Advertenties


megane 2 start niet.....bendix?

Gestart door peter vw, 7 juli 2015, 22:02:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter vw

Ik heb een raar probleem (of meerdere tegelijk...)
Als ik wil starten hoor ik alleen mijn startmotor rond draaien. Normaal gesproken komt dan de bendix niet naar buiten.
Voltage =OK. Ik kan de auto ook niet aanduwen/slepen. Alle combinaties gebruikt met kaart erin/eruit koppeling in/uit, in z'n 1, 2, 3 , 4 en 5.
Tijdens aanslepen deed mijn airco het wel (gelukkig maar met 32gr buiten).
Het rare is, nu komt het, als ik start in een versnelling, druk op de start knop (startmotor draait zonder stoppen en bendix komt niet uit) en laat mijn koppeling snel opkomen snukt mijn megane een stukje vooruit....en de bendix is niet uitgekomen....wat is er aan de hand? Paar keer meer geprobeerd met zelfde resultaat.
Is de bendix wel het vliegwiel aan het ronddraaien? Draait de krukas niet mee? compressie 0,0? Waarom snukt de auto even naar voren? Is de distributie riem eraf? Snap ik er nix van...?

mark29

Waarom denk je dat de bendix niet uitkomt? Heb je de startmotor getest in een bankschroef????
Als de auto rolt en je probeert hem te starten, is hetzelfde als starten in een versnelling, dan gaat de auto ook vooruit.
Dan laat je de auto rollen, op de bendix, idd dus die werkt dan.

Klacht is dus, auto gaat rond, maar slaat niet aan.
Dus hoe klinkt de motor, compressieloos? Hoe oud is de distributieriem, misschien is deze geknapt of versprongen.
Klinkt alles goed, hoe is jou bdp sensor? Is deze defect, dan zal deze nooit aanslaan.
Verder lees de auto maar uit.

peter vw

De motor maakt het geluid alsof alleen de startmotor draait, compressie loos?. Ook tijdens aanduwen geen extra weerstand als de koppeling wordt losgelaten. Ik zal kijken of de distributie riem er nog zit. Er waren geen geluiden tijdens starten/aanslepen alsof er metalen delen erkaar in de weg zitten.

Het gebeurde ook tijdens rijden. Ik dacht eerst dat het overgaan naar LPG niet werkte. Tijdens rijden (slakkegangetje) viel de motor stil (alsof geen brandstof). Kon de auto nog in een parkeer vak sturen. Geen rare geluiden gehoord of iets apparts gevoeld. Tot nu toe denk ik dat het 2 verschillende issues zijn. (LPG en niet starten. :?

mark29

lpg boeit nu niet. eerst moet die lopen.
upload eens een filmpje als je hem start.
als de riem kapot is, hoor ik dat zo.

mark

Als jij al aangeeft dat de motor compressie loos/ snel rond draait, dan denk ik dat de riem is geknapt  :shocked:

want als je de koppeling in de versnelling laat opkomen en de auto beweegt als de startmotor draait, dan werkt de bendix weldegelijk.

peter vw

Ik heb de motorsteun los geschroefd (dat ook meteen afdekkap voor tandriem is). Toen de motor 2 cm naar beneden viel kon ik net op de tandriem kijken.
Daar zak ik meer pulley dan tandriem (tandriem lag helemaal tegen motorblok zijde). Even voelen en kon de tandriem tussen de pulleys 15mm zeer makkelijk met 2 vingers op en neer en heen en weer bewegen. Normaal heb je iets meer kracht nodig om dat te doen. Of de tandriem is gebroken of er is een pulley los gelopen/afgebroken.
Motor type is K4M. Ik hoop dat de kleppen nog heel zijn..... :?
Bedankt voor het meeleven. Ik kom nog terug met de exacte schade en of het de moeite waard was om nog tot reparatie over te gaan. Er staat al 235k op de teller met lpg.

mark29

Riem van de k4m staat gespannen heel strak, bijna niet in te duwen bovenop.
Tja 9 van de 10 keer heb je alle kleppen geraakt, van de 16 kleppen gok ik dat er minimaal 12 krom zijn.
Gewoon kop eraf, reviseren, alles nieuw erop en lekker verder rijden.
Of een andere kop regelen.

Auto op lpg levert door die installatie vaak nog wat meer op, door het goedkope rijden natuurlijk, dus repareren is nog wel interessant.
Maar ligt eraan wie dat gaat doen, doe je het zelf of ken je iemand, of word het de garage? Dan scheelt nogal in prijs natuurlijk.

Umpire (Robin)

Is je riem nou stuk, of staat ie heel strak gespannen? :?
Wil je nog een Gin-Tonic? 'Tuurlijk, ik heb morgen Tonics te doen'

Niemand weet dat de broers van Bruce Lee, Crues en Mues, de ontbijtindustrie zijn ingegaan..

Francois

Idd, meestal veel kleppen krom. Ik heb toen mijn riem kapot ging ook alle kleppen vervangen. Ik had er 14 krom van de 16.
Succes ermee en met nieuwe riem monteren en alles op tijd zetten het orginele gereedschap gebruiken. Dan is het heel eenvoudig en snel te doen.
Ook even overwegen de nokkenasversteller te vervangen. Mijn riem zat er nog geen 5.000 op en toen begon hij herrie te maken. Daarvoor nooit gehoord. Waarschijnlijk heeft ie iets mee gekregen van de riem die kapot gegaan is.

peter vw

een week geleden opgehaald (maandag)
12 kleppen vervangen, waterpomp en multiriem (was ook niet zo best meer)
kosten Eur.: 1000.00 ex btw. De btw heb ik niet betaald (moest wel cash dan 8)). :police:


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev