Advertenties


Koude kachel. Berline 1.6 '98

Gestart door Snijworst, 20 oktober 2015, 13:38:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snijworst

De kachel van mn Megane wil maar slecht warm worden. Het wijzertje in het dashboard gaat keurig naar het midden, zij het niet snel, maar oké...

De thermostaat lijkt goed te zijn want wanneer ik hem koud start voel ik wel dat de slang naar de radiateur in eerste instantie koud blijft terwijl de slang naar de kachel opwarmt.

Vorig jaar heb ik, oa. op aanraden van dit forum, de boel doorgespoeld met soda wat mij een lekke radiateur opleverde, toeval...? De radiateur heb ik toen keurig vervangen. Met een tuinslang heb ik toen meteen de kachelradiateur doorgespoeld en dat stroomde allemaal goed door.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is een serieuze luchtbel in de kachelradiateur. Kan dat...?

Knarf

Heb je de slang die naar je kachel radiator toe netjes ontlucht? volgens mij zit er een ontlucht nippel bij het schutbord. (wel met draaiende motor omdat de waterpomp het er wel heen moet drukken ) wanneer is de waterpomp voor het laatst vervangen?

Snijworst

Slang is keurig ontlucht, wanneer en of de pomp vervangen is weet ik niet. Ik lees zo hier en daar wel dat die een probleem kan zijn. Misschien een punt van aandacht...

Knarf

Waarschijnlijk tegelijk met de d-riem?  8)7

Snijworst

Wat ik mij nog afvraag; wanneer ik de temperatuur omhoog draai, hoe en waar wordt dan de hoeveelheid warme toevoer geregeld? Zit er ergens een klep die niet ver genoeg open gaat? Kan ik daarbij?

Snijworst

Gisteren heb ik de thermostaat vervangen. Dit geeft geen verbetering.

Wat ik me afvraag; de thermostaat zit in het zwarte thermostaathuis. Voorbij de thermostaat zit een slang naar de radiateur en een slang naar de kachel. Wanneer de motor niet voldoende warm is is de thermostaat dicht en gaat er dus geen koelvloeistof naar de radiateur. Dan gaat er toch ook geen warme koelvloeistog naar de kachel, of ben ik nou gek...?

mark29

#6
Basistechniek koelsysteem?
Koelvloeistof circuleerd altijd rond, met of zonder warme motor.
Maar met koude motor loopt het via de bypass, dus maar een kleine door stroming. Door de motor en radiateur.
Minimaal door kachelhuis en minimaal radiateur.
Want het is belangrijk dat de motor goed opwarmt, beter voor rendement en behoud van de motor.
Die kachel mag later wel warm worden.

Langzaam aan word de koelvloeistof warmer als je rijd, de was in de thermostaat gaat zachter worden en de thermostaat gaat verder open staan, zo komt er een beter doorstroming, en loopt nu meer (warme) koelvloeistof door je kachelhuis, dus je kachel blaast ook steeds warmere lucht, en er is meer doorstroming door de radiateur om langzaam aan te gaan koelen.

Motor heet, op bedrijfstemperatuur, thermostaat vol open, alles stroomt goed door, radiateur moet goed koelen en de kachel is heet.

Als dus de thermostaat kapot is, deze gaan niet open, dan motor de motor en koelvloeistof heet, en kan dan dus niet goed doorstromen en niet voldoende door de radiateur en dus niet goed koelen, de motor kan te heet worden dan en dan dus de koppakking klappen.
Bij defecte koppakking is dus altijd de vraag, is dit ouderdom? Dat het materiaal slechter word? Of is de temperatuur te heet geworden?

Even in jip en Janneke taal het koelsysteem uitgelegd, specifiek details ben ik vast vergeten, ik ben net uit bed en de tekst word lang zat zo.
Begrijp je hem?

mark29

Owja zolang er dus nog lucht in zit, word de kachel ook niet goed warm, zit er veel lucht in, hoor je vaak een borrelend stromend geluid uit de kachel komen.
Zodra de thermostaat open gaat, en de koelvin gaat draaien komt de meeste lucht er pas echt uit, laat onder tussen de dop van het expansievat, dan zie je het eruit borrelen.

Vaak is er veel rotzooi, sludge in het kachelradiateur gaan zitten bij oudere autos dus door spoelen kan echt geen kwaad, en die rot dingen gaan ook wel eens lekken inderdaad.
Willen ze echt goed warmte afgeven moet het wel lekker doorstromen in de kachelradiateur.

Snijworst

De boel is ontlucht en de kachelradiateur is vorig jaar doorgespoeld. De motorradiateur is vorig jaar vervangen.
Thanx voor de uitleg...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev