Advertenties


Afslaan bij stoppen, Startprobleem, Spontaan oplopende toeren.

Gestart door BJW, 13 februari 2014, 21:55:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BJW

De in het onderwerp weergegeven problemen doen zich niet altijd voor. Het is de auto van mijn vrouw en die heeft er een slecht gevoel bij dat ze niet meer op haar auto kan vertrouwen. Het gaat om een Renault coupé 1.6e van 1996.

Wie kan mij helpen de oorzaak te vinden? Ik hoop van harte dat er iemand is die hier ervaring mee heeft.

Even de klachten op een rij:

Afslaan bij stoppen:
Soms (niet altijd) slaat de motor spontaan af als je stopt voor een kruising of verkeerslicht.

Startprobleem:
Normaal start hij zonder problemen ook bij koud weer. Als hij echter onbedoeld afslaat wil hij soms (dus niet altijd) niet meer starten. Dat wil zeggen dat als je de contactsleutel omdraaid er totaal geen reactie is. Er draaid niet er klikt niets totaal niets. Inmidels heb ik ontdekt dat als je hem even met rust laat hij het evenlater wel weer gewoon doet. Het is echter heel vervelend als je dat gebeurt middeen op een druk punt.

Spontaan oplopende toeren:
Ook weer soms loopt zonder aanwijsbare oorzaak het toerental spontaan hoog op. niet vol gas maar abnortmaal hoog. Je kunt dan doen wat je wilt maar het toerental blijft hoog.; Je merkt dit alleen als je wilt stoppen want dan trap je de koppeling in of zet hem vrij. Zolang je blijft rijden merk je er niets van maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het euvel er dan niet is.


Bij voorbaat dank,
BJW

J to the H (Jeroen)

Als de motor afslaat, gaan er van tevoren lampjes branden?
Misschien is de massakabel het probleem, aangezien je zegt dat hij helemaal niks doet, (zelfs niet ronddraaien van de startmotor neem ik dan aan?)

Rohald

Ik heb je topic verplaatst naar de juiste subgroep aangezien het geen Megane 2 is met audio problemen ;)
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

phazox

Toerental probleem heb ik ook last van gehad door een loszittende stappenmotor bij het gasklephuis, kijk hier eens naar.
sindsdien is de auto van slag en doet hij dat soms nog steeds bij mij maar wordt wel al elke keer minder.

BJW

Rohald,
Dank voor het verplaatsen. Ik moest mijn weg nog even vinden. En was al blij dat ik had uitgevonden hoe ik een bericht kan plaatsen 8)7


Jeroen,
Voor zover ik gezien heb gaan er vooraf geen lampjes branden. Ik zal er de komende tijd extra op letten. Zoals gezegd doet hij in bepaalde gevallen echt helemaal niets. Intussen heb ik naar de massa kabelgekeken en die zit goed vast en heeft geen corrosie. Lijkt dus OK.

phazox,
Voordat ik mijn vraag stelde heb ik al even rondgekeken op het forum om te zien wat er zoal over te vinden is. De stappenmotor heb ik daardoor al gecontroleerd (de boutjes zaten inderdaad nogal los kon ze er met de hand uitdraaien) en schoongemaakt. Vanmorgen een ritje gemaakt van 10 a 12 kilometer. Na nog geen kilometer al een afslaande motor die in  dit geval gelukkig wel weer wilde starten. Net voor thuiskomst ging het toerental weer spontaan omhoog tot boven de 3500 toeren.

AANVULLENDE INFO (vanmorgen gemerkt).
Naast de stappen motor zit een slangetje dat uitkomt bij een kastje tegen het schutbord. De stekker aan dat kaste heb ik los gehad en daarna wilde de moror helemaal niet meer stationair blijven lopen. De stekker opnieuw los gemaakt en weer aangesloten (stevig aangedrukt) en vervolgens was dat weer OK hij loopt weer normaal stationair. Lijkt overigens ook een iets hoger stationair te hebben dan voorheen. WAS: rond 700 toeren NU: 1000 of zelfs iets er boven.

Weten jullie nog andere oorzaken die hier een rol kunnen spelen?

Groet,
BJW

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

BJW

Paul,

Op het oog ziet het slangetje er prima uit zal morgen nog eens kijken of er toch ergens een scheurtje in zit.
Die sensor die je noemt is dat wat ik het kastje tegen het schutbord noemde? Weet je hoe dat ding formeel heet en wat het zou moeten doen?

Alvast dank voor je reactie.

Groet,
BJW

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

BJW

Paul,

Kan ik die MAP-sensor zonder verdere problemen vervangen? Ik lees de laatste tijd vanalles over inlezen / inleren.
Moet dat inlezen / inleren bij het vervangen van de MAP-sensor ook?

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

megane77

Ik heb jaren geleden in het begin dat ik de auto (1.6e classic 1997) had hetzelfde gehad. Afslaan van de motor bij stoppen (en nee, er gingen geen lampjes branden van tevoren) en dan niet meteen willen starten en toeren die soms spontaan omhoog gingen als je de koppeling intrapte. Daarnaast had ik ook nog last van dat hij soms middenin in scherpe bochten afsloeg. Ik heb hem toen eens uit laten lezen bij de dealer, maar dat gaf geen zinnige foutcodes.

Als eerste heb ik destijds het mapsensor-slangetje vervangen, want daar bleek toen ik hem eraf had gehaald een klein scheurtje in te zitten. Met de vervanging daarvan was het probleem opgelost dat hij in scherpe bochten zoals op rotondes afsloeg. De rest echter niet.

De garage heeft later de gasafstelschroef omhoog gezet (zeiden ze, maar later begreep ik dat het om de gas-afslag-beveiliging ofzoiets ging). Sindsdien is hij nooit meer afgeslagen met stoppen en bijgevolg heeft het probleem met starten daarna zich ook niet meer voorgedaan. Het stationair toerental was nu wel veel hoger dan daarvoor, zo rond de 2000 toeren.

Een paar maanden daarna hield hij tijdens het rijden af en toe een seconde in en begon de motor stotterend te lopen (ik weet niet meer of dat laatste tijdens stilstand of langzaam rijdend/optrekkend was (of misschien allebei?). Later bleek 1 van de bobines kapot. Toen die vervangen was, was dat over.

In de loop der jaren heb ik mogen constateren dat de spontaan verhoogde toerental-kuren zich voordoen bij bepaalde buitentemperaturen. Had ik bijvoorbeeld bij 8 en 14 graden geen last; bij -2, 11 graden of 28 wel. Dan gingen de stationair-toeren opeens naar 2500 of 3000 of 3500. Als je terwijl je stilstond (voet op de rem), de koppeling een stukje op liet komen, dan zakte het toerental altijd (zelfs tot normaal als je hem ver genoeg liet opkomen). Als je dan de koppeling weer intrapte bleef hij soms wel goed (voor de duur van die stilstand), en soms niet.
Ik had het idee dat de toeren in de loop der jaren gemiddeld genomen steeds hoger werden wanneer het probleem zich voordeed. Ik heb eens een andere mapsensor geprobeerd, maar daarmee liep de motor niet goed (kan zijn dat die mapsensor niet goed was, kwam van de sloop), dus de oude weer teruggezet. Op een gegeven moment is de stappenmotor losgeweest en ingespoten met ? (smeermiddel? reinigingsspul?). Ik had het idee dat daarna het toerental tijdens de kuren een tijdje wat lager bleef. Nadat afgelopen zomer een paar dagen lang de toeren stationair op 4000-5000 bleven hangen, heb ik een andere stappenmotor op de sloop gehaald. Het stationair hangt nu op 1500 en van spontane verhoging van toeren heeft hij tot nu toe geen last meer. Niet dat hij nu stabiel is, nu heeft hij afwijkingen naar onder tot 500 toeren, maar afgeslagen is hij nog niet.

Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt. Ik zou dus beginnen met de stappenmotor. Ik denk dat als hij stabiel loopt (met nieuwe stappenmotor hopelijk), hij ook niet meer afslaat, en anders toch de afslagschroef opschroeven. Gasklephuis en sensor daarop is ook nog een optie.

megane77

Voor wie naar de oplossing van hetzelfde probleem zoekt (afslaan bij stoppen cq bij koppeling intrappen bij lage toeren; meteen afslaan na gestart te zijn; te hoge toeren al dan niet van wisselende hoogte - het 2e probleem ontstond bij mij trouwens pas na jaren, het 1e deed zich aan het begin en het eind van 6 jaar voor, het 3 probleem was er continu). Vervangen van de stappenmotor door een nieuwe loste dit niet op. Daarna is het gasklephuis vervangen door een tweedehands van de sloop, en wel ínclusief de stappenmotor en de gaskleppositiesensor die daar nog aangemonteerd aan meekwamen van de sloop. Het was niet het gasklephuis waar het probleem in zat, maar de gaskleppositiesensor. En die is dus niet los verkrijgbaar bij Renault, alleen inclusief gasklephuis; een dure grap. Aldus het geheel van de sloop gehaald. Hierna waren alle genoemde problemen voorbij en heeft hij de afgelopen maanden weer als een zonnetje gelopen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev