Advertenties


stotend en hortend rijden

Gestart door sjefjans, 15 juni 2013, 11:35:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjefjans

Ik rijd een Megane 2 (2007), 1.6 ltr op lpg.
Op een avond toen we terug naar huis reden over de snelweg begon de motor plotseling te horten en te stoten. En dat verdween weer, en kwam weer terug. Als ik, tijdens het stoten, gas gaf was het probleem weg. Liet ik het gas los dan was het ook weg.
De garage gaf na diagnose uitlezen aan: bobine eerste cylinder werkt niet goed. Vervangen.
Probleem bestond echter nog steeds. Tijdens een rit op zaterdagmiddag door Amsterdam (stilstaan optrekken, je kent het wel) begon hij wel heel onregelmatig te lopen. En gaf plotseling aan dat het gas op was (terwijl de tank halfvol zat). Na afzetten van de motor en opnieuw starten was het probleem over. De diagnose uitlezen: tandwiel op nokkenas functioneert niet goed. Tandwiel vervangen. Probleem is er nog steeds.
Nu heeft de garage aangegeven dat er in de benzinecomputer een probleem zit. Deze is opgestuurd naar een reparatiebedrijf. Gisteren vroeg ik hoe het ermee stond en kreeg als antwoord. er moet een volledige koprevisie plaatsvinden. WAT???? :?
IK vertrouw het ondertussen niet echt meer. Als het probleem echt in de kop (nokkenas, kleppen?) zit waarom hebben ze dat dan niet direct vastgesteld. Of is die diagnose uitleesmogelijkheid zo onnauwkeurig?
Wat is nu wijsheid?

Roadkill (Michiel)

Heeft ie dit enkel op gas of ook op benzine? anders eens bij een gasspecialist langsgaan. btw brandstof filters al eens vervangen?? kvs niveau nog op peil?
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

sjefjans

Hij heeft het zowel op gas als op benzine. kvs is op pijl. Hij is altijd netjes onderhouden door de garage (Renault dealer). Ik weet niet of de brandstoffilters al eens vervangen zijn. Maar omdat hij het zowel op gas als op benzine doet denk ik niet dat dat van toepassing is. Of maakt zowel benzine als lpg gebruik van dezelfde filters?
En ik wil best wel denken aan een koprevisie, maar alleen als het volstrekt zeker nodig is. Anders kan ik het geld wel ergens anders aan besteden ...

BadEend

Lijkt me verstandig om de andere bobines ook te vervangen, zijn immers allemaal even oud. (Valeo of Beru)
Of het probleem ligt in de cilinderkop kunnen ze niet uitlezen, daar komt bij dat deze motor zeer goed tegen LPG kan.
Hoeveel km heeft de auto gereden?

sjefjans

155000 kilometer.
Een van de opmerkingen was dat de kleppen waarschijnlijk verbrand zijn.
Ga maandag eens uitgebreid met ze praten.

megcab2000 (Verkocht)

Het zou makkelijker zijn als alle forumleden hun woonplaats vermelden in hun profiel (die je enkel ingelogd kan bekijken).
Dan kun je hen makkelijker verwijzen naar een goed en niet zo'n duur adres.

Over koprevisie gesproken, had een paar geleden met m'n toenmalige (zeer betrouwbare) MX-5 een kokende motor in Duitsland  onderweg naar vakantieadres. Werd weggesleept en de diagnose en doormeten bij een Duitse Mazdadealer was koprevisie. Zou 5 dagen duren (gezellig in het Ruhrgebied).
Heb em gelijk terug laten brengen door de ANWB en eenmaal terug van vakantie (met andere auto) bleek het slechts om de radiateurdop te gaan. Zelf ontdekt, kosten E10,-

Kortom, eerst simpele dingen uitsluiten, daarna pas eventueel een grote dure reparatie overwegen.
Megane is verkocht

BadEend

Met die km stand zouden de kleppen nog goed moeten zijn, 300000 km of meer is haalbaar zonder koprevisie met deze motor.
Ik heb dezelfde motor op LPG met meer als 300000 km.

Daar komt bij dat als de kleppen verbrand zijn dat hij ook slecht start.
Controleer alles wat met de ontsteking te maken heeft, te beginnen met de bobines die nog niet vervangen zijn.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev