Advertenties


Montage kuipstoelen

Gestart door Dirk Kuipers, 8 december 2010, 20:29:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Montage kuipstoelen

Orginele frames

Benodigdheden:
1. Torx schroeven draaiers
2. Gewone schroevendraaiers
3. Slijptol
4. 4 stukken hoekprofiel van 38cm x 4cm x  4cm (lxbxh)
5. 8 schroeven + 8 bouten + zootje ringetjes
6. Een goede boormachine met ijzerboren

Stappenplan:
1. De kapjes rond de stoelen verwijderen.
2. De stoelen losschroeven (incl dat deel van waar je riem ingaat)
3. De stoelen loskoppelen van draden en draadjes (zitten onder de stoel)
4. De stoelen eruit halen en de twee stukjes frames die nu nog aan de stoel zitten, losschroeven.
5. Deze stukjes moet je gaan aanpassen zodat je later de hoekprofielen hierop kunt monteren.
6. Je moet de bovenkant van deze stukjes eraf slijpen met de slijptol, daarna boor je er 2 gaten in.
7. Hou er rekening mee dat je laag wilt zitten in je kuipjes dus er moet best veel vanaf!
8. Monteer de stukjes frame weer in je auto en ga met de hoekprofielen passen en meten totdat je dat voor jouw perfecte hoogte en breedte hebt.
9. Teken de gaten in je frame af op het hoekprofiel, en boor die gaten uit
10. Teken tevens (nu aan de bovenkant van het hoekprofiel, de plekken af waar de gaten moeten komen voor de bouten die in de stoel gaan.
11. Is alles geboord, schroef dan het hele zootje in elkaar, ik heb eerst de hoekprofielen op de stukjes frame vast gedraaid (met de bouten van jezelf), daarna dat geval op de stoelen, en dan pas alles in je auto en het frame op je autoframe vastbouten.

Aftermarket frames
Zet je auto op de krik of een brug. Haal aan de onderzijde van de auto de vier bevestigingsbouten van het orginele frame los. Nadat deze los zijn kun moet je de stekker van het gordel lampje los koppelen. Als het goed is kun je de stoel er zo uit tillen. De rubberen rondjes die bij je stoel zitten kun je weer gebruiken als je je kuipstoel weer gaat monteren. (Dit gaat de trillingen enigszins tegen.)
Bij aanschaf van een set kuipstoelen krijg je meestal een set universele sledes bijgeleverd. Dit is nodig om eventueel je stoel naar voren en naar achteren te kunnen zetten. Het enige wat je dan nodig zou kunnen hebben is een basis frame. Sparco levert deze ook. Nu monteer je eerste je sledes op de bevestigingspunten van je stoel. Maar zet niet alles gelijk vast. Monteer nu je frame op de sledes en zet ook de verstel stang vast. (De montage is per merk anders.) Je zult hier zelf even moeten puzzelen wat de juiste manier is.  Nadat alles goed los is gemonteerd kun je zelf kijken of alles goed gemonteerd is. Ben je er zeker van dat alles goed zit dan kun je alles vast zetten. Ben je hier klaar mee dan kun je de stoel weer in de auto zetten. Let op dat je de rubberen rondingen weer gebruikt. Het kan even zoeken zijn naar de juiste plek maar je kun het beste wat langere bouten gebruiken waarmee je de stoel wat stabieler kan zetten. Draai nu aan de onderzijde weer de bouten op de schroef. Als je alles goed hebt vast gezet dan kun je genieten van een fijnere zit.

Montage 4-puntsgordels

Bij het gebruik van kuipstoelen heb je de keuze om de originele gordels weer te gebruiken of om over te stappen op 3- of 4 puntsgordels. Hier heb je weer verschillende soorten montage manieren voor.
Ik heb gekozen voor 4-puntsgordels met schroefbevestiging. Voor de montage heb ik mijn achterbank eerst verwijderd. Voor de montage aan de achterste zijkant moet je eerste de gordel loshalen bij de rugleuning. Leg hier nu je bevestiging weer op en draai de bout weer handvast aan. Heb ik de achterbank weer terug geplaatst en de andere zijde van de gordel door het gat, direct naast je opbergvak, gehaald. Zet het zitvlak nu verticaal tegen de rugleuning aan. Nu kun je op de plek waar het gordelklik systeem een boutje loshalen en daar je gordel bevestigen. Voor de montage van het bekken systeem moet je wat handiger te werk gaan. Een gedeelte kun je op de plek waar je gordelrail zit plaatsen. Voor de andere kant kun je gebruik maken van een gat wat in een aftermarket basis frame zit. Plaats alles terug en kijk of alles naar wens is. Zo niet dan kun je nu nog aanpassingen maken zodat je goed in je gordels zit. Zet nu alles goed vast en monteer nu alles weer op de juiste plek.


Geschreven door Benjamin Renon  

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev