Advertenties


aanjager werkt op alle standen, maar geen zuchtje in de auto

Gestart door richarddevries, 21 augustus 2015, 19:11:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

richarddevries

ik heb het probleem van mijn renault megane scenic 1.6 RT  b.j., 1998 opgelost.
de stekker en een deel van de connector waren ingebrand.

na controle bleek dit te gaan om een massaprobleem

alles hersteld en de aanjager werkt in alle standen.

ALLEEN heb ik op alle luchtroosters op het dashboard geen enkele zucht wind.

waar haalt de aanjager in het kachelhuis de frisse lucht weg ??

mark29

Vanuit de kofferbak.
Nee, van buiten, maar zit die kachelmotor en het kachelhuis niet vol met bladeren en andere rommel?
Haal de kachel motor eens los, hang hem aan de stekker en laat hem los in de lucht blazen, verzet hij dan wel veel lucht?

richarddevries

vanmorgen de paravan deels los gehaald.
ik kan de ventilator zien zitten en duidelijk werken.

heb het interieurfilter deksel verwijderd.

er zit zelfs geen filter in, zonder deksel komt er zelfs geen lucht uit de dekselopening

mark29

verplaatst die ventilator nou ook veel lucht? heeft ie kracht bedoel ik dan?

richarddevries

hij werkt op alle standen, zelfs op hoog hoor je de fan blazen.

weet alleen niet welke richting deze wind op gaat

alle bedieningsknoppen werken.
evenals alle ventilatieroosters op het dashboard.
tijdens rijden krijg je wel rijwind, maar geen extra fan-wind

mark29

volgens mij begrijp je me nog niet.
Ja hij werkt in alle standen, dat geef je al een paar keer aan, maar als je de kachelmotor in je handen hebt, dus uit het dashboard hangend aan de stekker.
En je zet hem in stand 1 tot en met 4, verplaatst ie dan wel een beetje tot heel veel lucht? Zeg maar van zuchtje wind tot orkaan katrina.

Stel die kachelmotor is bijna overleden, omdat hij veel weerstand heeft en zwaar draait, draait misschien wel in 4 standen, maar nog veel te zacht.

Hangt ie los en blaast ie inderdaad jou de auto uit, bij wijze van, dan moet je het in het kachelhuis zoeken dus.
Onder de paravan zit een klep, de recirculatieklep, hier haalt hij lucht van buiten naar binnen.

richarddevries

ik ga volgende week de motor demonteren en controleren

richarddevries

misschien een optie.

de vorige eigenaar heeft er zo te zien een andere motor voor de aanjager in gezet.
wat als het hobbyisten zijn geweest met 2 linker handen.

de kabel naar de motor is namelijk uitgevoerd met de standaard connector.
alleen hebben ze de kabel doorgeknipt en er verbindingsbussen tussen gemonteerd.

WAT als de motor is omgepoold ??

mark29

dan doet ie niks.
met 10 minuten ligt ie eruit. een paar schroefjes is het.

richarddevries

Gelukkig bleek het dus WEL een ompool probleem te zijn.

heb de doorverbindstekkers los gehaald en de polariteit omgedraaid.

de FAN draait in alle standen en er is nu meer dan genoeg luchttransport

probleem opgelost

mark29

Hahaha dubieus. Had ik nooit verwacht, gezien plus min, denk dan doet ie niks.
Ik heb wel verschillende kachelmotors gezien die erg zwaar draaiden, vandaar dat ik het daarin verwachtte.

richarddevries

ja een vreemd geval.

kachelmotoren zijn altijd motoren met koolbostels en niet borstelloos zoals b.v. een fan van een PC.

borstelloze motoren zijn niet ompoolbaar, deze draaien dus niet dan.

motoren met koolborstel kunnen beide kanten opdraaien n dus omgepoold worden.

had dit probleem van mij ook gevonden op een Mercedes-forum met dezelfde vraag.
vandaar dat ik ben gaan denken en gisteren de verbindingstekkers heb verwisselt.

ik vermoed dat deze "hobby-isten"de connector hebben aangepast, of de bedrading op de motor hebben veranderd.

gelukkig is mijn probleem nu opgelost.

vandaag eerst weer de auto naar de garage, vorige week nw remschoenen en remcylinders achter gekregen. gisteren na een ritje was de rechter trommel weer heet, terwijl linkskoud was.  ze kunnen het oplossen, ik betaal er niets voor, heeft me vorige week al 250 euro gekost

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev