Advertenties


Vraag (advies) distributieriem vervangen

Gestart door marcell, 19 november 2013, 15:14:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcell

Beste forumleden,

Ik heb een Mégane 1.6 16v (automaat) uit 99 gekocht met LPG installatie.

Zeer mooie en complete auto, heeft altijd binnen gestaan en is er ook echt aan af te zien, staat nog zeer strak in de lak.

De distributieriem is vervangen in 2008 bij km stand 58 000.

Er staat nu 62 000 op dus in 5jaar tijd ongeveer 4000 km mee gereden (waarvan afgelopen 3 jaar maar 500 km per jaar tussen de keuringen zit).
Klinkt zeer onlogisch, maar is echt aantoonbaar (NAP) en bij een renault dealer onderhouden.
Vorige eigenaar (tevens eerste eigenaar) was langdurig ziek en heeft uiteindelijk besloten de auto weg te doen.

Nu had ik gelezen dat de riem na 120 000km of 5 jaar moet worden vervangen.
Echter is er nog maar 4000km mee gereden..

De auto heeft altijd binnen gestaan en is onder de motorkap nog als nieuw en alle onderdelen zien er ook nog als nieuw uit. Je zou zeggen dat er dan minder sprake is van temperatuurwisselingen enzo omdat de auto binnen heeft gestaan.

Denken jullie dat ik er voorlopig nog wel mee kan rijden? Of moet de riem wel echt vervangen worden?

De monteur adviseert de riem pas over 2 jaar te vervangen, we hebben dat punt ook wel in de prijs meegenomen.

Ik hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt!

Groet,

Marcel

Felix

Op de riem zelf staat als het goed is ook een uiterste gebruiksdatum. Wellicht kan je dat meenemen in je overweging, zou het zelf niet zo goed weten namelijk  :)

BadEend

#2
Je kan de kap van distributie beetje los maken om te kijken of de riem niet al droogtescheurtjes vertoond.
Als er kleine droogtescheurtjes inzitten zou ik er alleen nog maar mee naar de garage rijden om de riem te laten vervangen.

Heb je de vervanging van de distributieriem meegenomen in de onderhandeling over de aankoopprijs?


Tedo

Stilstand is ook achteruitgang hè? Zo heb ik bij mijn sedan de riem bij aankoop (4 jaar oud, nog geen 20.000 gereden) ook preventief laten vervangen (riem was al wat droog).
Wel een unieke auto qua leeftijd en km stand, en dan ook nog op LPG (waar doorgaans juist heel veel mee gereden is)!

marcell

#4
Thanks allemaal voor de reacties.

Ja dat weet ik stilstand is idd ook niet goed, denk dat ik de riem dan ga laten controleren op uiterlijk (al zegt dat niet altijd wat).

En inderdaad een unieke auto, ben al 2 jaar opzoek naar een LPG auto in deze staat, valt niet mee. Had ook een beetje twijfels, maar toen ik ging kijken wist ik direct dat er niks aan was gelogen.

Die man (vorige eigenaar) heeft er LPG in laten zetten al een hele tijd geleden, maar heeft er niet meer van kunnen profiteren wegens ziekte en dus heeft de auto een lange tijd (binnen) stil gestaan. NAP en de staat van de auto verklaren dit ook.
hij rijdt op LPG ook echt perfect, is een vialle LPG LPi installatie. Geen verschil merkbaar t.o.v. benzine.
Je hoort veel klachten over vialle, maar ik ben echt super tevreden, had hiervoor een auto met een prins installatie met verdamper, was echt een drama! Kan in mijn ogen alleen maar meer aan kapot.

nogmaals bedankt allemaal, als de riem er nog goed uit ziet, dan gok ik het nog even aan. Zo weinig km's geeft me wel een beetje vertrouwen dat het nog wel een tijd goed kan gaan.

BadEend

#5
Een LPG installatie met verdamper is mits goed ingebouwd betrouwbaarder als een met een pomp. (Vialle)
De pomp gaat vaak al binnen 150000 km kapot. (omdat de olie opraakt, opgave levensduur van Vialle is 150000 km)
Daarnaast gaan de injectoren van Vialle vaak lekken en zijn de stekkerverbindingen onbetrouwbaar.

marcell

die verdampers gaan ook bij 150 000 kapot, althans die membranen die erin zitten. Reviseren is een k*t klus en vervangen is ook duur. Tevens ging er ook een injector kapot bij mijn prins vsi installatie in mijn vorige auto. Zaten er nog geen 100 000 km in.

Wat jij zegt, dat heb ik vaker gelezen, maar dat is ook een kwestie van juist monteren lijkt me.
Of die pomp stuk gaat, dat hoop ik niet, voorlopig ben ik qua rijprestaties een stuk meer te spreken over de LPi van vialle dan de VSI van prins.


BadEend

#7
Verdampers gaan in bijna alle gevallen langer mee als 150000 km en het vervangen of reviseren hiervan is goedkoper.
Dat van die pomp en injectoren bij vialle heeft niks te maken met de manier van monteren.

megcab2000 (Verkocht)


De distributieriem,spanrol,waterpomp en multiriem heb ik ook in amper 5 jaar/30 dkm preventief laten vervangen.
Heb trouwens ook een 1.6 16v automaat (airco) en je kunt er zeer slecht bij. Motorsteun moet los ,motor kantelen ,enz.
Samen met een bevriende monteur gedaan en wat afgemopperd.  En niet alle mister-auto waterpompen zijn goed passend.

Woon je i/d buurt van Utrecht-centrum ,heb ik een goed(koop) adresje waar je erbij kunt blijven (reken op 4 uur).
Pb dan even.
Megane is verkocht

Remko

Ik zou het risico niet nemen, als ie knapt ben je veel meer kwijt.
Daar heeft u elke dag gemak van!!

http://www.mijnrenaultspecialist.nl/

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev