Advertenties


Kachelproblemen

Gestart door WulmvE, 13 december 2012, 21:30:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WulmvE

Goedenavond allen,

Om te beginnen zal ik me even kort voorstellen, mijn naam is Willem en heb sinds een klein jaartje nu een Megane Coupe 1.6e.
Al vanaf het begin had ik wat problemen met het warm krijgen van de motor en daarbij ook de kachel.
Nu was dit vorige winter geen onwijs groot probleem aangezien het redelijk warm was maar deze winter vind ik het toch wel erg vervelend dat deze niet werkt.
Het probleem en de symptomen:
Tijdens het rijden geeft de temperatuursensor aan dat de motor koud blijft (deze komt niet boven het eerste streepje).
Wanneer ik vervolgens stop loopt de temperatuur langzaam op tot ongeveer het vierde streepje, dan begint de vin te lopen en neemt de temperatuur weer wat af.
Nu heb ik de thermostaat al vervangen voor een nieuwe en het koelsysteem gespoeld.
Vandaag heb ik ook een deel van de grill afgedekt om wat extra rijwind koeling te voorkomen; dit leek iets te helpen, de motor werd een klein beetje warmer en behield deze warmte ook beter maar zodra ik op de snelweg kwam daalde de temperatuur weer snel.
De nieuwe thermostaat zou moeten openen bij een temperatuur van 90 graden maar ik vermoed dus dat dit te koud is nog om goed warm te worden.
Kan iemand mij van tips (en hopelijk natuurlijk ook oplossingen  ;)) voorzien zodat niet alleen mijn kachel iets warmer wordt (en ikzelf dus ook) maar ook mijn motor en deze minder slijt.

Bij voorbaat dank allen!!

BadEend

#1
Thermostaat hoort rond de 90 graden te openen.
Zit er nog genoeg koelvoeistof in het systeem en heb je goed ontlucht?
Of heb je ergens een verstopping?
En is de kachelradiator niet lek of verstopt?

RobScénic

Wat ik ook wel eens gezien heb: dat er zooi bij de temperatuursensor zit waardoor deze geen goede waardes doorgeeft. Als je dan ook nog een enigzins verstopte kachelradiateur hebt, dan lijkt het alsof de motor niet op temperatuur komt, maar dat wel doet.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

WulmvE

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben het hele systeem van de zomer doorgespoten, gevuld en ontlucht.
Als het goed is - maar dit zou ik nog even kunnen checken - is de kachelradiator niet lek, verstopt zou ik moeten kijken nog.

@RobScénic, ik hoor die sensor al vaker voorbij komen...Waar kan ik die vinden?

Roadkill (Michiel)

Kan zijn dat je kachel radiateur misschien nog apart onlucht moet worden, zit vaker hoger dan de rest van het systeem.... Maar in het geval van jou auto heb ik daar geen ervaring mee.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

RobScénic

Sensor zit in het thermostaathuis. Let op: het zijn er als het goed is 2, waarvan eentje voor de ECU is, en een voor het instrumentenpaneel.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

WulmvE

Okee, als ik het goed begrijp zou ik dus die sensoren kunnen vervangen en het hele systeem nog eens doorspoelen! Is het een optie om daar een additief bij te doen zodat deze sneller schoon is, of zou dat bij een wat ouder systeem als dit schade kunnen toebrengen?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev