Advertenties


Veel voorkomende gasstoringen

Gestart door Benjamin Renon, 15 mei 2010, 19:19:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benjamin Renon

Veel voorkomende gasstoringen
Gebruikers van G3-gasinstallaties kunnen soms voor de meest vreemde storingen komen te staan. Hieronder bespreek ik een aantal van de meest voorkomende.

Onderhoud
Net als ieder ander elektronische/mechanische machine, is ook de gasinstallatie niet onderhoudsvrij. Om zeker te zijn dat er aan dit onderhoud niets mankeert en daardoor geen storingen kunnen optreden, lees eerst de FAQ Het voorkomen van backfire.

Direct ingespoten LPG (systeem LPi van Vialle)

Afbeelding 1

Dampvormige sequentiële injectie (systeem VSI van Prins)

Afbeelding 2 (bron Prins Autogassystemen, klik op het plaatje voor een grotere versie)


Afbeelding 3 LPG filterunit (bron Prins Autogassystemen)


Afbeelding 4 (Vialle tankopbouw)

Onderdelen

A – Vulleiding; B – Retourleiding; C – LPG-filter; D – Aanvoerleiding; E – Afsluitrelais; F – Pomp-regelunit; G – 2e fasedraad; H – Pompaansluiting


Afbeelding 5 (Vialle drukregelaar)

Onderdelen
A – Druksensor; B – Drukregelaar; C – Afsluiterrelais; D – Simulators (2x2); E – Omschakelrelais

De meest voorkomende storingen

De motor loopt, slaat af of loopt niet op LPG vooral bij koud weer.
De lambda-sonde is verbonden met de ECU en verzorgt de juiste dosering van de brandstof. Een storing aan de sonde kan ervoor zorgen dat de motor niet meer op LPG loopt, maar nog wel op benzine. De ECU heeft een noodvoorziening die het lambdasignaal nabootst.

* Bij voorverwarmde lambda-sondes (drie draden) kan de voorverwarming defect raken. Dit is vaak te merken aan het afslaan op LPG tijdens een koude start. Als de motor een tijd op benzine gereden heeft en de sonde voldoende op temperatuur is, kan weer wel op LPG worden gereden.
* Meet in elk geval of dat de sonde wel een voorgloei-spanning krijgt (12 volt).
* Meet ook op de Lambda-sonde het signaal. Eerst op benzine (stationair tussen de 300 en 100 millivolt, afhankelijk van het motor- en sensortype) en hierna op gas.
* Een signaal onder de minimum benzinewaarde duidt op een gastoevoerstoring.

Motor slaat aan, led knippert maar na overschakelen op gas houdt de motor in en slaat af.
1. Controleer het afsluitrelais (Afb. 4E) of deze open gaat (sluit een positieve spanning van 12 volt aan op de meestal groene draad).
2. Controleer het afsluiterrelais (Afb. 5C) op de drukregelaar (meestal gemonteerd op het schutbord). De procedure is hetzelfde als onder (a).
3. (LPi) Zet de motor op contact en luister met je oor tegen de LPG-tank of dat je een geruis of licht gebrom hoort: De opvoerpomp loopt nu in 1e-fase laag toerental. Trek vervolgens de – meestal – blauwe draad van de 2e fase aansturing (Afb. 4G) los. Je moet nu als het goed is een toename van het geruis of gebrom horen. De opvoerpomp loopt nu in 2e-fase verhoogd toerental.
4. (LPi) Indien een van beide niet het geval is, dan is vrijwel zeker de opvoerpomp defect. Een nieuwe tank inclusief pomp moet dan worden geplaatst (kosten: ongeveer 700 Euro).

De motor loopt normaal op benzine maar op gas houdt de motor in of slaat af (zowel warm als koud).
Actuator reinigen. Zie FAQ Het voorkomen van backfire.

Het dan weer wel, dan weer niet probleem.
Veel gasinstallaties worden zodanig aangesloten, dat elektrische storingen niet zouden moeten voorkomen. Helaas is dit vaak niet het geval. De oplossing wordt door veel gasinstallateurs gezocht in het direct solderen van de aansluitingen op de bestaande bedrading. Solderen heeft als nadeel dat het gevoelig is voor breuk, door verstijving. Na een aantal jaar kan een dergelijke draadverbinding gaan breken, door trillingen. Dit leidt vaak tot het dww/dwn probleem.

* Controleer de gehele bedrading op breuk of slecht contact.
* Tap een positieve spanning af van 12 volt en maak contact met de + (groene draad) van het hoofdrelais (Afb. 4E). Er moet nu een duidelijk 'Klik' te horen zijn.
* Herhaal deze handeling voor het afsluiterrelais (Afb. 5C) op de drukregelaar.
* Controleer bij beide relais of dat de plastic mantel van de bekrachtigingspoel niet gescheurd is. Vervang deze indien nodig.

Let op: Indien het afsluitrelais op de tank inwendig niet werkt dan moet de LPG-tank geleegd worden alvorens deze te vervangen! Laat dit relais daarom vervangen bij een LPG inbouwbedrijf.

Motor komt traag op gang en/of lijkt soms in te houden bij hoge toerentallen.
* Controleer het LPG-filter. (LPi- Afb. 4C) het filter is vaak gemonteerd vlak na het centrale ventiel in een messing cilindervormige behuizing op de LPG-tank. (VSi) Hier is het filter (afb. 3) te vinden nabij de injectorrail in het motorcompartiment.
* Verwijder het filter door de behuizing te openen.
* Sluit de behuizing weer aan (zonder filter) en controleer of het probleem is opgelost.
* Zo ja, vervang het filter, zo nee, monteer het filter weer.

Motor loopt stationair onregelmatig.
* Reinig de actuator.
* Controleer de klepspeling

De motor loopt niet regelmatig in het gehele toerenbereik.
* Vervang/controleer de bougies en/of vervang de Lambda-sensor.

Meestal loopt de motor goed, maar soms houdt hij in of slaat af.
* Reinig de actuator.
* Controleer de gesoldeerde aansluitingen van het elektrische LPG-cirquit.

Als ik stil sta, dan ruik ik LPG.
* Loop met zeepsop alle verbindingen van het LPG systeem na, of gebruik een gasdetector om de locatie van het lek op te sporen.
* Soms kan er een beetje gas via het luchtfilter naar buiten komen. Dit is normaal en kan geen kwaad.

Opmerking: Doordat LPG behoorlijk stinkt wordt de gebruiker al vroeg gewaarschuwd voor lekkage. Er is zoveel geurstof aan LPG is toegevoegd, dat een beetje stank geen direct explosiegevaar oplevert.

Motor lijkt op 3 poten te lopen.
Dit duidt waarschijnlijk op een gas injectorprobleem.

* Koppel om de beurt een gasinjector los en luister of dat de motor 'anders' reageert.
* Luister ook of dat alle injectoren duidelijk hoorbaar 'klikken'.
* Injector vervangen.
* Injector demonteren en reinigen met ontvetter en perslucht.

Let op: Raak metalen delen niet aan met je vingers of andere materialen. Onderhoud intervals.
Ook de LPG-installatie behoeft periodiek onderhoud. Ga er niet automatisch vanuit dat dit onderhoud ook in de garage gebeurd. Vaak moet dit worden gedaan door een erkende LPG installateur of bevoegd monteur. (niet iedere garage heeft zo'n monteur).

Het onderhoud bestaat uit:
* Luchtfilter vervangen (15.000 km of jaarlijks).
* LPG-filter vervangen. (60.000 m).
* Sludge verwijderen uit de verdamper en actuator – indien aanwezig – (30.000 km of 2-jaarlijks).
* Klepspeling controleren en/of stellen (30.000 km).
* Bedrading en stekers controleren/vervangen (jaarlijks).
* De motor met een reinigingsadditief 500 km laten lopen op benzine (jaarlijks of per 15.000 km).
* Hoofdrelais op de tank en verdeler controleren op scheuren (spoellichaam) en eventueel vervangen (jaarlijks).
* Leidingen en koppelpunten inspecteren (jaarlijks bij APK).
* Lambda-sonde vernieuwen (60.000 km).

Geschreven door: Tony
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev