Advertenties


v-snaar en multiriem vervangen

Gestart door michon, 22 november 2013, 09:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michon

Goedendag allemaal,

Ik heb een vraag over het vervangen van de vsnaar en multiriem ik heb hier gezocht maar kan het antwoor niet vinden  :?
De auto is een megane 1 uit 1998 met airco.
Hoe moet ik de snaren loshalen ik weet van sommige andere auto`s van vroeger dat je de dynamo kon ontspannen door een grote bout los te draaien alleen kan ik die hier niet vinden.
De multiriem moet je volgens mij alleen ontspannen door de meelooprol los te draaien.
Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe het gaat en waar ik op moet letten.
Alvast bedankt.

Mvg

michon

#1
hoi,

het is me al gelukt.
voor iedereen die het wil doen en niet weet hoe.Wiel demonteren binnenkuip eruit halen met een imbus door het gat de dynamo losdraaien twee tot drie slagen. Daarna de bout van de dynamo van boven af loshalen dan ontspant de snaar.
Multiriem loshalen doormiddel van de meelooprol los te draaien bovenop en aan de onderkant twee dan is alles los.
Multiriem eraf en dan de vriem eraf. Inbouwen precies andersom.

Mvg,

Michel.  ;)

jorritmg

Wiel hoeft niet los is van bovenaf heel goed te doen of van onder als je een (oprij)brug hebt.

LenNerd

Dit is een oud topic maar toch wel een goede plek voor mijn vraag denk ik.

Ik heb een tweedehands Megane 1.6 16v Cabrio Sport uit 2000 gekocht en er moet nog wel wat aan gebeuren. Zo komt er een snerpend geluid bij de motor vandaan, het sterkst ronde de 3000 toeren. Het lijkt op een versleten lager o.i.d. en het lijkt uit de buurt van de dynamo te komen maar dat weet ik niet zeker. Ik wil nu de motor even laten draaien zonder multiriem (of microsnaar, hoe je het wil noemen). Zodat ik kan horen of het 1 van de dingen op die snaar is.

Eerste vraag: kan ik de motor even laten draaien als de multiriem eraf is of gaan er dan dingen kapot?

Tweede vraag: hoe haal ik de multiriem los? Wat moet er precies aan de dynamo los? Het lijkt mij dat de dynamo behoorlijk vast zit aan het blok op meerdere punten. En welke dingen moeten los aan de meelooprol? Zijn dat de twee bouten in die twee sleuven boven en onder de meelooprol , en de stel-bout bovenop?

Ik kon geen werkplaatshandboek vinden dus ik vraag het graag aan jullie.





mark29

de spanrol verdraaien, dan ontspan je de multieriem, die pak je er dan af.
je mag hem gewoon starten dan zonder multieriem.

Is het geluid er dan nog, dan zal wel jouw waterpomp dat geluid maken.
Is het weg, dan kan je met de hand de andere rollen draaien, zoals aircopomp, dynamo, spanrol, meelooprol.
Dynamo is met 2 bouten vast, is niet zo spannend, en ff de stuurpomp aan de kant hangen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev