Advertenties


2e koppakking

Gestart door mnnbcn, 21 januari 2012, 20:09:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mnnbcn

Hallo,

Het gaat over een scenic met k7m (1.6 e 8V) motor, uit 1997.

Bij 135000 is de eerste koppakking vervangen. De auto heeft nu 215.000 en ik heb net de koppakking er weer uit geblazen (witte rook, slecht trekkende motor, koelstofvat bijna leeg).

Geen voortekenen voor het incident. Geen koelstofverlies, temperatuur altijd OK.

Vraag: heeft het zin om de koppakking voor de 2e keer te laten vervangen, of ligt hij er dan binnen de kortste keren weer uit?

Bij voorbaat dank,

Menno

Nicole

Heeft altijd zin. :)
Gewoon laten doen, je kan nog vele km's plezier hebben van je scenic! Y
Mégane Coupé • 1.9 DCI (Gechipt > 130 pk) • 2001 • Zwart > Verkocht!

Jacques

Denk dat het wel zinnig is om je kop te laten vlakken. Het minimale eraf halen. "schoon is de maat" Meestal gaat er dan 0,1mm af.

Ook zou ik met een rij (grote zuivere stalen lineal) controleren of je onderblok niet krom is. Maximaal mag er een hoogteverschil van 0,05mm in zitten. Als dat niet klopt, wordt het een kwestie van onderblok leeghalen en vlakken.

Zelf heb ik de kop gevlakt en was de vlakheid van het onderblok binnen de tolerantie van 0,05mm. 

Christian de Vriend

Als het onderblok dan toch los moet,dan meteen nieuwe zuigerveertjes steken.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

mnnbcn

Dank voor de reacties.

Ik las in andere forums dat de K7M nogal gevoelig is op de koppakking. Misschien is 80.000KM zo gek nog niet. Dan kan het nog wel een keer.

Als het onderblok eruit moet wordt het erg duur, neem ik aan (de vorige koppakking koste me iets van 600 euro, geloof ik). Dan is het misschien einde verhaal...).

Menno

Jacques

Het onderblok hoeft er niet uit, maar als de kop eraf is, zou ik even met een rij en voelermaten checken of het pasvlak van het cilinderblok nog vlak is. Hebben ze de vorige keer je kop gevlakt? Ook zou ik even het pasvlak van de kop controleren. Ik neem aan dat de volledige aantrekprocedure, zoals in het werkplaatshandboek staat, in acht wordt genomen.

mnnbcn

De vorige is door de Renaultgarage gedaan. Je mag hopen dat ze het volgens het boekje doen... Ik weet niet of er toen iets van de kop af is gehaald. Las op andere fora dat de K7M daar ook erg gevoelig voor is (dat het eigenlijk niet mag)...

Maandag ga ik naar dezelfde garage en overleg ik met de werkplaatschef. Volgens mij heeft hij dat wel ergens in de computer.

Christian de Vriend

Mn koppakking is rond de 60K vervangen,ik zit nu tegen de 200K aan,dus als alles goed gebeurd,is er niks aan de hand
en ik kan niet zeggen dat ik er zacht zinnig met de motor om ga,die trap ik aardig op zn staart,alleen het warm rijden blijf ik heilig bij.
niet op koelvloeistof temp,maar goed warm rijden,en dat mag die gaan werken.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

mnnbcn

Haha, de onze moet elke ochtend (koud) een steile berg op. 1300KG met een 1.6je, misschien heeft het daar iets mee te maken...

matthew

Tja kan gebeuren hoeveel jaar zit er tussen?

Ik denk wel dat het loont om te doen,mits de rest van de auto nog een redelijke tot goede staat verkeerd.

Cilinderkop laten afpersen om te controleren zou ik ook even doen en zonodig laten vlakken.

mnnbcn

Er zit een jaartje of 5 tussen. De auto is nog in goede staat. Eigenlijk heel weinig aan hoeven doen sinds de vorige koppakking. Bovendien net nog een paar nieuwe michelins onder gedaan.

Als er verder geen complicaties zijn ga ik hem weer laten vervangen. Hij moest bij de volgende beurt zowiezo een nieuwe distributie, dus die kosten had ik toch gehad.

mnnbcn

Uiteindelijk bleek dat de radiator gaar was. Volgens de garagist is hierdoor de temperatuur in de kop te hoog opgelopen. De koelwatertemperatuurmeter meet dit niet, dus die blijft netjes in het middenstaan (waar is dat ding dan voor....).

De kop had bovendien een klein scheurtje en moest dus gerepareerd worden door een revisisiebedrijf...

Om de boel op (de beloofde) 900 euro (incl. BTW) uit te laten komen, heeft mijn garage niet echt veel verdiend (hij was al 260 euro excl. kwijt aan de kopreparatie).

Maar goed. De auto is gemaakt en heeft een nieuwe radiator. Hij rijdt weer prima. Over een paar weken laat ik hem nog even checken.

Menno

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev