vanmiddag weer ophalen. Ben benieuwd..

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev