Advertenties


Megane 1.6 16v 1999 loopt soms onregelmatig stationair (2000 toeren)

Gestart door meijk, 29 maart 2012, 14:00:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meijk

Mijn auto vertoont af en toe plotseling rare kuren. Af en toe gaat het toerental stationair ineens omhoog tot 2000 toeren (op benzine), en komt daar ook niet meer onder bij stationair. Tegelijkertijd loopt hij op gas ook niet goed meer (slaat of af in bochten en bij stoplichten, of loopt ook stationair 1700 toeren).

Dit probleem doet zich niet altijd voor: af en toe loopt hij op beide brandstoffen perfect (Benzine 900 toeren, LPG 800 toeren), en soms krijgt hij ineens random deze rare kuren.

Ik heb al vaak gehoord dat het aan het gasklephuis kan liggen: deze is zelfs al vervangen door een nieuwe.
De MAP sensor is ook vervangen, ik heb bij de sloop een map sensor gekocht die af kwam van een goed lopende motor (ook een Megane 1.6 16 v 1999)

Verder is het wel zo dat de temperatuursensor in de auto stuk is (geeft aan dat het buiten tussen de 45 en 49 graden is elke dag)
Daarnaast zuigt hij bij de gashendel in de motor wat valse lucht, maar aangezien het gasklephuis is vervangen lijkt het me sterk dat de rubbers niet goed afsluiten..

Ik heb ook wel eens gehoord van mensen dat het kan zijn dat er af en toe LPG en benzine door elkaar worden gegooid als er een bepaalde terugslagklep niet is gemonteerd. Kan iemand dit bevestigen?

Kan dit probleem werkelijk aan de valse lucht liggen of zijn er mensen met een andere blik op dit probleem?

Dan nog de vraag m.b.t. tot de buitentemperatuursensor: waar zit die exact? Want ik heb onder de auto gelegen om te kijken of hij onder de bumper zat, maar ik kon hem niet vinden.

Ik hoop dat ik hiermee volledig genoeg ben geweest. Alvast bedankt voor de reacties!

juul

Temperatuur sensor zit in de rechterbuitenspiegel, dat is die druppel die er aan hangt zeg maar.

met het andere probleem kan ik je helaas niet helpen.

dennisje

Klinkt toch meer als valse lucht ja. hij probeerd zich telkens te herstellen en lekker te blijven lopen en bij valse lucht is dat juist op hoge toeren, alles nieuw betekend niet beter, Ik zou zeggen pak een bus remreiniger en spuit eens rond je spruitstuk. als hij op het moment dat hij draait en je spuit gaat stotteren of hogere toeren toeneemt zit je dus met valse lucht. dit kan van je aansluit nippels van gas tot aan het blok zijn. dus gewoon even alles goed na controleren(Y) dit is momenteel wat je even zou kunnen doen. ik hoor het wel !-!

dennisje


ps pas wel op waar je remreiniger op spuit haha soms kan er een KLEINE vlam vanaf komen :sleepey:

Roadkill (Michiel)

Klinkt zeker als valse lucht,zou anders je kunstof inlaatspruitstuk een checken op scheuren...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

dennisje

Ik zou toch gewoon even wachten emt alles te demonteren en even met remreiniger testen. dan weet je ook precies waar het probleem zit.

meijk

bedankt voor de tips tot zo ver! Ik ben erachter gekomen dat er een schroef was dolgedraaid bij het inlaatspruitstuk. Nieuwe schroefdraad erin getapt, grotere schroef erin en als je nu aan het laatspruitstuk trekt hoor je geen ''zuigend'' geluid meer. De auto liep na het repareren prima, ik hoop dat het is opgelost nu en zo blijft! Ik zal over een paar dagen mijn bevindingen nog even plaatsen !-!

meijk

Helaas, het oplossen van de valse lucht heeft niet mogen baten.. problemen blijven random terugkeren. Als je de auto uit en aan zet lijkt het voor even verdwenen. Ook is het dat de auto af en toe ineens niet meer wil starten.. Een zekering in het kastje bij de motor lostrekken en terug stoppen verhelpt dit probleem en hij start weer. Dat probleem komt meestal voor als je de auto uitzet als hij tot dan toe zo'n hoge toeren liep (2000 toeren). De auto is al bij de Renault garage gereset (hij deed dit wel terwijl de motor op gasstand stond, maar dit moet niet uitmaken denk ik?) maar heeft ook niet geholpen.

Is misschien de totale ECU van de auto naar de knoppen of heeft er nog iemand een geniale ingeving?

dennisje

Blijven zoeken naar nog steeds valse lucht hoe heb je het vorige gevonden? ook even goed rond je carburateur spuiten en koppakking. zien wat je nu vindt. klinkt nog steeds als valse lucht. ecu zou kunnen probeer eentje van een kennis?? even swappen en proberen.

theguruuu

Hoi,

Eerste instantie het valse lucht verhelpen.
De stappen motors schoonmaken en kitten, de O ringen in de stappenmotors vervangen.
Het gas probleem heb ik opgelost, en heb uitgebreid beschreven ergens, in de forum.

Gegroet,

Arslan

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev