Advertenties


revisie Phase 1 Cabrio hydrauliek pomp.

Gestart door kees de jong, 6 juli 2012, 22:58:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kees de jong

Renault Megane ph1 - Cabrio dak- Revisie hydraulische pomp
Renault Megane Cabrio, Phase 1,  2.0  (F7R)motor, KM stand 152.000


Klacht
Van het ene op het andere moment is mijn dak gestopt met werken.
Bij het openen hoor je wel de motor van de pomp draaien, er gebeurt niets  maar na een paar seconden volgen er piepjes.

Na georiënteerd te hebben via diverse forums lijkt de klacht met de hydrauliek te maken hebben.


Stap 1: kijk of er voldoende olie in het reservoir zit.
Zo  niet vulnuppel losdraaien en bijvullen met olie.
De olie die ik gebuikt heb is afkomstig bij de Halfords etc. en bedoeld voor bijvullen van een garagekrik.
Kosten rond de €5,- voor 250 ml.

foto1

foto2 
Bij mij was dat niet de oplossing
In de volgende stappen zie je hoe de revisieset te plaatsen zonder alle slangen etc los te halen.
Het is een klusje wat je max. 1 uur kost

- - -

Stap2: revisie van de pomp.
Benodigd hiervoor is Renault partnr. 77 01 207 249, de set bestaat uit een schoepenrad, afdicht ring en 2 boutjes.

Mijn garage vroeg meer dan €50 euro voor deze set,   

Bij een duitse firma heb ik een set voor €19,- gekocht,   daar kwam nog  €11,- verzendkosten bij,
maar toch mooi de helft van de prijs 
Gekocht bij Teile-Profis,  www.KFZteile-Profis.de 

foto3     

Demontage
foto4   

a)   Maak de stekker voor aan los
b)   Maak de pomp los door de 2 Torx bouten te verwijderen.
de pomp kan je nu naar je toe schuiven,
Letop: laat alle slangen etc verder zitten, Montage lukt als alle slangen nog aan de pomp zitten.
c)   Laat het oliereservoir leeg lopen
d)   Verwijder de bevestigingsbeugen die rond de pomp zit , dit is de unit waar ook de relais opzitten.   Onderop zitten 2 boutjes, aan de achter kant zit er 1.

foto5
e)   Dit is het resultaat
f)   Maak deze 2 boutjes los,

foto6   



g)   Vervolgens kan je de motor los halen van de pomp, en zie je het schoepenrad en de ring zitten.
Je ziet het probleem, het plastic is gebroken.
Daar door draait de motor wel maar wordt er geen druk opgebouwd.

foto7   

h)   Vervang het schoepenrad en de O-ring

i)   Monteer het geheel.
j)   Vul het reservoir bij met nieuwe olie
k)   Sluit de stekker aan
l)   en .......  gereed

met vriendelijke groet, Kees

Jacques

Dat is nog eens duidelijk en behoorlijk kosten besparend.

fitz

Ik heb dan wel geen cabrio, maar toch mooi om te zien. Duidelijk verhaal en foto's.

Dennis Postma

Zeker een goeie. Lijkt me een mooie om toe te voegen aan de FAQ.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev