Advertenties


Inbouw van car audio

Gestart door Dirk Kuipers, 7 december 2010, 12:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Inbouw van car audio

Naast het opleuken van je auto zullen velen het met me eens zijn dat een lekker stukje muziek in de auto erg belangrijk is. Met de radio zullen de meeste niet veel problemen hebben (hoewel dat voor mij de moeilijkste klus was), maar het zelf aanbrengen van bekabeling ziet men veelal erg tegenop. En toch is dit iets wat je makkelijk zelf kan doen.
Basisgedachte bij het aanbrengen is in ieder geval het scheiden van je bekabeling (er vanuitgaande dat er een eindversterker gemonteerd gaat worden). De voedingskabel komt rechts, signaalkabel in het midden en speakerkabel (en eventueel cd-wisselaarkabel) links.

Voedingskabel

Bezuinig hier niet op. Dit is de levensader voor je eindversterker. Als je het koud hebt zet je de verwarming gewoon iets hoger. De voedingskabel voor je eindversterker is in ieder geval niet bedoelt als kachel. Nu kun je die handige tabellen gaan raadplegen waar het internet mee vol staat, maar je zult zien dat je op vrij ongebruikelijke diameters uit komt.
Voor "onze" auto hou je het volgende aan:
- 10mm": voor versterkers tot ca. 500W maximaal vermogen (zekering 30A)
- 16mm": voor versterkers tot ca. 1000W maximaal vermogen (zekering 40A)
Dit zijn combinaties waarvoor goede kabelkits verkrijgbaar zijn waar alles in zit. Met "alles" bedoel ik dus niet alleen de voedingskabel, maar ook de massakabel en "zwevende" zekering. Het voordeel van deze kits is dat je geen dure perstang (ca. 150 euro) nodig hebt. Naast de juiste dikte van je voedingskabel is ook de "zwevende" zekering erg belangrijk. Deze zekering moet zo dicht mogelijk (< 30cm) bij je accu zitten. Deze zekering beveiligt je kabel tegen kortsluiting. Deze zekering moet minimaal dezelfde waarde hebben als de zekering die ook op je eindversterker zit.



Maar dan... die kabel moet van voor naar achter. Het heeft even geduurd voor ik erachter was. Uiteindelijk viel het mee. Achter je accu zit de rubberen doorvoering (waar reeds een dikke bundel kabels doorheen loopt). Allereerst prik je met een priem een gaatje in deze doorvoering. Doe dit niet te dicht tegen de reeds aanwezige kabelbundel, maar ook niet te ver naar buiten (je stuit anders weer op het schutbord). Dus ergens halverwege. Daarna neem je een stukje VD-draad die je zo ver mogelijk door het gaatje probeert te duwen. (In plaats van VD-draad kun je ook een breinaald of iets dergelijks gebruiken. Zolang het maar een dun stevig voorwerp is) Dan druk je de doorvoering voorzichtig richting je interieur. Nu ga je van binnenuit verder.



Een zaklamp erbij halen is nu waarschijnlijk wel handig. Rondom de kabelbundel die door de doorvoering loopt zit een soort manchet. Deze kun je eraf halen. Je ziet als het goed is nu het stukje VD-draad dat je al door het rubber hebt geprikt. In dit manchet maak je nu ook een gat dat groot genoeg is voor je voedingskabel. Je drukt de voedingskabel door het gat wat je zonet in het manchet hebt gemaakt. Trek de VD-draad verder naar binnen en tape deze met isolatietape goed vast aan je voedingkabel. Je trekt nu voorzichtig de voedingskabel richting je accu (met 2 man is handiger). Schuif nu het manchet weer om de kabelbundel en druk deze terug in de doorvoering. Druk de doorvoering weer op zijn plaats in het schutbord. Vanaf de accu-zijde kun je aan die rubberen flappen trekken, zodat de doorvoering weer echt goed op zijn plaats zit. De zwevende zekering monteer je pas wanneer je de eindversterker hebt aangesloten.

Nu kun je verder gaan met de kabel. Trek de rubbers op je dorpel los en wrik voorzichtig de kunstof panelen open om in de goot te komen. Hier is een prachtige ruimte om je voedingkabel in te leggen. Bij de achterbank is het wat lastiger. Het is mij niet echt gelukt om de kofferbak te benaderen via zijpanelen naast de achterbank, dus ik heb wat anders bedacht. Eruit die achterbank.



Verwijder eerst de 2 palletjes aan de voorkant onder de achterbank en draai de 2 moeren (verscholen onder een stukje stof in je middenconsole) los. Nu kan de achterbank er uit. De voedingskabel kun je nu (met enige moeite) via de bekleding tot onder je achterbank brengen. Alleen nog onder de rugleuning door en de kabel ligt in de kofferbak. De ruimte onder de achterbank kun je gebruiken om eventuele overlengte kwijt te kunnen. Bovendien zit onder je achterbank een punt (de gordelbevesting bij de middenconsole) wat je kunt gebruiken als massa voor je versterker.

Signaalkabel(s)

Zorg in ieder geval voor een goeie afgeschermde (RCA) signaalkabel, eventueel gecombineerd met een schakeldraad die er voor zorgt dat je versterker inschakeld wanneer je de radio aanzet. Zit deze schakeldraad niet op de signaalkabel dan zul je deze apart mee moeten leggen.
Zoals al eerder genoemd gaat de signaalkabel door het midden. Dit lijkt moeilijker dan het is. Alleerst verwijder je de asbak bij je handrem.



Hieronder zit een schroef die je moet verwijderen. Er komt nu wat "ruimte" in de kunststof onderdelen. De signaalkabel kan er redelijk gemakkelijk onderdoor gehaald worden. Voor onderin de auto verwijder je de 2 kunststof dopjes zodat je de kabel netjes achter het knoppentableau voor de verwarming kun wegwerken. Denk erom dat je iets overlengte houdt om eventueel je radio er nog uit te krijgen, zonder dat je signaalkabel als gitaarsnaar gaat fungeren (door schade en schande wordt men wijs).



De afstand die je onder de bekleding door moet overbruggen is in onze auto erg klein en dit zal dus niet al te veel problemen (moeten) opleveren. Kijk wel even goed of je de kabel niet te veel afknelt als je de handremconsole weer vast schroeft. De kabel moet iets uit de midden onder de bekleding door, dan gaat het goed. Op dezelfde manier als de voedingskabel kun je nu onder de rugleuning door naar de kofferbak. Hou je signaalkabel wel aan de andere kant onder je achterbank ! Ik dacht eerst dat het wel mee zou vallen, maar ik heb zelf mogen ondervinden hoe het klinkt als de kabels te dicht bij elkaar liggen.

Speakerkabels

Uiteindelijk blijven de speakerkabels nog over. Speakerkabel met een diameter van 1,5mm" zal voldoende zijn tot speakers van ca. 150W max. Uiteraard geldt voor alle kabels dat je zo duur kunt kopen als je budget het toelaat, maar ik val niet in de categorie audiofielen die een beter geluid hoort bij speakerkabel die meer dan 2 euro/meter kost.
De kabel naar de achterspeakers en subwoofer blijven uiteraard achterin de auto. Nieuwe bekabeling voor de voorspeakers leg je op dezelfde wijze als de voedingskabel, maar dan van achter naar voor. Omdat ik op dit moment geen nieuwe composet vóór heb gemonteerd kan ik ook niet vertellen hoe je de bekabeling tot in je deur brengt. Zelf heb ik het op een creatieve manier opgelost met de aanwezige "standaard" bekabeling die je met een beetje goeie wil terug kunt vinden onder je radio. Die ruimte bereik je door de asbak voorin te verwijderen en de 4 schroeven los te draaien die je daar ziet zitten. Je kunt nu onder je radio in het dashboard komen. Na enig viswerk is de iso-connector (waar de speakerkabels op zitten) wel te vinden. De kabels vanaf mijn versterker heb ik op deze "standaard" bekabeling aangesloten.
Je kunt natuurlijk je voorspeakers ook gewoon rechtstreeks op je radio aansluiten. Dat scheelt weer een eindversterker.

Versterker

Als het goed is ligt je kofferbak nu vol met kabels en is het tijd om de eindversterker te monteren. Waar je deze plaatst is iets wat je zelf moet bepalen. Zelf heb ik gebruik gemaakt van de achterbank. Wanneer je de rits in de achterbank open trekt kun je van onder af een plank hout achter de bekleding schuiven. Rits dicht en je bent klaar om de versterker te monteren. Wanneer de plank ongeveer 60x40cm is dan past ie precies. Wel moet je rekening houden met de bekabeling als je achterbank wilt neerklappen.



Kies je een andere locatie voor de versterker dan mag je zelf bedenken hoe je deze in de kofferbak het fraaiste weg werkt.
Bij het aansluiten zorg je dat de massakabel als eerste wordt aangesloten. Wanneer alles is aangesloten kun je de zekering plaatsen en kan de installatie getest worden. Draai voor de zekerheid eerst de inregelknop op je versterker naar een lage waarde voordat je de radio aan zet.

Er leiden vele wegen naar Rome, dus mijn manier van werken is uiteraard geen wet. Maar het zal voor velen, die tegen deze klus op zien, een handig hulpmiddel zijn. Belangrijkste is dat je je goed voorbereid en dat je het juiste gereedschap hebt. In dit geval valt het met het gereedschap wel mee. Op de torkschroevendraaier T20 na, zal elke hobbyist het meeste toch wel in zijn kist hebben liggen.

Succes !


Meer ICE...

Hier nog wat voorbeelden van hoe het er ook uit kan zien.




Met de link met uitleg over bovenstaande inbouw: http://www.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=1030






Geschreven door: Marco Leensen

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev