Advertenties


Problemen bij optrekken vanuit koude start

Gestart door Finalmen, 19 januari 2013, 12:20:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Finalmen

Hallo,

Ik heb sinds de kou van de afgelopen week(en) een probleem met mijn Renault Megane Berline 1.4e uit 2000.

Het volgende is het geval, starten gaat altijd zonder problemen, ook niet moeizaam. Toerental als het echt koud is buiten schiet omhoog naar zo'n ~1500 en neemt vervolgens langzaam af. Echter als ik vanuit een koude start probeer op te trekken valt hij (bijna) altijd uit. Als ik wel wegkom houd hij erg in bij gasgeven, en als ik binnen een paar meter weer moet stoppen / optrekken valt hij vaak weer uit bij het wegrijden tenzij ik veel gas geef ( lees: door laat schieten naar 2500-3000 toeren ).

Stationair blijft hij wel draaien, het lijkt erop alsof hij te langzaam reageert. Als ik hem koud start en hem stationair laat draaien gaat het goed, als ik terwijl hij in zijn vrij staat wat toeren laat maken valt hij vaak bijna uit in plaats van dat hij hem netjes opvangt op zijn stationair toerental.

Nu heb ik al wat gezocht op internet en de stappen motor lijkt een mogelijke oorzaak van dit probleem, heeft iemand ervaring met het schoonmaken / vervangen van dit onderdeel of een ander idee wat de oorzaak van mijn probleem is?

Hartelijk bedankt voor jullie tijd!

Groet,

Mitchell

RobScénic

Ik denk dat je bougiekabels versleten zijn. De kabels hebben dan een te hoge weerstand waardoor de vonk een fractie van een seconde te laat komt. Het lijkt tenminste heel erg op de problemen die ik met mijn coupe heb gehad, alleen had die het altijd. Perfect stationair draaien, maar als je iets teveel gas gaf ging hij inhouden.

Het kan overigens sowieso geen kwaad om de stappenmotor eens schoon te maken, al was het maar preventief.
Hier heb je een how-to voor de stappenmotor van de 1.6e, ik weet niet of dit hetzelfde is.

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12711.0

Mijn advies: reinig eerst de stappenmotor. Als dit niet het gewenste resultaat heeft, dan laat je bougiekabels eens doormeten. Als deze versleten zijn, vervangen en ook de bougies meenemen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

BadEend

Zou ook nog kunnen liggen aan valse lucht.

RobScénic

Kan, maar dan zou hij ook niet goed stationair moeten draaien.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Finalmen

#4
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie feedback!

Ik heb hem van het weekend even uit elkaar gehaald, tot de stappenmotor aan toe. Weet iemand of deze hoort te kunnen bewegen als je hem eenmaal los hebt? Die van mij ging geen kant op....

Verder was het geheel best vuil, veel roet / aanslag. Allemaal schoongemaakt en de stappenmotor ingespoten maar vanochtend toch weer problemen.

Ik zag dat het rubber tussen mijn gasklephuis en luchtfilterhuis gescheurd is, dit kan zorgen voor valse lucht denk ik? Wellicht dat dit het probleem is....

Gr,

Mitchell

BadEend

#5
Die kapotte pakking kan zorgen voor valse lucht, wat deze symptomen kan veroorzaken.
Als je toch bezig bent kan je beter gelijk alle pakkingen van het gasklephuis vervangen, die worden na verloop van tijd hard en gaan dan lekken.
Datzelfde geld ook voor de inlaatspruitstuk pakkingen.

Het plastic gedeelte dat in de stappenmotor zit moet kunnen bewegen.


matthew

Stappen vervangen ook,als die na schoonmaak nog niet beweegd

Finalmen

Hoi allemaal,

De stappenmotor was niet echt vies, wel alles grondig schoon gemaakt.
Tevens het gasklephuis goed schoongemaakt, alle pakkingen lijken in orde behalve de pakking tussen het gasklephuis en het luchtfilter, deze is gescheurd. Kan dit ook valse lucht problemen geven (dus voor het gasklephuis)?

Eén ding is me nog niet duidelijk over die stappenmotor: wat moet nu precies kunnen bewegen?
Het plastic omhulsel van de as/stift beweegt losjes maar de metalen as/stift met die metalen kop erop zit muurvast!
Geen beweging in te krijgen! Ik kan hem zelfs niet draaien met een tang. Laat staan hem naar binnen of naar buiten trekken. Die kop moet toch kunnen bewegen om de luchttoevoer te regelen?

Help!

Bedankt voor alle reacties!!

Groetjes,

Mitchell

BadEend

#8
Eerste vraag heb ik al antwoord op gegeven, zie mijn vorige reactie.
Plastic omhulsel van de stift moet kunnen bewegen.

RobScénic

Weet je dat zeker BadEend? Want bij mij beweegt de hele stift, inclusief metalen kop. En dat is ook wel logisch, die opent of sluit de bypass voor de stationairregeling.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

BadEend

@RobScenic
Heb nog eens gekeken en stift kan paar mm bewegen.
Plastic omhulsel kan soepel bewegen.

@finalmen
Je kan de stappenmotor weer gangbaar proberen te maken door er kruipolie in te spuiten.
Als dat niet werkt kan je nog proberen hem in de remmenreiniger te laten weken.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev